Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet

*Vraag gesteld door BWandelaere*


Goeiemiddg, 

 

Ik heb thuis na mijn box van Telenet 2 routers zitten als extra accesspoint om mijn hele huis te kunnen dekken van bereik. 

De ene router is een Belkin AC1200+ (192.168.0.1) en de andere een Linksys EA6300 (192.168.1.1).

 

Mijn probleem is echter dat beide subnetten niet met elkaar kunnen communiceren. Ik heb getracht mijn subnetmasker aan te passen maar dit is blijkbaar niet mogelijk of ik moet een technieker laten langskomen...

 

Heeft iemand een idee hoe ik data kan laten delen tussen de toestellen van de verschillende subnetten?

0 Likes
12 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7792
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet

Dat is natuurlijk een probleem. Ik vermoed dat je een modem only hebt met een switch erachter. Dan zal je vanuit die switch naar je digiboxen gaan maar ook naar je beide routers.

Dan is de oplossing om maar naar 1 router te gaan en van daaruit naar je andere router maar deze dan in te stellen als Acces Point alleen. Dat wil zeggen een vast IP adres geven in de range van de eerste zoiets als 192.168.0.2, DHCP uitschakelen en als default gateway 192.168.0.1. SSID en paswoord kan je ook veranderen naar hetzelfde zoals de eerste AP.

Dan heb je een groot netwerk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet

De snelste en eenvoudigste manier is om ze in hetzelfde subnet te steken (zoals @igvfer zei).

Er zijn andere manier, bvb door met het subnet mask te spelen, zodat het lijkt alsof ze in hetzelfde subnet zitten. Hier staat dit ook besproken: https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=142683 

Of je kan een static route opzetten tussen beide subnets: https://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linking_Subnets_with_Static_Routes (indien je routers dat ondersteunen)

 

Maar waarom zou je ze in aparte subnets steken? Eén reden is bvb als je meer dan 255 toestellen in je LAN wil Man Vrolijk


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7792
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet

Even erop wijzen dat subnetmask wijzigen enkel werkt binnen hetzelfde netwerk, dus op dezelfde router.

255.255.128.0 zorgt ervoor dat je 2 netwerken hebt. Het ene met Ip adres 192.168.0.1 tot 192.168.127.255 en het ander netwerk 192.168.128.0 tot 192.168.127.255.

In dit geval geen oplossing. Enkel als je 2 routers NA elkaar plaatst zal je resultaat hebben.

Zelfs als router.

Als router 1 dan netwerk 192.168.0.0 ( nul is het netwerk) is en router 2 als WAN IP 192.168.0.2 heeft en zijn LAN 192.168.1.0 dan kunnen alle apparaten uit netwerk 1 deze van netwerk 0 bereiken. Omgekeerd moet je wel met portforwarding werken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BWandelaere
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet

Hoi,

 

Ik ben de persoon die de vraag gepost heeft maar blijkbaar kan ik niet inloggen met mijn mailadres nu deze aan Wigo gekoppeld staat en vraagt dit forum mij opnieuw te registreren maar aangezien mijn mail al elders staat...

 

Uitleg van de situatie:

Internet komt het huis binnen ==> Zwarte DocSis 3.0 van Telenet (192.168.0.1)

 

Zwarte DocSis zendt een Wifi-signaal uit en via kabel staan mijn zonnepanelen aangesloten en 2 AC routers zoals hierboven. Ondertss heb ik de Linksys op Bridge mode gekregen waardoor deze gezien werd door mijn Belkin maar in de tussentijd heb ik gemerkt dat de Belkin die als Access Point geconfigureerd stond (De routers zijn met de kabel aangesloten aan de Telenet All-In-One-Box om overal in huis een degelijk Wifi signaal te geven) en daardoor gaf hij maar 30mbps ipv 200. Als ik deze Access Point uitschakel geeft deze weer de volle snelheid.

Hierdoor zien mijn pc's die op verschillende subnetten zitten elkaar opnieuw niet.

 

Eén van bovenstaande antwoorden kan niet aangezien je het subnet masker van de Telenet DocSis 3.0 niet kan aanpassen zonder technieker welk ik ook vermeldde in mijn vraagstelling. 

 

@igvfer:

Vanuit de Telenet All-In-One-Box (Garage) loopt 1 UTP kabel naar mijn living (achteraan het huis op het 1ste verdiep via de plafond van mijn garage en dan door de plafond in een kast...) richting de Belkin en de andere recht omhoog naar het 2e verdiep (Bureau aan de voorkant van het huis). Beide routers kunnen niet met elkaar verbonden worden zonder verbinding met de Telenet box. Subnet masker kan niet aangepast worden denk ik op de Telenet box.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7400
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet


@BWandelaere schreef:

Hoi,

 

Ik ben de persoon die de vraag gepost heeft maar blijkbaar kan ik niet inloggen met mijn mailadres nu deze aan Wigo gekoppeld staat en vraagt dit forum mij opnieuw te registreren maar aangezien mijn mail al elders staat...

 


@BWandelaere, oei wat vervelend dat het niet meer lukte met je vorige login! Je eerste account op De Netweters is dus @Ex-Netweter? Kan je me anders via een privébericht even beide e-mailadressen doorsturen? Dan bekijk ik het eens. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

BWandelaere
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet

Bij deze gebeurd. Het gaat trouwens om 1 mailadres die niet gekoppeld raakt op Netweters en Telenet. Het huidige account is dat van mijn vrouw dat ik speciaal geregistreerd heb om mijn vraag te verduidelijken.

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet

Ik blijf er bij dat de eenvoudigste oplossing deze is:

Kabel van Telenet box naar router 1 (aangesloten in LAN connector) en router1 configureren als Access Point.  Kabel van Telenet box naar router 2 (ook aangesloten in LAN connector) en router2 ook configureren als Access Point.  Telenet box IP 192.168.0.1, router1 192.168.0.2, router2 192.168.0.3, 

Verder: DHCP uitschakelen op beide routers en alles op subnet mask 255.255.255.0 laten staan .

 

Alles in hetzelfde subnet, iedereen kan iedereen zien 🙂

 

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7792
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet

Volgende stappen moet je ondernemen:

Beide routers stel je in op AP functie alleen. Router 1 geef je als IPadres in het LAN gedeelte 192.168.0.2 en router 2 geef je als vast IPadres 192.168.0.3. Op beide DHCP functie uitzetten.

De WAN poort NIET gebruiken alleen de LAN poortjes.

Dan verbind je de Telenet Home gateway naar router 1 via de LAN poort en evenzo router 2.

Mogelijke opstelling:

 Telenet HGW --> Router 1

                                   --> Router 2

of

Telenet HGW --> Router 1 --> Router 2

 

Nu zou je elke router moeten kunnen bereiken via hun IP adres en je WiFi instellingen eventueel aanpassen naar hetzelfde SSID en paswoord.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BWandelaere
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet

SSID en PASS zijn waren al gelijk ingesteld.

 

Hetgeen nu voorgesteld wordt als oplossing heb ik ook al gedaan en geeft volgende problemen:

 

Linksys: Blijft het IP zelf aanpassen naar 10.X.X.X zelfs met DHCP uit.

Uiteindelijk de optie, na een firmware update, de Bridge Mode gevonden welk wel werkt en hierdoor zichtbaar kwam in het netwerk bij Belkin.

 

Belkin: Stond als AP geconfigureerd maar geeft, na uitmeten omdat ik sinds kort meer mijn laptop gebruik, maar 30Mbps weer ipv 200. Als ik AP uitschakel krijg ik wel de volle snelheid. Hierdoor verlies ik nu wel de connectie met het andere subnet...

 

Ik probeer je voorgestelde oplossing nogmaals.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7792
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet

Als ik dit lees gaan mijn gedachten uit naar een lus. Niet ergens de connectie gemaakt met de HGW en dan naar de andere router die dan ook weer verbonden is met de HGW. Toch eens goed nakijken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BWandelaere
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! Hi there!

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet

Geen idee wat je bedoeld. Geen connectie in mijn homegateway en naar de andere router? 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7792
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wijzigen van LAN-subnet werkt niet

Ik probeer alle mogelijke pistes te bedenken. Zeker omdat ik al een paar keer heb meegemaakt als je een lus creëert in je netwerk problemen kan krijgen, ook in het Wifi gedeelte.

Ik zou stap voor stap alles eens terug connecteren en kijken of je geen materiaal over hebt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes