Beantwoorden
JorisD
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Alles op zijn plek! Netjes! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

publieke IPv6 addressen achter eigen router

Telenet klantendienst verwijst me door naar dit forum. Na gezocht te hebben nog geen antwoord kunnen vinden met de juiste oplossing.

 

Mijn vraag is of het mogelijk is om in een apart netwerk achter een eigen router publieke IPv6 addressen te krijgen. Met IPv4 werkt het al lange tijd zonder problemen met NAT.

 

Als ik het goed begrijp krijg ik van Telenet een /56 adres wat me 8 bits zou geven om zelf subnetten te maken. Maar dan moet ik toch ergens in de instellingen van de Telenet router (modem) kunnen instellen dat die bepaalde subnetten naar mijn router moeten worden doorgestuurd? En die instelling vindt ik niet terug. Het uitdelen van IPv6 adressen binnen mijn eigen netwerk is geen probleem. Maar zonder de route van mijn eigen netwerk in de Telenet router is Internet connectiviteit niet mogelijk.

 

De router die ik gebruik is een pfsense.

 

Lijkt me toch een veel voorkomend probleem? Of is er een verschil tussen de prive en business routers en instellingen?

 

Alvast bedankt

0 Likes
5 reacties
Duffyx
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Jij bent af! Follow the reader, reader! Leesbeest! Leesclubje starten?

publieke IPv6 addressen achter eigen router

Heb je een modem only of een wifi/modem/router combo van Telenet? Als je zelf een router/gateway wil kiezen is het makkelijker om met een model only aan de slag te gaan. Ik draai native FreeBSD op men gateway en het is perfect mogelijk alles dual stack uit te rollen met een modem only van Telenet. Als je een combo unit van Telenet hebt is het afhankelijk of deze MAC bridge ondersteund of niet (daar heb ik geen ervaring mee).

 

pfSense / FreeBSD talk:

rtsol zorgt voor je IPv6 default gateway route upstream naar Telenet. De /56 prefix krijg je door middel van DHCPv6 deze kan dan een /64 op je interne interface zetten. rtadvd zorgt voor het verdelen van de globale addressen uit die /64 prefix op je intern netwerk.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

publieke IPv6 addressen achter eigen router

@JorisD  Het is normaal gezien mogelijk hoor. Maar je zal vermoedelijk moeten spelen met owel prefix /56 en ID 01 tot ff of prefix 60 met id 1 tot f. Hoe je dat instelt op een pfsense, daar heb ik geen ID van.

Ik heb hier een Edgerouter van Ubiquity ( na een HGW) die krijgt aan de Wan zijde een IPv6 met prefix /56 en ID 00 en uiteraard de rest, net zoals mijn PC trouwens en aan de LAN zijde deelt die prefix /56 uit met ID ff.

Het blijft mij overigens een raadsel waarom iedereen zo gefixeerd is op die prefix /56 en een prefix /60 als minder beschouwd want er geen enkele particuliere gebruiker of kleinbedrijf die behoefte heeft aan 256 LAN's , dus een /60 met 16 mogelijke LAN zou moeten volstaan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

publieke IPv6 addressen achter eigen router

@JorisD 

Welke telenet modem heb je?

Ik heb een CV7160E (zwart) met Business (KLIK buro) account contract. En een standaard (zelf gemaakte) x86_64 box als OpenWRT router. CV8560E (wit) en CV7160E verschillen (voor IPv6) in dat CV8560E een /64 subnet op de WAN krijgt en CV7160E een apart /128 subnet. Of dit 100% terzake doet weet ik niet 100% zeker, en of het nog up-to-date informatie is ook niet, maar, in alle geval, ik kreeg met CV8560E de laatste weken IPv6 niet geconfigureerd en met CV7160E wel. Maar ik heb, net zoals jij, een v6 /56 prefix. Binnen dat prefix kan men zelf LAN subnets toekennen. Ik gebruik /64 subnets. Met IPv6 heb je een overvloed aan keuze. Zelfs ook een subnet op de WAN interface. Met juiste IPv6 route advertisement en delegation software heb je controle. En je kan binnen elke ...:xxyy::/64 een aantal statische addressen manueel aan je devices toekennen. Samengevat: elk IPv6 device zou je in principe met statisch address in zijn subnet van overal moeten kunnen bereiken. Hier lukt dit althans (weliswaar met hierboven vermeld contract,modem,router(HW/SW)).

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
JorisD
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Alles op zijn plek! Netjes! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

publieke IPv6 addressen achter eigen router

Ik heb momenteel zo'n toestel met modem, router en wifi in. Mijn pfsense krijgt een /64 adres, dus hiermee kan ik niet verder aan de slag. Ik zal inderdaad moeten gaan ruilen voor zo'n modem only model. Maar dat ligt momenteel nogal moeilijk. Zal even moeten wachten.

Bedankt om me in de juiste richting te sturen.

 

Toch wel vreemd dat wanneer ik de technische dienst van Telenet hierover aanspreek zij niet weten wat hier een oplossing voor zou kunnen zijn en dat ze die vraag nog nooit hebben gekregen...

Ze geven me zelfs niet de informatie dat er ook modem-only modellen beschikbaar zijn. Misschien hebben ze dat niet graag omdat ze u zo minder in het oog kunnen houden.

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

publieke IPv6 addressen achter eigen router

@JorisD  Je kan ze op de klantendienst niet veel kwalijk nemen hoor. Dit zijn veelal externe call centers met jonge mensen met eerste job ervaring en met een zeer korte opleiding om de producten te kennen vooral om te verkopen. Technisch meestal niet echt onderlegd en kunnen wat basistesten doen. Helpdesk is nu eenmaal een kl*te job, die je moet liggen en er is veel verloop. Problemen oplossen is vooral goed luisteren, de juiste vragen stellen, en kennis hebben van de producten nu en in het verleden en veel geduld.

En velen van hen kennen niet eens het verschil tussen IPv4 en IPv6, je mag al blij zijn als ze een IPadres kennen. Ooit belde ik naar de technische helpdesk van business met een DNS probleem en die wist niet eens waar DNS voor stond. Dan weet je het wel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.