Beantwoorden
schattk
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Star Wars Day Vernieuwde Telenet Webmail? Netjes!

Vast IP adres (dan toch niet zo eenvoudig)

Voor mijn Hass.IO heb ik vast IP adres nodig.  Van de netweters heb ik geleerd dat de range 192.168.0.2 t.e.m. 99 nooit door de DHCP zal uitgedeeld worden.   Zoiets was mij ook al opgevallen.  Al mijn apparaten zitten inderdaad boven de 100 ..... op 2 uitzonderingen na.

192.168.0.1 maar dat is normaal en een zekerheid.

192.168.0.52 de powerline adapter van Telenet  (hmm ... een onzekerheid)

Bij die onzekerheid wringt het schoentje.  

Stel ik geef mijn Hass.IO het adres 192.168.0.99
Alles werkt fijn tot ik beslis een %huppeldepup% van Telenet aan te schaffen en die exact hetzelfde adres wil gebruiken.

Mijn vragen :
- Hoe krijgen die apparaten van telenet een adres?  Echt vast of via een reservatie op de DHCP?

- Heeft er iemand inside info van hoe men te werk gaat bij Telenet?  (Kijkt men bij het toekennen van reservaties/vaste_adressen naar wat er al bestaat of zegt men domweg %huppeldepup% is bij ons altijd 192.168.0.x en daarmee gedaan?)
- Moet Telenet hier niet wat transparanter over zijn?  Bijvoorbeeld 100% garanderen aan de klant dat een bepaald subgebied in de range 192.168.0.2 t.e.m. 192.168.0.99 nooit door henzelf zal gebruikt worden.  Ik zeg maar wat 81 tot 99 (lijkt mij meer dan voldoende)

Tags (3)
0 Likes
3 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vast IP adres (dan toch niet zo eenvoudig)

Inderdaad, Telenet gebruikt ook een beperkt aantal IP adressen tussen 50 en 59 voor zijn eigen devices zoals AP's en Wifi PWL. Dat is al een tijdje zo. Dat is ook een van de vragen die gesteld zijn om daarover transparanter te zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vast IP adres (dan toch niet zo eenvoudig)

Het ip adres van de powerline 192.168.0.52 is een vast adres dat in de instellingen zit van die powerline. Met een beetje geluk kan je erop inloggen met userid admin en met het wachtwoord password. Ik heb hier op de netweters begrepen dat het niet bij iedereen 52 is. Was dat omdat de 52 reeds bezet was? We zullen het aan Joost moeten vragen want die kan het weten.

0 Likes
DLisa
Freshman Beetjesweter
Berichten: 11
Follow the reader, reader! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Vast IP adres (dan toch niet zo eenvoudig)

Ik draai al enkele maanden mijn hass.io op 192.168.0.20 en heb er nog geen problemen mee gehad.

Met de verhuis ook 2 powerlines adapters gekregen en dit loopt nog steeds vlot.
Ik heb wel nog niet nagekeken welk IP deze hebben gekregen, maar had zeker geen problemen.

 

Als alle toestellen van Telenet een IP tussen .50 en .59 zit, kan je gewoon 1 erbuiten kiezen.
Als die range dan niet voor iets anders gebruikt wordt toch 🙂
Heb ook even moeten zoeken om alles te vinden, want echte documentatie bestaat er niet echt van Telenet (of heb ik toch niet gevonden).

 

0 Likes