Beantwoorden
Dedinho
Experienced Beetjesweter
Berichten: 19
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! It's your eighth party! Leesbeest!

Vraag accespoint

Concreet : telenet modem in garage.....

Wifi signaal geraakt niet ver genoeg boven , maar daar komen wel utp kabels toe.

Daar zou ik graag een accespoint plaatsen,met dezelfde ssid en beveiliging.....

Hoe concreet in te stellen?

DHCP uit uiteraard, die wordt voorzien van telenet modem....

Moet ik dat accespoint een vast ip geven? (in welke range?)nu zit ik op 192.168.0.1, moet ik dat accespoint dan 192.168.0.50 brengen (onder de 100?) => het is de bedoeling een roaming netwerk te hebben zodat ik boven via de wifi over accespoint mijn sonos in badkamer kan bedienen, surfen alleen is niet genoeg, moet echt wel 'zelfde' netwerk zijn als mijn bridge van sonos die aan mijn modem hangt....

tnx

 

0 Likes
4 reacties
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Vraag accespoint

Kan er iemand @Dedinho helpen met het instellen van zijn access point? 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Vraag accespoint

Als je boven een UTP aansluiting heb kan je daar een WIFI router zetten en daarvan alle router functionaliteiten uitschakelen (router, dhcp, dns, firewall, etc.). 

De SSID(s) moet je dan hetzelfde naam geven als die van je telenet router (zowel voor 2.4 als voor 5Ghz). De router krijgt een IP adres van telenet router via dhcp. Een vast ip adres geven gaat niet met de telenet router, die optie bestaat niet bij mijntelenet>draadloze instellingen. Via mijntelenet kan je opzoeken welk ip adres je router gekregen heeft en  dat ip adres heb je dan waarschijnlijk nodig om je router verder te configureren.

 

Om de router als access point te gebruiken is het wel belangrijk dat je de utp kabel in een  LAN poort van de router steekt en niet in de WAN poort.

 

Als je sonos de wifi gebruiken, zouden zij normaal de SSID moeten gebruiken  en niet de IP adressen . Een handig tooltje bij het configureren van WIFI  is inSSIDer. Het laat toe om te zien welke WIFIs, channels en SSIDs er allemaal rondzweven in de lucht rondom je.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vraag accespoint

Kleine correctie. Je kan je eigen router vooraleer je hem herconfigureert een vast IP adres geven. Die heeft dat nu ook al nl 192.168.x.1 dat is de Default gateway (vermoedelijk 192.168.1.1). Vermits Telenet de range 192.168.0.x gebruikt en de default Gateway daarop 192.168.0.1 is kan je uw eigen router het IP adres 192.168.0.2 geven of een daaropvolgend nummer / adres. Dit moet je wel doen vooraleer je een verbinding maakt met de router van Telenet.

Je kan alles als vast IP gebruiken tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.50.

Altijd handig om altijd in de instellingen van je router (omgebouwd tot accespoint / switch) te kunnen.

Het klopt dat je geen vaste IP's kan toewijzen vanuit de Home Gateway maar zelfs als dit mogelijk zou zijn zou het niet lukken. Uw eigen router zou steeds het standaard ingesteld IP adres behouden.

Nog eens kort uitgelegd hoe je een router ombouwt naar accespoint / switch

Je verbind je PC via de LAN poort met je router

Je router mag niet met het internet verbonden zijn.

Zoek op via IPconfig in welk netwerk je zit en welk je Default gateway is.

Brows naar dit IP adres 192.168.x.1 (vermoedelijk)

Open de menu instellingen en ga nar de LAN instellingen

Verander daar het IP adres 192.168.X.1 dat waar je naartoe hebt gesurft in 192.168.0.2.

Opslaan en herstarten.

Surf nu naar 192.168.0.2 en open terug het menu.

Verander bij Wifi je SSID's zoals gewenst en de paswoorden zoals gewenst en eventueel de kanalen.

Opslaan en herstarten

Terug naar 192.168.0.2 surfen en de menu openen.
Zoek naar de DHCP instellingen en disable DHCP.

Opslaan en herstarten

Pas nu mag je de kabel afkomstig van de Telenet router in een LAN Poort steken. Plak voor alle veiligheid de WAN poort af.

Succes

Vanaf nu zou je moeten kunnen surfen en je Sonos bereiken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Vraag accespoint


@igvfer schreef:

Kleine correctie. Je kan je eigen router vooraleer je hem herconfigureert een vast IP adres geven. Die heeft dat nu ook al nl 192.168.x.1 dat is de Default gateway (vermoedelijk 192.168.1.1). .


Vele  routers die ik ken gebruiken 192.168.0.1 als hun eigen default IP adres en dat conclicteerd met het IP adres van de Telenet home gateway. In dat geval mogen beide niet tegelijk op het netwerk hangen terwijl je je router configureert want dan creer je een IP conflict...


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes