Beantwoorden
u470099
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

stabieler maken van het netwerk

Iemand een idee om deze wat stabieler te maken?

 

Momenteel pakket WiGo aanwezig. 

 

Wij zijn thuis met zijn 3 en hebben een zeer grote lijst aan producten.  Van AirPort speaker tot 3 Mac toestellen, iPad's, iPhone's 

 

Na overschakeling op Routers van Apple in de woning 

 

1x Time Capsule 

2x Airport express

 

Probleem nu is niet dat de Apple toestellen uitvallen maar vooral dat de verbinden met de router van telenet constant afslaat (zie afbeelding bovenste wereldbol komt op oranje te staan)

 

Ook valt het internet vaak weg bij gebruik van PopCorn Time en netflix. Ik weet dat dit wel grote internetvreters zijn maar ik mag toch hopen dat 3 routers er wel voor zorgen dat er nog een deftige verbinding wordt gemaakt. Maar wanneer er gewoon op netflix wordt gestreamd is het zelf niet meer mogelijk om een standaard webpagina te openen.  

 

Naar bereik toe zie ik geen probleem. Eerste gedachte was omdat er te veel Routers aangesloten zijn maar wanneer 1 router wordt weggenomen blijft dit probleem aanwezig. Tweede gedachte was aan het te veel toestellen op 1 zelfde netwerk? En derde gedachte is dat dit een eventueel probleem kan zijn met de router van telenet. 

 

Iemand ervaring met dit probleem of heeft iemand een oplossing?

 

Schermafbeelding 2017-06-01 om 22.42.11.png

0 Likes
6 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

stabieler maken van het netwerk

Sorry, geen ervaring met Apple producten...

Wel een paar algemene opmerkingen en vragen.

Heb je een losse Telenet modem of HGW?

Je spreekt over meerdere routers in je netwerk. Is daar goed over nagedacht? Een netwerk verdraagt maar meerdere routers als die in aparte subdomeinen zitten. Als je alles met elkaar wil laten communiceren, heb je één subdomein nodig (meestal 192.168.0.x) en heb je dus één router en voor de rest  access points en switches.

 

Als het een Telenet HGW is, mag er geen enkele andere echte router in het netwerk zitten, enkel access points.

Als het een Telenet modem hebt, moet je zelf één router voorzien en moet de rest als access point geconfigureerd worden.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
u470099
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

stabieler maken van het netwerk

Modem van telenet is een Wireless Modem 3.0 (DOCIS). 

 

De routers van Apple zijn basisstations die  een eigen netwerk aanmaken op de huidige modem van telenet. 

 

De hoofdrouter is de Time Capsule en de airports Express toestellen maken zonder aangesloten te zitten op ethernet connectie met de Time Capsule. 

 

Wat ik nog niet heb uitgetest is om 1 van de Airport express rechtstreeks aan te sluiten op kabel. 

 

Speedtesten heb ik ondervonden dat op die ene plaats niet zo sterk is maar eens er een stapje dichter bij de Time Capsule wordt gedaan de verbinden opmerkelijk veel hoger ligt. 

 

De Apple touters hebben bij de instellingen hebben deze dezelfde IP adressen. 

 

Alsvast bedankt voor het antwoord!!

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

stabieler maken van het netwerk

De hoofdrouter moet steeds de Telenet HGW zijn (Wireless Modem 3.0 DOCSIS).  Als je een andere router wil aansluiten op de HGW moet je daarop zaken zoals DHCP, firewall, DNS, etc. uitschakelen, zodat de router zich als een switch/wifi access point gedraagd.

 

Mogelijk moet je dus eerst rechtstreeks met de Apple Time Capsule router connecteren, daar de DHCP etc. uitschakelen en instellen dat die met de HGW moet verbinden. De airport express toestellen lijken me eerder een soort Wifi access points en die zouden geen problemen mogen veroorzaken. Die kan je waarschijnlijk rechtstreeks met de HGW verbinden.

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rietveld
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Laat de zon in je hart! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

stabieler maken van het netwerk

staat de airport ingesteld als bridge? zoniet, instellen als bridge in airport utility.

 

Mvg

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

stabieler maken van het netwerk


@u470099 schreef:

 

 

De Apple touters hebben bij de instellingen hebben deze dezelfde IP adressen. 

 

Alsvast bedankt voor het antwoord!!


Hier had ik overgelezen bij mijn vorig antwoord.

Dit mag natuurlijk niet in een netwerk, alle IP adressen moeten verschillend zijn in je subdomein.

 

Ofwel laat je de Apple toestellen via DHCP hun IP adres van de Telenet router krijgen, zodat ze automatisch allemaal een verschillend adres hebben (default range 192.168.0.50-254)

Ofwel geef je ze allemaal zelf een vast IP adres (default range 192.168.0.2 - 49)  en zorg je zelf dat er geen conflicten zijn.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

stabieler maken van het netwerk

@u470099

 

Het is vrij logisch dat die dingen traag zijn.

 

Die Airport express' maken verbinding via wifi met elkaar (dus je hebt al snelheidsverlies) en meestal staan die dan ook nog eens op plekken met slechte wifi verbinding dus heb je nog meer snelheidsverlies.

Dus is je wifi traag.

 

Is er geen mogelijkheid om die dingen via kabel in te steken?

Als dat niet gaat moet je eens overwegen om powerlines te plaatsen.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes