Beantwoorden
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

TP Link zendt eigen netwerk uit

Ik heb zonet mijn TP link access point eap650 aangesloten en de nodige wachtwoorden ingesteld.

Via het AP heb ik nu verbinding met mijn lokaal netwerk en internet. Ik heb nu dus 2 wifi netwerken: dat van de telenet modem en dat van mijn AP.

Heeft het nadeel als ik beide op laat staan? Zo ja, wat moet ik dan precies doen; ik ben eerder leek op dit gebied?

Ik ben nu verbonden met band 5 GHz à 160 Mhz. Als ik een test doe van mijn laptop (draadloos) naar de NAS, kom ik aan 220 Mbps (test met de app LAN Speed test). Ik verwachtte toch flink wat meer...

Alvast bedankt voor suggesties.

mvg, Wannes

Titel gewijzigd door Frederik (mod) | Vorige titel: access point TP Link

0 Likes
11 reacties
Ex-Netweter
 

TP Link zendt eigen netwerk uit

Ja, twee actieve Wifi-netwerken naast elkaar gebruiken heeft nadelen, ze nemen beide frequentiespectrum in. Het ene netwerk kan het andere storen.

Je kan best het draadloos signaal van de Telenet-modem volledig uitschakelen: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wireless-modem-instellen/

De TP-link eap650 is nu het snelste Wifi-toestel in je netwerk. Mogelijks kan je laptop de hoogste snelheid via 160 MHz niet aan.

Als je even het type Wifi-adapter van je laptop vermeldt, kijk ik eens na wat de beste instelling is.

0 Likes
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

TP Link zendt eigen netwerk uit

Intel(R) Wi-Fi 6 AX200 / 160MHz

0 Likes
Ex-Netweter
 

TP Link zendt eigen netwerk uit

Die werkt dus op 160 MHz en moet dus veel sneller kunnen dan 200 Mbps.

Misschien helpt het om de nieuwste driver te installeren:

https://www.intel.com/content/www/us/en/download/19351/windows-10-and-windows-11-wi-fi-drivers-for-i...?

0 Likes
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

TP Link zendt eigen netwerk uit

Dat had ik ook reeds gedaan.

Via de kabel haal ik wel hoge snelheid, het zal dus ook niet aan de periferie van het netwerk liggen.

De schakeling is: Telenet modem ==> switch ==> TP Link access point. Mijn laptop is tijdens de test het enige toestel dat connecteert met het access point en ik zit op +/- 3 meter afstand.

Telenet modem = CH7465LG-TN.

Wifi van de Telenet Modem is aan (met het idee: als ik alleen mijn laptop verbind met het access point en de rest met de Telenet modem geniet ik van de hoogste snelheid).

0 Likes
Ex-Netweter
 

TP Link zendt eigen netwerk uit


@wannesT  schreef:

 

Wifi van de Telenet Modem is aan (met het idee: als ik alleen mijn laptop verbind met het access point en de rest met de Telenet modem geniet ik van de hoogste snelheid).


Foute redenering. Beide Wifi-netwerken gaan elkaar mogelijks storen als ze vlakbij elkaar staan. Dus, geen van beide zal optimale prestaties leveren. Het Telenet Wifi-netwerk is trouwens Wifi 5 en dat gaat helemaal niet zo slim om met het frequentiespectrum als Wifi 6.
Zeker met de verschillende netwerken (TelenetWiFree, etc...) die Telenet in de lucht steekt is het zeer goed mogelijk dat er dataverkeer van eventueel zelfs andere Telenet-klanten jouw 160 MHz-kanaal stoort.

Je moet minstens eens het verschil testen met het draadloos signaal van de Telenet-modem volledig uitgeschakeld. Je kan dit altijd terug inschakelen, maar ik zie niet in waarom je dat zou doen. De EAP650 levert sowieso hogere snelheden, ook met verschillende toestellen aangesloten.

Een andere verklaring voor de "lagere" snelheid kan zijn dat de Wifi-antenne van je laptop niet perfect ontworpen is en dus geen optimaal signaal doorgeeft aan de Intel AX200 Wifi-chip.
Indien mogelijk moet je ook eens testen met een andere laptop of dat verschil geeft.

0 Likes
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

TP Link zendt eigen netwerk uit

OK, ik zal dit testen.

Bestaat er een goede tool waarmee ik mijn netwerk kan analyseren / testen, waarmee u eventueel ervaring hebt?

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

TP Link zendt eigen netwerk uit

Met https://www.metageek.com/inssider/ kan je de actieve Wifi-netwerken in je omgeving zien.

Overlappende Wifi-kanalen zorgen voor slechtere prestaties, dat moet je vermijden.
Meestal selecteren moderne Wifi-toegangspunten automatisch het spectrum met de beste signaalkwaliteit, dus je start steeds met de standaard automatische instellingen.

Eventueel kan je manueel een Wifi-kanaal configureren om betere prestaties te verkrijgen. Dat moet je dan steeds uittesten.

Ik concludeer steeds dat het best is om zo weinig mogelijk Wifi-toegangspunten te gebruiken.
Dan heb je minder overlapping van Wifi-kanalen en optimale snelheidsprestaties.

Een tweede Wifi-toegangspunt heb je in principe pas nodig als je in een uithoek van je woning mindere ontvangst hebt van je eerste Wifi-toegangspunt.

0 Likes
wannesT
Experienced Weetjesweter
Berichten: 34
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag Complimentendag Dat loopt vlotjes.

TP Link zendt eigen netwerk uit

Ik heb Telenet wifi uitgeschakeld via 'Mijn Telenet' en de modem herstart, doch de wifi blijft aan... strange

wannesT_0-1678012301840.png

 

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

TP Link zendt eigen netwerk uit

@wannesT ik zou eerder je wifi op 80Mhz zetten, dan ga je minder storingen hebben.

In het kort komt het er op neer, dat hoe breder je samengestelde kanaal is, hoe minder uitwijkmogelijkheden er zijn als er bijvoorbeeld sprake is van storing of een opstopping.

De 5 GHz band biedt 19 kanalen van 20 MHz, of 9 kanalen van 40 Mhz, 5 kanalen van 80 MHz of 2 kanalen 160 MHz.

Bovendien zoekt vrijwel elke router automatisch naar een kanaal waar het zo min mogelijk storing van andere apparaten vindt en dit wordt uiteraard ingewikkelder naarmate de beschikbare ruimte, oftewel de bundeling van frequenties, uit minder afzonderlijke delen, oftewel bredere kanalen, bestaat.

Het kan dus zijn dat je in de buurt redelijk wat stoorzenders hebt, daarom dat ik bovenstaande vermelde .

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

TP Link zendt eigen netwerk uit

@wannesT Heb je al eens gedacht om een eigen netwerk op te zetten met een eigen router, een mesh systeem?

Ik heb ook enkele jaren eens twee weken geprobeerd met telenet wifi toen mijn router de geest had gegeven, toen ook een ap bijgezet, vanaf 24 connecties begon ik problemen te krijgen.

Ik gebruik nu een velop 6e mesh systeem, en dat zul je echt het verschil merken

0 Likes
WG94
Freshman Allesweter
Berichten: 1129
Krak Applaus voor jezelf! Boek alvast het Sportpaleis! Bye-bye Google, hello Yougle!

TP Link zendt eigen netwerk uit

Dat is niet de juiste setting om je Wi-Fi signaal uit te schakelen. Deze optie zorgt er voor dat je de 2,4GHz en 5GHz apart kan beheren (ander naam/wachtwoord)

Je zoekt de optie in Algemeen > Draadloos Signaal


  WG94 | Krak
  Mistakes are proof that you are trying
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes