Beantwoorden
falconwd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

private wan adres en double nat omgeving probleem

hallo,

Ik heb een probleem. Ik heb een asus

ROG Rapture GT-AX11000

gekocht en geinstalleerd. Ik heb een witte modem/wifi router van telenet en heb een kabel getrokken naar de nieuwe router en aangesloten. Ik zie zowel mijn telenet wifi als mijn asus wifi's en kan ermee verbinden, ik gebruik dus de beide . alles werkt . Nu wou ik via de asus app op mijn gsm via 4 g mijn nieuwe router instellingen openen. tot mijn verbazing werkte het niet en geeft verschillende meldingen op mijn gsm scherm. Extern wan beheer is aangezet op de nieuwe router.

zie foto'sScreenshot_20211216-013632_ASUS Router.jpgScreenshot_20211216-013642_ASUS Router.jpg

wat bedoelt de app hiermee? waar moet ik mezelf aanmelden met dezelfde accountgegevens. op de app staat ik aangemeld met mijn hotmail bij verbinding met app via asus wifi zie ik het

InkedScreenshot_20211216-021008_ASUS Router_LI.jpg

 

Ik heb dan wat gegoogled en uitgekomen op ddns ( ik ben een leek)maar ik krijg die ook niet aan de praat . Ik kreeg volgend bericht

screenshot ddns.JPG

De draadloze router gebruikt momenteel een particulier WAN IP-adres.

Deze router kan in de meervoudige-NAT-omgeving staan en de DDNS-service kan niet werken in deze omgeving

Nog wat gegoogled en uitgekomen op port forwarding . Ik weet niet hoe het werkt

Kan iemand mij stap per stap zeggen wat ik moet doen?

mijn telenet ip is 192.168.1.1 vb

asus  lan router ip is  192.168.50.2 vb

asus wan router ip is 192.168.0.150 vb

Wat zet ik waar? of ben ik verkeerd met dit gedoe. Ik wil gewoon verbinding maken via 4g op mijn  gsm met de asus router en natuurlijk via de webui buiten mijn asus wifi  netwerk. bvb vanuit het buitenland. Hoe doe ik dit in godsnaam.  Zoals aangegeven wifi telenet en wifi asus worden gebruikt

daInkedscreenshot asus_LI.jpg

dank u

0 Likes
4 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1602
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

private wan adres en double nat omgeving probleem


@falconwd  schreef:

Ik heb een witte modem/wifi router van telenet


Jouw modem is een firewall (router), die alle verbindingen van buitenaf tegenhoudt. Dat is dus geen probleem, maar de bedoeling van een firewall.

Jij gebruikt nu 2 routers achter elkaar, dat noemen ze "dubbele NAT", maar ..

  • je hebt uw eigen router al ingesteld dat deze bereikbaar is van "buitenaf"
  • maar de Telenet router houdt dat nog altijd tegen

Je moet dus door de Telenet firewall geraken. Hiervoor zijn er 2 oplossingen

 

1) DMZ

  • Open  "Mijn Telenet" en ga naar Internet > Mijn Thuisnetwerk > Modem details > Geavanceerde Instellingen
  • Bij DMZ adres geef je het (WAN) IP adres in van jouw GT-AX 11000 (vb 192.168.0.150).
  • Controleer nog eens bij "Verbonden apparaten" het IPv4 adres van je router. Die zou tussen de verbonden apparaten moeten staan.
  • Vergeet niet de wijzigingen op te slaan (en eventueel de Telenet modem te herstarten)
  • Terwijl je nu toch in "Mijn Telenet" zit, ga naar WAN -configuratie en noteer het (publiek) IPv4 adres van de Telenet modem.

Vanaf nu is jouw GT-AX 11000 bereikbaar vanuit het internet, op het bovengenoemde IPv4 adres.

 

2) Bridge mode

  • de ideale oplossing in jouw geval is je modem wisselen voor de CV8560E (de "E-router"). Deze bevat de mogelijkheid om jouw eigen modem te bridgen, zodat deze een publiek IPv4 adres krijgt op zijn WAN poort
  • Open  "Mijn Telenet" en ga naar Internet > Mijn Thuisnetwerk > Modem details > Geavanceerde Instellingen
  • Zoek jouw router tussen de "Verbonden apparaten: boven het IPv4 adres van je router (vb 192.168.0.150) zal je ook het (WAN) MAC adres zien staan. kopieer dit MAC adres (vb AA:BB:CC:DD:EE:FF:GG)
  • Ga naar "Bridging" en plak hier dit MAC adres.
  • Nu nog de wijzigingen opslaan, en je Telenet modem herstarten (dat kan je ook via "Mijn Telenet")

Van zodra de Telenet modem terug on-line komt, zal jouw eigen router (GT-AX 11000) een publike IPv4 adres krijgen op zijn WAN poort, en dus via dit IPv4 adres bereikbaar zijn vanuit het internet

 


@falconwd  schreef:

Ik zie zowel mijn telenet wifi als mijn asus wifi's en kan ermee verbinden, ik gebruik dus de beide .


Pas op

  1. Bij de eerste oplossing (dubbele NAT) zie je beide WiFi's, maar je hebt 2 afzonderlijke netwerken (het Telenet lokale netwerk, en jouw Asus lokale netwerk). Toestellen van het ene netwerk kunnen niet communiceren met toestellen van het andere netwerk. Je kan dus best alle toestellen te verbinden met jouw Asus router (uitzondering: digicorders)
  2. In de 2de oplossing (bridge) heb je géén Telenet WiFi (de CV8560E heeft geen WiFi aan boord). 

Hopelijk helpt je dit al iets verder ...

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

private wan adres en double nat omgeving probleem

@falconwd  Dit is de basis voor dubbele NAT. U geeft uw eigen router aan de WAN zijde een IPadres in de range 192.168.0.10 tot 0.99. Dit is buiten de de DHCP van de Telenetrouter. Subnetmask 255.255.255.0. Gateway 192.168.0.1.

De Lan range in uw eigen router kan alles zijn tussen 192.168.1.0 en 192.168.255.0.

Het simpelste is dan om in "Mijn Telenet" het WAN IPadres van uw eigen router als DMZ te zetten.

In uw eigen router zet je dan de portforwardings zoals je zelf wil.

Toegang van buitenaf naar uw eigen router doe je via publiekIPadres:poortnummer. Toegang naar devices achter uw eigen router publiekIPadres:poortnummer. PubliekIPadres kan ook een DDNS service zijn.

Maar als je toch alles op je eigen router wil doen is het zeker aan te raden om uw telenet HGW te vervangen door de e-modem router en via het mac adres een pass trough toe te passen zodat uw router een publiek IP adres krijgt. De e-modem heeft geen Wifi. Maar voorlopig kan je de eerste oplossing toepassen. En je noteert het mac adres die je ziet in "mijn Telenet" waarmee je eigen router is aangesloten. Dit heb je nodig als je die mac pass through wil toepassen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
falconwd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

private wan adres en double nat omgeving probleem

hallo,

 

Ik heb de eerste suggestie toegepast (DMZ) omdat ik zowel de telenet wifi als de asus wifi gebruik om toestellen te verbinden.

Ik heb dan op mij samsung s9+ de 4g aangezet (publiekadres +poortnummer ) en het werkte niet met de samsung internet en chrome browser op mijn gsm.

Ik heb dan de firefox browser geinstalleerd en het publiekadres +poortnummer ingegeven en het werkte. ik kon verbinden met de router via 4G

Raar dat het geen verbinding maakt met samsung internet en chrome.

Een ander vraag:

Ik kan met de asus app op mijn gsm niet verbinden met mijn asus router via 4G. Ik begrijp het niet

het moet toch mogelijk zijn dat de asus app via 4g verbinding maakt met de asus router?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

private wan adres en double nat omgeving probleem

@falconwdJe moet wel opletten als je de beide WiFi gebruikt. Toestellen verbonden op de Wifi van de Telenet router zitten op een ander subnet dan de toestellen verbonden op je eigen router. Dus die gaan niet automatisch met alkaar kunnen verbinden. Bijvoorbeeld laptop verbonden op je Telenetrouter al of niet via Wifi en een printer verbonden, al of niet via Wifi met uw eigen router zal er voor zorgen dat je niet gaat kunnen printen vanaf je laptop naar de printer.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes