Beantwoorden
PeterHe
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Webserver opzetten met apache2 - ubuntu

Hey,

ik ben een hobby programmeur, ben niet hellemaal thuis into netwerken ed. 🙂

Ik heb een laptop omgetoverd tot webserver en postgres server met os ubuntu.

webserver is met Apache2, alles werkt perfect locaal, ik heb ook een DNS aangemakt en gelinkt met de ipv4 van mijn laptop waar de server op draait 192.168.... ook dit werkt perfect, maar ook hier enkel lokaal (thuis netwerk, dus ook op andere toestellen verbonden met het netwerk) als iemand buiten het netwerk naar mijn website gaat, krijgen ze de melding pagina niet beschikbaar.

 

de poorten 80 en 443 zijn open gezet voor inkomend verkeer hierdoor denk ik dat ik iets mis aan telenet zijde, om de kosten zo laag mogelijk te houden, moet ik een router hebben? of is er een 'simpele' instelling dat ik gemist heb en nog moet aanpassen?

 

ik dank u bij voorbaat.

Tags (3)
0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Webserver opzetten met apache2 - ubuntu

Ik veronderstel dat je nu gewoon de Telenet modem/router (HGW) gebruikt. Als dat zo is dan moet je in "Mijn Telenet" die poorten openzetten naar het IPadres van het toestel waarop je server draait.

Je geeft best het toestel waarop je server draait een IPadres in de range 192.168.0.X waarbij X iets is tussen 10 en 99. Zo blijf je weg uit de DHCP range van de Telenet router.

Je kan dan testen vanaf bijvoorbeeld je mobiel netwerk (smartphone waar de wifi is uitgeschakeld) door te proberen te surfen naar je publiek IP adres. Publieke IP adres vind je door vanaf je thuis netwerk te surfen naar: https://whatismyipaddress.com/ 

Als dit lukt kan je een DDNS adres configureren via een van de vele providers (NoIp, .... enz.). Dan kan je dat makkelijk te onthouden adres gebruiken om te surfen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
PeterHe
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Webserver opzetten met apache2 - ubuntu

bedankt voor het snelle antwoord.

als ik bij mijn telenet/homenetwork kijk zie ik mijn modem staan, is '24*8DOC3 WIRELESS(DOCSIS)'

als ik hier op details klik en dan advanced settings, neem aan dat ik dan moet zien bij IPv4 Firewall&Portforwarding

 

dan zie ik onderaan bij Lokaal IP-adres het adres 192.168.0. staan zoals je zegt, dan moet ik eronder in het textvak 99 zetten?

0 Likes
PeterHe
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Webserver opzetten met apache2 - ubuntu

ik het het verkeerd gelezen, de IP range moet op de server ingesteld worden, moet ik nog even uitzoeken hoe dit precies moet, ik ben nu aan het zoeken hoe ik de poorten kan open zetten, maar dit vind ik precies niet terug in mijn telenet.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Webserver opzetten met apache2 - ubuntu

Op je server zal je geen IP range moeten opzetten. Of je zou moeten bedoelen dat je restricties toevoegt aan bepaalde IPranges. Het is uw laptop waarop de server draait die je een vast  IP adres moet geven.

igvfer_0-1646040505458.png

In mijn Telenet ga  ja naar Thuisnetwerk - Modem details - Geavanceerde instellingen -  IPv4 firewall en portforwarding. Daar forward je de poort 80 en de poort 443 naar het IPadres van de laptop.

igvfer_1-1646040827521.png

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Webserver opzetten met apache2 - ubuntu

Ik zit net ook te bedenken dat je waarschijnlijk in Ubuntu ook moet instellen dat die poorten moeten openstaan. Alhoewel, het werkt lokaal dus dat zou in orde moeten zijn. Je mag mij in een PM altijd eens uw DDNS doorsturen dan test ik van hieruit eens of er connectie is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Webserver opzetten met apache2 - ubuntu

Nog bij vermelden dat vraagsteller een eigen domein heeft en dit wilde gebruiken. Dus heeft hij de A record en de AA record ook moeten aanpassen bij zijn domein provider.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.