Beantwoorden
osstynd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

VPN werkt niet meer

Sedert geruime tijd werkt mijn VPN niet meer.

 

Setup: ik gebruik een router die achter de Telenet modem (M) staat. De VPN wordt dus getermineerd op mijn eigen router (R). Maar zelfs met NAT en - uiteraard - port forwarding werkte dit prima.

Ik gebruik ook DDNS om het adres van de Telenet router niet te moeten onthouden.

Ik gebruik OpenVPN als protocol. 

 

Intern - via Wifi (LAN dus) op de router R zelf - werkt de VPN prima en ook extern heeft het lange tijd gewerkt. Vraag is dus wat er nu is veranderd.

 

Als ik op de logging van de router R ga kijken, dan zie ik:

- Bij LAN: volledige VPN logging

- Bij internet (via GSM - 4G): geen logging, niets... vermoedelijk bereikt de VPN de router R niet.

 

Ik heb de settings nagekeken, inclusief de port forwarding op de modem M maar dat ziet er goed uit.

 

Ik ben dan de modem M gaan pingen van binnen uit, en ik kan het externe IP adres van de modem niet pingen. Ook als ik modem M ga pingen van buiten uit krijg ik geen response.

 

Als ik in de logging van OpenVPN kijk dan zie ik dat de DDNS naam netjes geresolved wordt en dat er dan een connectie opgezet wordt. daarna komt er :"Connection timeout" na een "Server Poll Timeout".

 

 

 

 

0 Likes
7 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

VPN werkt niet meer

Dag @osstynd , welkom bij de netweters.

 

Wat betreft je probleem; kijk eens wat je publieke IP adres is (bijvoorbeeld via https://www.watismijnip.be/ vanaf een PC op je netwerk, of kijk via mijn telenet) en controleer of dit overeenkomt met je DDNS naam (via https://www.nslookup.io/).

 

Als er niets in de log verschijnt, vermoed ik dat er met DDNS iets mis is.

De werking van de VPN verbinding zelf zou je eens kunnen uittesten door het ip adres te gebruiken ipv de DDNS naam.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
osstynd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

VPN werkt niet meer

@Arnie het IP adres is correct, daar is geen twijfel over. Het is het adres dat mijn modem ook meegeeft via MijnTelenet. 
Ik kan het ook niet rechtstreeks (zonder DDNS) pingen.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

VPN werkt niet meer


@osstynd  schreef:

Ook als ik modem M ga pingen van buiten uit krijg ik geen response.

 


Ik was niet zeker of de Telenet HGW op een ping zou antwoorden, dus heb dat even op mijn eigen aansluiting getest. Normaal zal de HGW wel op een ping moeten antwoorden.

Ik heb dit getest vanaf een VPS in Frankrijk, met een gewoon ping commando naar het publieke IP adres van de WAN van mijn HGW. De HGW stuurt ping-replies.

 

Ik gebruik zelf een vergelijkbare opstelling. Ik heb port-forwarding geactiveerd op mijn HGW om VPN door te laten naar mijn achterliggende Fritzbox router. In mijn geval is het echter IPsec.

 

Heb je misschien op de HGW de firewall geactiveerd, of gebruik je safespot?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
osstynd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

VPN werkt niet meer

Ik heb even geprobeerd met het IP adres rechtstreeks en:

- Als ik op de LAN zit, dan werkt het prima vanuit mijn GSM

- Als ik Wifi uitschakel ga ik via 4G, en dan werkt de VPN niet meer.

Conclusie: DDNS werkt prima, helaas niet de oorzaak.

0 Likes
osstynd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

VPN werkt niet meer

@Arnie Heb je misschien op de HGW de firewall geactiveerd, of gebruik je safespot?

Interessante vraag: De Firewall stond op maar ik heb die al eens af gezet zonder resultaat dus daarna weer opgezet.

Tenminste, dit is een weekje geleden. Als ik nu naar Mijn Telenet ga en ik ga naar "Modem Details", dan naar "geavanceerde instellingen" dan krijg ik die niet te zien. Ik krijg enkel een pagina met een "<" op, maar kan daar niet eens op klikken.

Ik heb daarna de modem gereset (power uit, 30 sec wachten), maar zonder soelaas.

0 Likes
osstynd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

VPN werkt niet meer

@Arnie 

 

One more thing...

Ik zette even mijn VPN terug op mijn DDNS naam, na de test met het IP adres.

Wat blijkt? Ik kan gewoon mijn VPN terug opzetten. Probleempje met de Modem dus en opgelost na een reset van de modem.

Waarom ik mijn geavanceerde instellingen niet kan zien en waarom ik niet kan pingen is nog een vraagteken.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1750
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

VPN werkt niet meer

Vreemd. Misschien hadden we daar moeten starten; ctrl-alt-del 😉


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes