Beantwoorden
Filiep
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi!

externe internet toegang NAS server Synology

Net een SYNOGOLY NAS SERVER DS918+  aangekocht en aangesloten via zijn LAN1 aansluiting en vast IP adres ( dedicated DHCP via MAC adres) ingesteld in mijn ASUS ROUTER rt-ac87u op 192:168:0:80 en werkt perfect in mijn home netwerk. (bereik 192:168:0:xxx subnetmask 255.255.255.0)

Maar ik kan hem niet bereiken via het internet. Is een probleem met de poorten die je moet openzetten (forwarden) waarmee bijna iedere Newbie geconfronteerd wordt en ik heb een halve dag gesurft naar gelijkaardige probleem en zijn oplossing maar ik vind tot op heden nergens eens een definitieve uitleg hoe dit aan te pakken. Altijd draait het uit op wat losse flodders en zonder concrete uitleg.

Hopelijk zit er eens een expert op dit forum die dit voor eens en altijd voor iedereen eens oplost op een duidelijke manier.

Ik heb verschillende trajecten gevolgd:

1/ Account aangemaakt bij Synology en ik kan de NAS bereiken (ook buiten het thuisnetwerk vb 4G) via Quick connect aangemaakt via de Disk Station Manager (DSM) van Synology > Control Panel > Quick connect en in advanced aanvinken wat bereikbaar moet zijn. Je kan dan via de DSM aan de instellingen van je NAS en ook je foto’s. Om toegang te krijgen tot de andere mappen moet je de App DS File installeren op je smartphone. Voor camera’s DS cam, DS Audio, enz voor alles is er wel een Synology App

maar is omslachtig.

 

2/ Via DSM>control Panel > External Access krijg ik via test router configuration geen connection

 

3/ OOK niet via EZ Internet Wizard van Synology DSM :

Als ik het probeer krijg ik:

 bijlage1.jpg

 

Hierbij mijn Netwerkconfiguratie:

DE WERELD is verbonden via de Telenet MODEM/ROUTER 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)

EXTERNAL IP ADRESS (dynamisch van Telenet): WAN 178.118.174.200

Hierin is op de LAN poorten de digicorder aangesloten en onze ASUS ROUTER rt-ac87u. Deze heeft van Telenet volgend IP adres gekregen 192.168.3.219. LAN SUBNET van de Telenet router.

192.168.3.xxx mag niet 0 zijn anders conflict met mijn LAN thuisnetwerk want dit is 192.168.0.xxx met subnetmask 255.255.255.0

De ASUS ROUTER heeft in ons thuisnetwerk als VAST IP adres 192.168.0.199 gekregen = GATEWAY

De NAS SYNOLOGY heeft in de ASUS Router een vast IP gekregen via ( dedicated DHCP via MAC adres): 192.168.0.80 of 81 naargelang aangesloten aan de achterkant aan LAN1 connector of LAN2 connector vast IP

Maar als ik de NAS dan wil bereiken via http://178.118.174.200:5000 werkt het niet. Ik krijg geen toegang.

Het volgende heb ik ingesteld als Port forwarding op Mijn Telenet:

 bijlage2.jpg

Firewall laat ik voorlopig uitstaan om daarmee zeker geen belemmering te hebben voor deze testen.

 

Mijn Asus Router heb ik ingesteld als volgt:

bijlage3.jpg

 

Als je extra info wenst om een oplossing te helpen zoeken.

Vraag maar en ik antwoord onmiddellijk.

0 Likes
10 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

externe internet toegang NAS server Synology

@Filiep

 

Zonder het probleem meteen op te lossen zou ik u wel de raad willen meegeven om uw configuratie te wijzigen: wissel uw HGW in voor een modem-only.

 

Vermits je met een eigen router werkt die echt als router fungeert (dus niet als AP) heb je de routerfuncties van de HGW niet nodig, in tegendeel. Je zit nu met NAT na NAT en dat zorgt wel eens voor problemen.

 

Het enige waar je dan op moet letten is dat je een switch tussen de modem-only en eigen router zet waar de digicorder aan verbonden is. Of je router moest IPTV functionaliteit hebben, dan kun je een poort configureren die rechtstreeks naar de modem gaat, is ook goed. De digicorder mag namelijk geen intern IP adres via DHCP van de router krijgen maar moet een publiek adres van telenet krijgen.

 

Het omruilen van je HGW naar een modem-only kan in elk telenet center en is kosteloos als je het zelf uitvoert (wat geen enkel probleem is).

 

Trouwens, als ik kijk naar de rode opmerking in uw afbeelding zou het mij niet verbazen dat uw probleem vanzelf opgelost is wanneer je mijn raad opvolgt.

