Beantwoorden
Hampel345
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

VPN op Asus router & bridging

Hallo Allemaal,

ik heb een Telenet e-router. Daarachter een ASUS GT-AX6000 (en nog een AC-86u in aimesh).

De router staat in bridge modus. WAN IP op de ASUS router is 94.226.141.xx. Via asus heb ik een DDNS URL aangemaakt die goed lijkt te werken.

Op de router heb ik open VPN aangezet. User aangemaakt en file geexporteerd. Deze geïmporteerd op mijn mobiel. Wifi uitgezet en geprobeerd. maar ik krijg geen VPN tot stand. Hij resolvet mijn ddns wel naar het externe WAN IP-adres, dus dat gaat goed.

Ook Wireshark geprobeerd. Zelfde probleem.

 

Gisteren had ik het heel even werkend. Poorten geforward op de e-router:

Lokaal IP      Externe Poort    Interne Poort  Protocol

192.168.0.147 1194 - 1194      1194                 UDP

192.168.0.147 51820 - 51820 51820               UDP

Maar toen kwam ik erachter dat mijn Router niet goed gebridged was. Op miraculeuze wijze* heb ik toen het bridgen wel goed gekregen (sindsdien heb ik een echt WAN IP), maar nu werkt de VPN niet meer. *het te bridgen mac-adres stond goed, maar werkte niet. Na een reset naar fabrieksinstellingen door de helpdesk (ik kon er niet meer bij) was het nog niet veranderd. Maar na wat random klikken is er blijkbaar iets gelukt. M.a.w die mijn.telenet schil om de modem te configureren is erg buggy.

Die port forwarding rules krijg ik niet meer weg. Dus ik heb de vpn-servers nu op andere poorten gezet, dan kan het niet ana dat forwarden naar ene niet meer bestaand IP-adres liggen. Maar het werkt nog steeds niet.

Wat kan er nog aan de hand zijn?

Mijn veronderstelling is dat omdat mijn ASUS router een WAP-IP heeft, ik op de Telenet router niets hoef open te zetten of te forwarden?

En een port forward op de ASUS router om externe VPN-verbindingen te accepteren lees ik ook nergens..

Zie ik iets doms over het hoofd, of steekt die telenet-router toch nog ergens stokken in de wielen?

 

Mvg,

HaMPeL

Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: VPN op asus router & bridging

0 Likes
5 reacties
Ex-Netweter
 

VPN op Asus router & bridging

Het publieke IP-adres dat je Asus-router via bridge-modus (MAC pass-through) krijgt, werkt alleen voor IPv4-verbindingen.

Als de VPN alleen IPv6 ondersteunt, moet je IPv6 configureren op je Asus-router: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IPv6-op-OPNSense-met-Telenet/m-p/161179#M...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VPN op Asus router & bridging

Normaal gezien is het zo dat je op die ASUS router de VPN server actief zet. Met den nodige poorten en loginnaam en paswoord. Die poorten moet je dan forwarden of open zetten in je Asusrouter. Heel summier: blz 43 van de Engelse handleiding

To set up access to a VPN server:
1. From the navigation panel, go to General > VPN.
2. On the Enable PPTP VPN Server field, select ON.
3. On the VPN Details dropdown list, select Advanced Settings
to configure the advanced VPN settings such as broadcast support,
authentication, MPPE Encryption, and Client IP address range.
4. On the Network Place (Samba) Support field, select Yes.
5. Enter the user name and password for accessing the VPN
server. Click .
6. Click Apply

Op je laptop of eender welk device moet ook een Open VPN Client geïnstalleerd staan.

En dan maak je normaal gezien verbinding via publiek IPadres:poortnummer als je afwijkt van de standaard poortnummers. OF DDNS:poortnummer. En het publiek IPadres is dat van je ASUS modem niet dat "mijn telenet", die heeft daar niets meer mee te maken buiten het rechtstreeks doorsturen naar je publiek adres van je ASUS.

DDNS niet vergeten te configureren. Blz 89 van de handleiding. https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/wireless/GT-AX6000/E20761_GT-AX6000_UM_WEB.pdf?model=GT-AX6000



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Hampel345
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

VPN op Asus router & bridging

dank. dat (vpn instellen en ddns) heb ik dus beiden gedaan (wel open vpn ipv pptp). clients heb ik ook geconfigureerd.

ipv6 gebruik ik niet. enkel ipv4. En toch werkt het niet...

 

Ik heb deze handleiding gevolgd: https://www.asus.com/be-nl/support/FAQ/1008713/

Een PDF-handleiding zat niet in de doos 🙂

 

Dara is nergens sprake van poorten open zetten voor VPN. Zou ook een beetje vreemd zijn m.i. want als je een vpn server installeert op de router, dan geef je dezelfde router instructie om te luisteren naar VPN-verkeer op de desbetreffende poort. Wat impliciet toch min of meer het zelfde is als de poort open zetten...

 

Maar toch zie ik ergens iets over het hoofd...

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VPN op Asus router & bridging

Voor zover ik begrijp uit de handleiding die ik gelinkt heb in een vorig antwoord moet je ergens een IPadres toekennen aan die  VPN server en als ik verder kijk moet je ook een aantal mogelijke doelen in je netwerk opgeven. Ik vind nergens een handleiding over het instellen van de Open VPN server op je Asus. Eventueel een screenshot van je instellingen scherm voor OpenVPN op je router zou kunnen helpen om suggesties te geven. Op de foto in de handleiding zou dit het 2e tabje moeten zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Hampel345
Freshman Weetjesweter
Berichten: 15
A born reader! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

VPN op Asus router & bridging

de open vpn instructie zit in bovenstaande link.

Maar de oorzaak is bekend. DDNS update blijkbaar niet goed. Resolvet wel naar een extern IP-adres, maar net een ander dan dat van mijn router. Dat had ik over het hoofd gezien.

Zonder DDNS werkt het als een zonnetje. Is blijkbaar een meervoorkomend probleem bij ASUS.