Beantwoorden
t354332
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Vernieuwde Telenet Webmail? Netjes! It's your fifth party! Primeur!

slachtoffer van e-mail spoofing

Hallo,

Wat te doen als je e-mail adres wordt misbruikt voor het rondsturen van spam naar
mensen uit je adresboek  (e-mail spoofing)?  Er wordt enkel gebruik gemaakt van de telenet webmail interface.

Alvast met dank,

Tags (2)
229 reacties
Harry1972
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

slachtoffer van e-mail spoofing

Hier nog eens, uit wikipedia, over "telnet", het netwerkprotocol dat telenet gebruikt voor zijn mailserver:

 

"Omdat Telnet niet beveiligd is (alle gegevens, meestal inclusief wachtwoorden, worden in leesbare vorm over het netwerk verstuurd) wordt het steeds minder gebruikt, en stappen steeds meer gebruikers over op het versleutelde alternatief SSH."

 

Meer en meer gebruikers... telenet dus duidelijk niet...

JefkeDP
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Nieuwe TV-theek? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

slachtoffer van e-mail spoofing

en nog steeds hetzelfde . ook hier na een klein maandjes vrij van spoofing, terug van datte.

 

en ik heb ook het gevoel dat er steeds meer verzonden word dan vorige keer.

 

pffff en het is al een serieuze lijst aan het worden.

 

graag zou ik toch eens willen dat hier werknemers van telenet op dit forum, deze berichten eens doorsturen naar telenet verantwoordelijken. want ik heb niet de indruk dat we hier geholpen worden..., zeer waarschijnlijk door onkennis. want anders zoude ze niet steeds dezelfde oplossingen geven als wat de klanten hier al meermaals hebben liggen doen.

 

zelfs het opgeven van je email adres is geen oplossing, mits ze dan dit mail adres blijven verder gebruiken naar alle gelinkte adressen.

dus jah je emailadres verwijderen is een beetje hetzelfde als met oogkleppen rondlopen  😉

 

ik vind het allessinds ferm kutzooi.

BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

slachtoffer van e-mail spoofing


@Harry1972 schreef:

Hier nog eens, uit wikipedia, over "telnet", het netwerkprotocol dat telenet gebruikt voor zijn mailserver:

 ..


Ik vind ook dat Telenet een oplossing moet zoeken voor dit probleem maar ik zou hier wel graag technisch juiste info zien staan. Telnet is een application layer protocol voor terminal connecties, geen mail server protocol. 

 

De mailservers van Telenet bieden volgens mij 2 verschillende mogelijke protocols aan POP3/SMTP en IMAP en daarvan is POP3/SMTP inderdaad  minder veilig dan IMAP maar zelfs dat  stuurt geen ongecodeerde paswoorden over het net. SMTP laat wel toe om mails te versturen zonder authenticatie. 

Maw als je de mogelijkheid hebt, gebruik dan IMAP...


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Harry1972
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

slachtoffer van e-mail spoofing

Ziehier het antwoord van telenet abuse:

 

"Geachte,
 
Onderstaande mailheader is verstuurd van een Niet-Telenet klant.  Telenet kan helaas enkel actie ondernemen tegen misbruik vanaf het eigen netwerk. Een mailheader moet u steeds van onder naar boven lezen. Mogelijk werd in het verleden ooit uw gegevens achterhaald, en deze worden nu misbruikt.

U kan wel zelf de verantwoordelijke provider achterhalen aan de hand van het ip-adres (onderaan in de header) en de who-is functie op één van de volgende sites: www.ripe.net (Europe), www.arin.net (Amerika) of www.apnic.net (Azie) en www.jpnic.net (Japan), www.lacnic.net (Latijns-America)
 
Mocht u verder vragen hebben, aarzel dan niet om met ons contact op te nemen.
 
Met vriendelijke groeten,
Harald
Telenet Abuse Administrator"

 

Het is woordelijk hetzelfde antwoord dat hier in dit forum eerder al vermeld is. Ik moet nog eens nakijken of het speudoniem "Harald" toen ook gebruikt werd...

 

Toch wil ik iedereen aanraden om aangifte te doen via telenet abuse, zo weten ze tenminste de omvang van het probleem.

Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

slachtoffer van e-mail spoofing

@Harry1972 jij hebt duidelijk geen idee wat telnet en SSH is...
Zou u graag geen foutieve informatie willen verspreiden?

Dankuwel.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Harry1972
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

slachtoffer van e-mail spoofing

Beste principis,

 

Uit jouw antwoorden eerder op dit forum kan ik alleen afleiden dat JIJ totaal geen idee hebt van het probleem, dus blaas alstublieft niet te hoog van de toren. En in het geval (kleine kans) dat je het wel verstaat: doe er iets aan, in plaats van mij hier te beschimpen. Ik ben al genoeg beschimpt door de mails die via de telenet server naar al mijn kennissen gestuurd worden.

 

Wat SMTP en telnet betreft: Ik kan zo een mail sturen vanuit om het even welk telenet adres naar een ander email adres, en als je het lef hebt om je eigen email adres aan mij te geven, bewijs ik het je meteen. 

 

En het idiote antwoord van de telenet abuse dienst is wél autentiek, dat zullen diverse mensen hier kunnen bevestigen. 

 

Groet,

 

Harry 

Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

slachtoffer van e-mail spoofing

@Harry1972

Ik weet zeer goed wat het probleem is en dat vind ik ook heel erg. Maar ik snap het probleem en weet dat er niet veel aan te doen valt jammer genoeg.

Smtp is protocol! Het versleuteld je email zodat als iemand het onderschept hij het niet zomaar kan lezen
Telnet is een protocol om computers over het netwerk te beheren zoek het alsjeblieft even op...

Lees dit even dan maakt het misschien alles wat duidelijker http://lifehacker.com/how-spammers-spoof-your-email-address-and-how-to-prote-1579478914

En ik zal mijn email adres wel geven hoor. Ik heb een goede antispam filter...
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JefkeDP
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Nieuwe TV-theek? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

slachtoffer van e-mail spoofing

en welk heeft een antispam filter met al dit te maken?

 

volgens mij is in dit geval een antispam filter alleen maar doen alsof je nergens last van hebt.

maar in wezen worden hier wel enorm veel mails verstuurd onder je mail adres naar kennissen en zelfs hun kennissen en zo verder...

 

 

@BertXL, ik gebruik imap, maar heb evengoed last hiervan hoor.

 

dat Telenet abuse gedoe ga ik nu eens opzoeken wat dat eigenlijk is.

 

hoewel dit hier niet bepaald het leukste duscussie (post) is, wens ik toch nog ff iedereen een enorm goed 2016 toe  😉 en hopelijk komt er toch nog een degelijk oplossing voor dit alles.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

slachtoffer van e-mail spoofing

@JefkeDP de mails die verzonden worden zijn spam en als de antispam filter verbetert wordt kunnen de mails niet meer aangekomen worden.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JefkeDP
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Nieuwe TV-theek? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

slachtoffer van e-mail spoofing

Maar het probleem is dat de mails niet verzonden worden van onze eigen pc's.

 

Ik mag op mijn PC, zoveel anti spam, mallware of virus scanners opzetten. dit helpt mij niet verder bij het versturen van mails onder mijn email adres.

 

zowel in mijn webmail als in mijn mail program is nergens in de verzonden items iets te zien dat ik dit zou versturen.

Alleen andere mensen beginnen mij idd wel te blokeren omdat ze hiervan geen last willen hebben.

Dus jups, nog steeds zie ik de link hier niet met een anti spam program, of zie ik nu echt iets enorms over het hoofd?

 

Maar ik heb wel iets gevonden van iemand die dit via test aankoop is aan het aanvechten. Nu nog vinden hoe ik me hier bij kan aansluiten.

In ieder geval is dit als 2 druppels waar wij ook last van hebben...

test-aankoop.be/klagen/publieke-klachten/publieke-klacht

 

Want met de woorden telkens te moeten horen, dat hier weinig aan te doen valt zijn we niet ect iets he.

Maar zit er maar eens mee 😉 en dat terwijl ik en velen andere hier al jaren een flinke duit van ons zuurverdiende centen geven aan telenet. Ik durf hier heel eerlijk zeggen dat het zeer spijtig is dat er weinig of geen concurentie is om over te stappen naar een andere provider die werken met kabel (niet telefoonlijn).

 

cya l8ter hier, nu ga ik eerst wat feesten 😛

 

0 Likes
Moaner
Professional Veelweter
Berichten: 414
Nieuwe TV-theek? WOW! Even demarreren... Een bus vol!

slachtoffer van e-mail spoofing

Onder spam versta ik mails toekomen,spoof mail,mails verstuurd zogezegd  van uw eigen ,naar andere.

Groot verschil.

0 Likes
Harry1972
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Handje vol! Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi!

slachtoffer van e-mail spoofing

Beste Vrienden,

 

Ik denk er sterk over om telenet te dagvaarden via een advocaat, en ik denk dat ik hiervoor argumenten heb. Als er op mijn grond een illegale aktiviteit gebeurt, en de slachtoffers brengen mij hiervoor op de hoogte, en vervolgens doe ik niks, ben ik medeverantwoordelijk voor die illegale aktiviteit. Hetzelfde gebeurt nu met ons. Zijn er anderen die deze stap reeds genomen hebben?

 

Nog een vraagje: zijn er hier die omwille van deze problemen al hun telenet abonnement compleet opgezegd hebben? En zo ja: is het spoofen dan gestopt? Anders is het natuurlijk ook rap opgelost...

 

Groet,

 

Harry

JefkeDP
Experienced Weetjesweter
Berichten: 21
Nieuwe TV-theek? Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

slachtoffer van e-mail spoofing

@Harry1972

ik heb dit ook aan het overwegen geweest, maar spijtig genoeg ligt er in heel ons huis overal kabel en rj45 aansluitingen.

Dus dat is opstakel 1 en ik volgens wat ik hierover gevonden heb, heb ik het vermoeden dat je oude email adres dan gewoon verder word gebruikt om te spammen.

 

0 Likes
Crownie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

slachtoffer van e-mail spoofing

Kan iemand bevestigen of dit al dan niet waar is dat het geen zin heeft om het email adres te schrappen?

 

ik denk dat ik nu iedereen heb verwittigd, maar als het dan toch zal aanhouden, heeft dit dan zin om te schrappen?

 

email werd vele malen gebruikt om te registreren op websites, dus als ik wachtwoord vergeet, sturen ze nog steeds een mail met nieuw aan te merken wachtwoord.

en overal mijn gegevens aanpassen is een beetje omslachtig. Maar als het niet anders kan.

 

helaas nog steeds geen deftige reactie van telenet!!

 

0 Likes
Mex
Professional Weetjeslezer
Berichten: 2
It's your fifth party! Primeur! It's your fourth party! It's your seventh party!

slachtoffer van e-mail spoofing

@Arthur2

 

Als u uw eigen gelinkte artikel even grondig had gelezen (en verstaan) dan had u misschien geweten dat Telenet perfect alle  @telenet.be  kan beveiligen via  DMARC.  Zoals Google voor Gmail doet en Facebook voor facebook.com. Het is dus onmogelijk om die domeinen te gaan spoofen in een email en als je het probeert wordt je SMTP server soms binnen de 24 uur  al geblokkeerd. (komt rechtstreeks uit je gelinkte artikel)

 

En  het feit dat u een "goede SPAM-filter" heeft voorkomt nog steeds niet dat iedereen kan doen alsof hij mails vanaf jouw email-adres stuurt. 

 

Dus volgende keer dat u zo uit de hoogte gaat doen doet u best zelf eerst uw onderzoek.

 

Ik ben ook van mening dat de verantwoordelijkheid hier bij telenet ligt aangezien ze geen DMARC gebruiken en wij het niet voor hun kunnen instellen.