Beantwoorden
Merel
Freshman Meerweter
Berichten: 66
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Warming up? De vlam zit erin.

User's website toegang - Twee vragen

Ik heb geen probleem met mijn website toegang, maar ...

 

1. Hoe maakt men een map/bestand publiek toegankelijk voor iedereen OFWEL voor geselecteerde personen ?
2. Hoe maakt men op een forum een werkende link (syntax) naar een map of individueel bestand ?

Bedankt voor toelichting

Tags (2)
0 Likes
7 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

User's website toegang - Twee vragen

@Merel 

Ik veronderstel dat je eerste vraag betrekking heeft op users.telenet.be/?????

Alles is altijd publiek toegankelijk.

Je maakt iets minder gemakkelijk te vinden door in de meta noindex op te geven. Hierdoor gaan zoekmachines dit niet opnemen in de zoekresultaten en kan deze pagina niet gevonden worden met een zoekmachine zoals google, bing, ...

Je kan een subfolder aanmaken (met in de meta noindex) en je geeft die informatie door aan de personen die daar toegang mogen hebben. (vb users.telenet.be/?????/EnkelVoorMerel) (de vraagtekens vervang je uiteraard door de naam van je users gedeelte).

 

Je tweede vraag is me niet duidelijk, over welk forum heb je het?

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

User's website toegang - Twee vragen

@MerelIk weet niet of dit mogelijk is op de gratis webruimte bij Telenet. Bij een betalende webruimte zoals bij one.com is dit wel mogelijk. Daar kan je een map op je webruimte afschermen met een paswoord. Dit doe je met een htacces file en een htpassword file. Je kan dan voor elke bezoeker apart een login en paswoord aanvragen.

Hoe een en ander werkt kan je hier zien: https://fv-vl-ardennen.be/zoekform04.html 

Tik een letter in en je krijgt een lijstje met namen. Daar zie je telkens 2 linken staan. Een info link en een link naar het bestand. Als je klikt op de link naar het bestand dan zal er een login en paswoord gevraagd worden omdat al die bestanden in een map zitten die beschermd is door die HTacces file.

AuthType Basic
AuthName "Password Protected Area."
AuthUserFile /*****/*/*/0/fv-vl-ardennen.be/httpd.www/nalatenschappen/.htpasswd
Require valid-user

die AuthUserFile is het volledige pad naar uw webruimte.

In de htpassword file worden uw logins en paswoorden opgeslagen. Paswoorden worden geencrypteerd.

Er bestaan programma's om aparte paswoorden voor een groep gebruikers te maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

User's website toegang - Twee vragen

@igvfer @Merel 

De website op users.telenet.be is passief. Dit wil zeggen dat er niets kan uitgevoerd worden op die server. Dus htaccess kan hier niet gebruikt worden.

 

Je kan met een wachtwoord werken, maar de controle moet gebeurt op de computer die de server raadpleegt, bijvoorbeeld met javascript.  Zelfs iemand met een zeer elementaire kennis kan dat wachtwoord achterhalen en toegang krijgen tot het gedeelte dat je wil afschermen.

Merel
Freshman Meerweter
Berichten: 66
Opgeruimd staat netjes! WOW, overzichtelijk! Warming up? De vlam zit erin.

User's website toegang - Twee vragen

  • Het is  ontgoochelend dat  'websites' van TN users toegankelijk zijn voor iedereen, weze het met wat omwegen. 

 

  • Ik vermoed dat op eender welk forum de verwijzingen in  een welbepaalde syntax moeten  worden gemaakt. Dit punt is maar terloops gevraagd; ik vind het wel terug 
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

User's website toegang - Twee vragen

@Merel  Eerlijk? Die gratis webruimte is OK om wat te experimenteren met HTML, maar meer mag je daar niet van verwachten. Ik zou eerlijk gezegd investeren in een domeinnaam + webruimte. Je hebt al verschillende aanbieders voor minder dan 60€ per jaar. Inclusief mailboxen, database, mogelijkheid voor javascript en PHP enz. en met goede support. Ik heb goede ervaringen met one.com. Onlangs had ik een fout gemaakt met een database waardoor back-up niet meer mogelijk was. Ze hebben mij zelf daarvan verwittigd en mits mijn toestemming hebben ze dat binnen de 3 werkdagen opgelost.

 

En je kan eventueel verschillende webruimtes kopen en de gigabytes samenvoegen als je bijvoorbeeld op de ene ruimte meer nodig hebt dan de andere.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

User's website toegang - Twee vragen


@Merel  schreef:
  • Het is  ontgoochelend dat  'websites' van TN users toegankelijk zijn voor iedereen, weze het met wat omwegen. 

 

  • Ik vermoed dat op eender welk forum de verwijzingen in  een welbepaalde syntax moeten  worden gemaakt. Dit punt is maar terloops gevraagd; ik vind het wel terug 

Eigenlijk is dat een vals probleem. Vroeger was er een lijst met alle toegangen tot users.telenet.be, nu bestaat dat niet meer. Als je dan in de meta opgeeft noindex (ik weet niet of het oude formaat, een bestand met de naam .noindex nog volstaat, let op het punt voor noindex), komt die niet in een 'normale' zoekmachine. Je geeft dus een naam, die niet eens een bestaand woord moet vormen. Een naam ook die men ook niet ingeeft door een bestaande naam een beetje mis in te voeren. Je kan ook spelen met hoofdletters en kleine letters. Niemand weet dat die website bestaat. Een goed beschermde, maar ook goed gekende website maakt meer kans om onterecht bezocht te worden dan een niet gekende website. Ik heb al foto's en documenten via mijn webruimte bij Telenet gedeeld met familie. Zonder de link die ik geeft kunnen ze er niet aan.  

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

User's website toegang - Twee vragen


@Merel  schreef:
  • Het is  ontgoochelend dat  'websites' van TN users toegankelijk zijn voor iedereen, weze het met wat omwegen. 

 

  • Ik vermoed dat op eender welk forum de verwijzingen in  een welbepaalde syntax moeten  worden gemaakt. Dit punt is maar terloops gevraagd; ik vind het wel terug 

Ik begrijp niet echt uw doel. Enerzijds is het de bedoeling van een website om gevonden en gezien te worden. Anderzijds kan ik begrijpen dat je bepaalde delen enkel toegankelijk wil stellen voor leden of hoe je het ook noemt.

Maar als je niet wil dat uw pagina gevonden of geïndexeerd wordt door Google of iets dergelijks dan kan je in de header van uw pagina een metatag zetten bijvoorbeeld:

<META NAME="robots" CONTENT="noindex, nofollow">

Op een forum een link zetten, is een beetje afhankelijk van hoe het forum daar mee omgaat, maar meestal kan je gewoon de url kopiëren. Of zoals hier op het forum klik je op het schakeltje en kan je de URL kopiëren.

Heb je mijn PM gezien?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.