Beantwoorden
waterrat1978
Freshman Meerweter
Berichten: 92
Full speed writing! De vlam zit erin. Goed bezig! Say what?!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

bij mij wordt er in september een digitale meter/teller van fluvius voor elektriciteit en gas geinstalleerd.
voor de wifi gebruik ik nog een zwarte modem die ik gebruik sinds ik in 2016 telenet-klant ben geworden.
ik voel me wat onzeker over de veiligheid van de wifi-verbinding,die dan contact zal hebben met de digitale meter/teller.
is er bijvoorbeeld geen gevaar voor hacking van je wifi-verbinding?of andere mogelijke risico's?
welke voorzorgsmaatregelen kan ik in acht nemen,wanneer die digitale meter/teller bij mij zal worden geinstalleerd?
zal die digitale meter/teller zorgen voor extra verbruik van mijn telemeter?

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: een vraag over de veiligheid van een digitale meter.

 

0 Likes
28 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi


@luc55  schreef:

Kan ik met digitale meter een contract met Dynamische energieprijzen nemen voor een particulier dat ik elk uur de prijzen kan zien : neen


Kijk eens naar dit (oud, want van verleden jaar) artikel. Met een digitale meter en met een goede automatisatie kan je zeer veel regelen in het energieverbruik en rekening houden met de verschillende tarieven van afname en injectie tijdens een etmaal. Om dit optimaal te doen zal je best wel verschillende huishoudtoestellen vernieuwen.

 

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Jullie wijken af. De OP @waterrat1978 heeft intussen al antwoord gekregen op zijn vraag. Ik heb zelf een digitale meter sinds 2020 en dat ding maakt absoluut geen verbinding met mijn thuisnetwerk.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2598
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Dat is juist ENGIE is alleen en vraagt te veel voor dit contract

zeker  op een  momenten dat overaanbod is gaat het min  en ENGIE kan een kleine vaste verwerking kost rekenen

maar dat doen ze niet ze zijn alleen en rekenen de volle pot

ook al zie je op je telefoon in de app dat er overaanbod is en alles min gaat

bij hun niet  raar he

Er moet nog veel geregeld worden en dit houd veel mensen tegen om de meter te nemen

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2598
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Je kan dit doen aan je thuis netwerk hangen er zit een poort op

dan kan je verbruik opvolgen meer niet HomeWizard is zeer simpel

Maar nu met die piek tarieven kan je dit gemakkelijk regelen met een raspberry

die moet je wel zelf instellen gemakkelijk als je geen piek tarieven wil betalen

De mensen zoeken altijd een oplossing

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Via Mijn Fluvius kan je het verbruik perfect opvolgen, alleen zitten die een dag achter (van 6u. tot 6u.). Er zijn leveranciers waarmee je het verbruik van Fluvius kan koppelen, bijv. Luminus Monitor (die volgt ook je pieken). Om het verbruik realtime (bijna, is per kwartier) op te volgen kan je een energiebeheersysteem koppelen. Dat hoeft niet per se een RPi te zijn en heeft zelfs niet altijd WiFi nodig. Mijn digitale meter hangt een verdieping lager, in de kelderhal, waar WiFi erg zwak is. Dus heb ik een June Dongle in huis gehaald: geen WiFi vereist en slechts eenmalig betalen. Het overzicht is erg rudimentair, maar voor mij is het vooral om gasverbruik in het oog te houden. (Ik heb een modbusmeter voor de elektriciteit; die meet realtime.).

Die energiebeheersystemen kan je hier terugvinden:

https://maakjemeterslim.be/

Je hangt ze aan de P1-poort van je digitale meter en via Mijn Fluvius geef je toestemming. Als je ook een digitale meter voor gas hebt, dan heb je maar 1 systeem nodig. De gasmeter geeft zijn data door aan de meter voor elektriciteit en zo kan je die uitlezen. Voor zo ver ik me kan herinneren hebben de meeste van die systemen wél WiFi nodig.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
waterrat1978
Freshman Meerweter
Berichten: 92
Full speed writing! De vlam zit erin. Goed bezig! Say what?!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

ik las ergens dat andere slimme toestellen(bv een slimme deurbel) wel verbinding zouden maken met het wifi-netwerk.
ik dacht dus dat dit met een slimme meter voor elektriciteit en gas ook zo zou zijn,
maar ik heb begrepen dat dit via een soort 4g zal zijn.

luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2598
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Bedankt voor de info

Bijna bij iedereen is het voor de gas te volgen elektriciteit zijn toch bijna elke maand het zelfde verbruik

is minder interessant

Bij een vriendin kost  fluvius de meter van gas niet goed uitlezen probleem ontvangst

De man van fluvius kijkt raar op naar de meter er hangt een  oude tablet  naast de meter

en moeten al die kabels zegde die man tegen haar zij verschoot wat de man zegde

dat is om verbruik op te volgen

die June Dongle is interessant 

Ik denk dat zij bij iets Duits bedrijf zitten denk ik naam weet ik niet  er zijn er ook zo veel toestellen om uit te lezen

 

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2598
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

De slimme meter geeft zijn gegevens aan fluvius via 4g

Wil je meer doen met de slimme meter dan kan je een internetkabel in meter klikken in de meter is een aansluiting voor

0 Likes
waterrat1978
Freshman Meerweter
Berichten: 92
Full speed writing! De vlam zit erin. Goed bezig! Say what?!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

meer doen?neen toch maar niet,de basis van de digitale meter is al meer dan genoeg.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2598
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Het kan wel veel geld opbrengen zeker vandaag er is overbrengt (te veel stroom  is gratis stroom )

maar eerst moet alles in orde zijn natuurlijk we zullen nog moeten wachten op dynamische contracten

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

@waterrat1978 

Een slimme deurbel, een slimme thermostaat, zelfs wasmachines, kan je in je thuisnetwerk opnemen door te verbinden via wifi (of ethernetkabel). Net zoals je bijvoorbeeld camera's kan installeren en verbinden met je netwerk, zodat je ze van buitenaf kan bedienen. Maar de digitale meter heeft zijn eigen middelen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Een internetkabel in de meter zal niet lukken. Je kan geen RJ45 (internetkabel) pluggen in een RJ11 (digitale meter) aansluiting.

0 Likes
luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2598
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

Neen dat past niet  allen in een kelder heb je een slechte wifi door de vele beton  zelf de de 4g is een ramp

dan moet je met een kabels terug doorsturen via een omweg lukt het

0 Likes
waterrat1978
Freshman Meerweter
Berichten: 92
Full speed writing! De vlam zit erin. Goed bezig! Say what?!

Veiligheid van digitale meter van Fluvius op wifi

dat is het antwoord die me geruststelt.bedankt voor je antwoord.