 

Veel succes


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

externe internet toegang NAS server Synology

Snelle opmerking: In uw Asus configuratie zie ik 2 maal een portforwarding staan van poort 5000 naar enerzijds IP 192.168.0.80 en anderzijds 192.168.0.81. Schrap daar eentje van. Je kan NOOIT eenzelfde poort doorverwijzen naar 2 adressen, dit geeft steevast een conflict. Een pakketje data moet een expliciete weg gewezen worden en geen keuze moeten maken.

 En firewall aan! Geen firewall, dan wordt alles doorgelaten maar werkt je portforwarding niet goed.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Filiep
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi!

externe internet toegang NAS server Synology

Bedoel je de FIREWALL van Telenet Modem/router aanzetten ?

Ik heb de aangezet en de port forwarding in de ASUS ROUTER van poort 5000 maar naar 1 doel IP ingesteld van de NAS

bijlage4.jpg

bijlag5.jpg

Maar als ik de NAS dan wil bereiken via http://178.118.174.200:5000 werkt het niet. Ik krijg geen toegang.

Ik doe het voor de zekerheid vanop mijn smartphone en 4G netwerk zodat ik effectief in de WAN zit en niet via mijn thuisnetwerk. U kunt het ook proberen want geldt voor iedereen. De NAS is natuurlijk PW beschermd via gebruikersnaam en PW

0 Likes
Filiep
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi!

externe internet toegang NAS server Synology

Beste Stefaan,

ik ga het eerst nog eens proberen zonder de telenet modem aan te passen naar zuivere modem en de router en wifi functie eruit te halen. Want in dat deel van de woning surfen we via de Telenet Modem aan de andere zijde via de ASUS RT-AC87U router (ook met WIFI dus AC)

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

externe internet toegang NAS server Synology

Firewall aanzetten op de Telenetmodem.

DMZ op 192.168.3.0 zetten.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

externe internet toegang NAS server Synology

Je zet de firewall aan op je modem via mijn Telenet

DMZ best uitlaten tenzij je elke poort wilt laten forwarden naar je NAS, indien al gebruikt zet je .0 in de DMZ om deze terug uit te schakelen

Bij de forward open je deze poorten

80 - 80 - je nas zijn ip adress - TCP - Actief
5000 - 5000 - je nas zijn ip adress - TCP - Actief
5001 - 5001 - Je nas zijn IP adress - TCP - actief ( HTTPS )


De resteren poorten en UDP/TCP kan je hier bekijken : https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/What_network_ports_are_used_by_Syn...

je bent best dat je op je Asus dezelfde poorten nog een forward ongeacte dit een accespoint is router.

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

externe internet toegang NAS server Synology

Ik heb gezien dat het ondertussen werkt. Ik geraak op je aanmeld scherm. Nu nog ergens een DDNS account aanmaken en dit in je NAS instellen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Filiep
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Netjes! Mooi, mooi!

externe internet toegang NAS server Synology

Ik had ook nog een foutje gevonden bij mij op mijn Asus router had ik een typfout gemaakt in het ip adres

is niet 168.168.0.80 maar moest uiteraard 192.168.0.80 zijn.

Hiermee lukt de inlog via mijn welliswaar dynamisch telenet WAN Ip adres via poort 5000.

Maar ik heb gehoord dat zelfs als de telenet modem reboot , je meestal hetzelfde dynamisch Ip adres behoudt. 

Wanneer komt IPv6 er ooit eens aan. Dan heeft iedereen en elk toestel zijn eigen statisch Ip adres.

 

Zijn er nog enkele zaken die interessant kunnen zijn vb om live je cameras te kunnen bekijken via de Synology NAS ?

Alle suggesties zijn welkom

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

externe internet toegang NAS server Synology

Bij mij werkt IPv6 naar mijn NAS maar dan rechtstreeks op mijn Telenet HGW. Momenteel is het wel nog zo dat de portforwarding  op IPv6 van de HGW nog niet naar behoren kan ingesteld worden. Nog software fouten waar aan gewerkt moet worden door Telenet. Bij mij is het maar gelukt na tussenkomst van de technische helpdesk.

Ondertussen heb ik een router gratis op de kop kunnen tikken die ook IPv6 aankan. Ik ga er in de komende weken eens mee experimenteren vooral bij gebruik na een HGW.

Rechtstreeks op een modem only werkt dit zeker.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

externe internet toegang NAS server Synology

Live camera's bekijken doe ik via de app DScam en het programma uit de package Surveillance Station. Je hebt 2 gratis licenties en ik heb er een package van 4 extra op aangeschaft. Zodat ik nu 6 cam's kan gebruiken. Momenteel 3 in gebruik (Hikvision). Heb dit afgelopen week nog getest vanuit Macedonië en werkte prima. Naargelang de plaatselijke kwaliteit van het Wifi netwerk natuurlijk.

Je mag mij altijd een privébericht sturen voor uitleg.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes