Beantwoorden
PeterHe
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Webserver opzetten met apache2 - ubuntu

Hey,

ik ben een hobby programmeur, ben niet hellemaal thuis into netwerken ed. 🙂

Ik heb een laptop omgetoverd tot webserver en postgres server met os ubuntu.

webserver is met Apache2, alles werkt perfect locaal, ik heb ook een DNS aangemakt en gelinkt met de ipv4 van mijn laptop waar de server op draait 192.168.... ook dit werkt perfect, maar ook hier enkel lokaal (thuis netwerk, dus ook op andere toestellen verbonden met het netwerk) als iemand buiten het netwerk naar mijn website gaat, krijgen ze de melding pagina niet beschikbaar.

 

de poorten 80 en 443 zijn open gezet voor inkomend verkeer hierdoor denk ik dat ik iets mis aan telenet zijde, om de kosten zo laag mogelijk te houden, moet ik een router hebben? of is er een 'simpele' instelling dat ik gemist heb en nog moet aanpassen?

 

ik dank u bij voorbaat.

Tags (3)
0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Webserver opzetten met apache2 - ubuntu

Ik veronderstel dat je nu gewoon de Telenet modem/router (HGW) gebruikt. Als dat zo is dan moet je in "Mijn Telenet" die poorten openzetten naar het IPadres van het toestel waarop je server draait.

Je geeft best het toestel waarop je server draait een IPadres in de range 192.168.0.X waarbij X iets is tussen 10 en 99. Zo blijf je weg uit de DHCP range van de Telenet router.

Je kan dan testen vanaf bijvoorbeeld je mobiel netwerk (smartphone waar de wifi is uitgeschakeld) door te proberen te surfen naar je publiek IP adres. Publieke IP adres vind je door vanaf je thuis netwerk te surfen naar: https://whatismyipaddress.com/ 

Als dit lukt kan je een DDNS adres configureren via een van de vele providers (NoIp, .... enz.). Dan kan je dat makkelijk te onthouden adres gebruiken om te surfen.