Beantwoorden
Ex-Netweter

switch config

Hey,

Een beetje een technische vraag. Ik zit thuis met een modem, die in een managed switch steekt. Vanuit deze switch had ik dan graag naar een eigen router gegaan.

dus:

Modem -> switch -> router

Maar nu blijkt dat deze setup niet werkt, de poort geeft gewoon geen traffiek weer (geen dhcp lease, geen lampjes, etc). Verschillende poorten, vlans en switches getest, geen enkele setup werkt. Als ik de kabel vanuit de modem rechtstreeks in de router of mijn laptop steek, werkt dit wel.

Mis ik iets in mijn setup? Nu werkt de setup met de kabel rechtstreeks in de router te steken, maar ik had dit liever door de switch laten lopen voor failover op router niveau.

mvg,

vanderheyde

0 Likes
8 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

switch config

Als je nu eens doorgeeft welke switch het is en hoe die ingesteld is...

Werkt het wel als je modem-switch-computer doet?
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter

switch config

switch: D-link  DGS-1224T

instellingen is gewoon de 2 poorten untagged in een apart vlan.

ook getest met een unmanaged  cisco switch. Modem -> switch -> pc werkt ook niet, op geen van beide switches. Vanaf er iets van switch tussenkomt is het gedaan met spelen

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

switch config

Je bent nu wel bezig met heel moeilijke dingen. Hoe staan je poorten op de switch, DHCP op de switch, routing op de switch ingesteld enz. Een beetje moeilijk als je niet weet welk type, model enz.

Ik zou een reset uitvoeren naar fabrieksinstellingen en van 0 beginnen en kijken wat de handleiding zegt.

Tenzij het om te experimenteren en te leren is zou ik in een huishoudelijke omgeving geen managed switch zetten. Dit hoort thuis in een omgeving waar heel veel computers ( meer dan 50) staan met verschillende afdelingen die elkaar al of niet mogen bereiken onder bepaalde omstandigheden.

Vooral dat redundant instellen was niet makkelijk. Bovendien moet je router daar ook voor geschikt zijn.

Ik moet zeggen dat ik een cursus heb gevolgd om cisco routers en switchen te programmeren bij een Cisco certified leraar. Uren bezig geweest en geëxperimenteerd maar ondertussen veel vergeten want als je dit niet regelmatig doet kom je er niet uit. Boeiende bezigheid, dat wel maar zeer moeilijk.

Veel succes trouwens.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter

switch config

Zoals @igvfer zegt volg de handleiding 🙂
En ik vind het ook geen goed idee om een managed switch te hebben dat is veel te omslachtig en ook zeer duur.
   Arthur2 | Ere-Krak
0 Likes
Ex-Netweter

switch config

RTFM is een beetje nutteloos...

Mijn setup is ook iets anders dan de gemiddelde huis-tuin & keuken setup. Een managed switch is een vereiste (shared storage via ISCSi, 2 ESXi hosts, aparte vlan voor de modem, etc).

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter

switch config

http://bfy.tw/3ThB
   Arthur2 | Ere-Krak
0 Likes
Area57
Freshman Bijna Allesweter
Applaus voor jezelf! Bye-bye Google, hello Yougle! Volop in the game! En wanneer slaap jij?

switch config

Probeer eens met een andere netwerkkabel.

Ik veronderstel dat een pc en een router de snelheid  kunnen verlagen bij een defect dradenpaar, maar ik denk niet dat een switch dat ook kan.

0 Likes
Ex-Netweter

switch config

Hallo,

ik heb hier een vergelijkbaar probleem gehad met een smart switch .  Heb een 8- poorts smart switch (TPlink 8-poorten op coolblue gekocht) op de router gehangen.  Niet opgelet bij aankoop dat het een 'slimme' was en problemen kwamen nogal snel.  DHCP was disabled op die switch nochtans.

Probleemstelling: 2 pc's waarvan 1 enkel nog IPV6-toegang en de andere volledige toegang.  Onafhankelijk of ze beide rechtstreeks in de modem zaten of in de switch of apart.  Ene windows 7 64 bit home premium andere windows 8 en 10 (geen verschil)

Alles geprobeerd: DNS-troubleshooting, firewall, AV-software, kabels getest,... tot uiteindelijk volledige format harde schijf tweede pc waar probleem optrad.  Geen verschil.  Beiden werken wel na modemreset.  Tot herstart pc's: probleem terug.

Uiteindelijk TN gebeld, nieuwe modem geïnstalleerd: geen verschil.  Alle kabels eruit en 1 voor 1 er terug in en pc's telkens heropstarten: geen probleem TOT switch in de router: ZONDER aansluitingen!

Probleem was dat de switch op hetzelfde standaard IP-adres zit als de TN modem: 192.168.0.1 en de modem in de war brengt.  Bijkomend probleem: kan niet geconfigureerd worden rechtstreeks in de modem want niet bereikbaar wegens identiek IP adres.

Oplossing: in netwerk ertussen koppelen, zodat hij een ander IP adres krijgt en dan naar het instelmenu gaan en een ander IP-adres toekennen aan die switch. 

Dan terug in de modem en opgelost.

Maar ik kan u verzekeren: een 'pain in the ass' om te vinden wat het probleem was en ook om het op te lossen.

0 Likes