Beantwoorden
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Beste,

Vaar een vast ip adres toe te kennen heb ik een gateway en primaire dns nodig. ik heb me al zot gezocht on op internet en google gezocht maar zij geven mij geen duidelijk antwoord.

Hoe en waar vind ik deze info ?

 

mvg

marcus

 

Titel gewijzigd door Lieselotte (mod) | Vorige titel: router info gateway/dns/....

 

0 Likes
24 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Google8.8.8.88.8.4.4
Control D76.76.2.076.76.10.0
Quad99.9.9.9149.112.112.112
OpenDNS Home208.67.222.222208.67.220.220
Cloudflare1.1.1.11.0.0.1
CleanBrowsing185.228.168.9185.228.169.9
Alternate DNS76.76.19.1976.223.122.150
AdGuard DNS94.140.14.1494.140.15.15


  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Wacht even. Lees ik ergens anders dat er niets op je Deco is aangesloten? Alles via de telenet router dan naar de switch en van de switch naar alle apparaten afzonderlijk? Of is de opstelling: Telenet router ---> Deco---> switch ----> Ip camera's, Nas en dergelijke? Want dat maakt een verschil. In het eerste geval moet je eigenlijk nooit van buitenaf op je Deco kunnen. Je moet dan enkel de juiste poorten forwarden in "Mijn Telenet" naar je NAS. Dtandaard is je (Synology)NAS poort 5000. Maar je hebt aparte poorten voor musicstatio, photostation, fileserver, webserver enz. die je kan instellen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

opstelling is als volgt:

 

telenet - switch - deco (hier achter is er niets).

0 Likes
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

de poort van NAS zal ik gebruiken, ik heb ook twee netwerkkabels die worden gebruikt vanuit mijn NAS. Ik zie in het over zicht maar een IP adres lopen.

 

netwerkkabel 1  = statisch

netwerkkabel 2 = niet statisch

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Dus achter de Deco is niets. Die wordt alleen gebruikt voor WiFi toegang? 2 netwerkkabels naar je NAS is ook niet nodig tenzij je van plan bent heel grote bestanden van een ander apparaat naar je NAS te kopiëren. Dus 1 aansluiting gebruiken op je NAS. En welke toepassingen gebruik je op uw NAS? Foto's bekijken, muziek opslag zodat je vanaf elk apparaat je muziek kan horen? Webserver?

Je zal ook merken dat een toestel die via Wifi op je Deco is ingelogd een ander IPadres krijgt dan toestellen die op de switch zitten.

Dus mocht ik van jou zijn dan zou ik eerst zorgen dat mijn netwerk deftig in elkaar zit.

Ofwel doe je deze volgorde: Telenet router ---> Deco router ---> switch--- en hierop al je toestellen.

Vertaald in IPadressen is dit zo:

Publiek IP - Telenet Gateway 192.168.0.1 - Deco WAN poort (192.168.0.10) - Deco netwerk 192.168.1.0 met gateway 192.168.1.1 - switch (heeft geen IPadres) - Alle apparaten zoals NAS, printer enz. geef je een IP adres in de range 192.168.1.X (al of niet via macbinding).

Forwarding doe je dan zo op de Telenet router: 192.168.0.10 als DMZ zetten endan de portforwarding in je Deco configureren.

Of je doet zoals @Arnie zegt, zelfde opstelling maar telenet router ---> LAN poort Deco ---> ander LAN poort naar switch maar je stelt je Deco in niet als router maar als gewone AP en dan moet je voor de rest configureren zoals @Arnie zegt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Mijn Deco zijn er voor wifi toegang te verschaffen en controle te doen van apparaten...

Ja klopt dat is altijd basis 192.168.68.X van Deco netwerk....

Mij netwerk is optimaal zo voor mij persoonlijk, ik ben een kleine KMO en werk vanuit thuis...

Telenet router ---> Deco router ---> switch--- en hierop al je toestellen, dit kan niet omdat mijn doorloopsnelheid daalt naar 620 Mbs/sec en betaal en gebruik 1 Gbt/sec netwerk

Ik zou graag deze opstelling willen behouden Telenet (bedraat) - switch (bedraad) - deco (bedraad) alleen bedoelt voor wifi (gasten - publiek).

 

PS: Ik gebruik mijn NAS voornamelijk om centraal punt voor virtueel server punt en opslag en surveillant punt (opslag te hebben).

 

 

0 Likes
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Wat ik wil bereiken met mijn poorten is dat ik op mijn NAS de camera beelden (EUFY indoor) kan opslaan via een protocol genaamd RTSP, omdat mijn IP camera geen mogelijkheid hebben voor een netwerk kabel aan te sluiten ben ik genoodzaakt om via mijn Deco te verbinden en ze daar statisch te maken.

 

De opstellen ziet er als volgt uit:

Telenet (bedraad) - Switch (bedraad) - Deco M4 (bedraad) - IP camera's (wifi)  dit in beide richtingen. 

Welke poorten zet ik het beste open om mijn camera's toegang te bieden tot mijn NAS ? 

 

Op dit moment kan hij geen ene camera vinden (ik denk omdat er niet de juiste poorten worden gebruikt).

 

PS: Mijn nas heb ik al de poort 5000 toegekend (hiermee kan ik al wel mijn NAS vinden, dus dit probleem is al verholpen....

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Duidelijk nu. Uw deco zorgt voor een ander netwerk voor uw IP camera's. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het 192.168.68.X is. Ik vermoed dat je om uw camera's te benaderen poort 80 (Http) of 443 (Https)zult moeten gebruiken om op de interface te geraken en poort 554 TCP om de RSTP aan te spreken.

Dus probeer eerst in uw Deco poort 80, poort 443 en poort 554 naar 1 van uw camera's te forwarden.

Ik zou de interface moeten zien of de handleiding van Deco om te weten hoe het juist moet. Het best is om gewoon een laptop bedraad aan te sluiten op uw DECO En te zien welk adres je krijgt.

Je moet hier zijn:

igvfer_0-1678012257598.png

Probeer het eerst met 1 camera. Als dit lukt doen we verdere stappen.

Service Name: Camera living

Internal IP: ik vermoed 192.168.68.x; na te kijken

Internal Port: 554

External Port: (Voorbeeld: 8501)

Protocol: TCP

Eens dit is ingesteld sluit uw laptop opnieuw aan op uw switch. Die zal nu een IP adres krijgen in de range 192.168.0.X

Probeer nu via uw browser te surfen naar RSTP://192.168.68.x:8501. En je zou moeten beeld zien op je laptop.

Ik leg je later uit waarom je externe poort anders is dan je interne poort.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MarcusL
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Star Wars Day Jij bent af! Twee handen vol!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

beste,

 

ik zal dit proberen op mijn deco de poorten die u aanhaalt. wat met de poorten op mijn Telenet router ?

 

mvg

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Waar kan ik de gateway en primaire dns terugvinden?

Ik stuur je per PM een situatie schets voor jou.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.