Beantwoorden
Rerdvr46
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

thuisnetwerk onzichtbaar

Wegens mijn overstap naar Wigo is mijn oude modem vervangen door een nieuwe met ingebouwde router. Ik heb mijn eigen router (Netgear) weggehaald en alles wat daar op zat op de telenet router aangesloten. Alles lijkt te werken als voorheen maar ik heb toch vragen:

 

  1. Op mijn telenet zie ik onder "mijn thuisnetwerk" alleen maar mijn modem (ook na "herlaad toestellen" te hebben uitgevoerd). Onder Internet - draadloze instellingen zie ik alle aangesloten apparaten wel, ook deze aangeloten via mijn powerline adapter (devolo) maar de powerline adapter zelf niet. Die heeft toch ook een ip-adres? Ik zou dat graag willen zien.
  2. Op mijn oude router kon ik een vast ip adres toekennen aan aangesloten apparaten. Ik gebruikte dat om mijn NAS een vast adres te geven omdat mijn netwerkspeler de NAS niet meer terugvond als na een stroompanne de NAS een ander ip adres had gekregen. Op de telenet router kan dat niet. Is er een truk om dat toch te verkrijgen?
0 Likes
10 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

thuisnetwerk onzichtbaar

Ik vrees en ben bijna zeker dat je powerlines geen eigen IP adres hebben tenzij het een powerline is met ingebouwde WiFi.

Uiteraard kan je in de netwerkinstellingen van je NAS een vast IP vastleggen. Ik zou er dan eentje insteken tussen 192.168.0.10 en  192.168.0.49. De reden? Telenet DHCP deelt IP uit in de range 100 - 254. De range 50-99 wordt gebruikt om digiboxen, digicorders, AP's een IP adres te geven. Om conflicten te vermijden dus de range 10 - 49 gebruiken dat zijn er 40 dat zou moeten volstaan denk ik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

thuisnetwerk onzichtbaar

@igvfer, ik denk dat je iets anders geeft dan waar Rerdvr46 om gevraagd heeft.

 

Hij vroeg om zijn NAS een vast IP te geven, en dit ingesteld op de router.

 

Jij zegt hem van zijn NAS een vast IP te geven, maar dan in de netwerkeigenschappen van de NAS zelf.

 

Dat is niet hetzelfde hé. Smiley Tong


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

thuisnetwerk onzichtbaar

Dit is uiteraard niet hetzelfde maar wel met hetzelfde resultaat.

Bij een Home gateway kan je niet zoals bij veel routers een IP adres reserveren voor een specifiek mac adres via de DHCP instellingen. Dit is in wezen uitgevonden voor netwerkbeheerders die tientallen apparaten in hun netwerk hebben zitten, op verschillende locaties zodat ze niet elk toestel afzonderlijk een vast IP adres moeten gaan geven. Maar voor thuis met hoop en al een 10-tal toestellen is dit niet echt noodzakelijk.

En of IP adres 192.168.0.10 nu via de eerste methode of via de lokale methode wordt gecreëerd maat uiteindelijk niet zoveel uit. Bij stroomuitval en heropstarten krijg je hetzelfde resultaat.

Mijn PC, NAS, Camera's, Printer hebben allemaal een manueel vastgelegd IP adres met een manueel DNS adres die niet van Telenet is, zelfs telkens van 2 aparte providers (eentje als hoofd DNS server en eentje als reserve)

Bij synology staat dit onder: Configuratiescherm, netwerk, netwerkinterface, LAN, bewerken, handmatig.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rerdvr46
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

thuisnetwerk onzichtbaar

Inderdaad, bij voorkeur instellen op de router. Mijn NAS blijft dan in DHCP.  Ik kan hem dan, indien nodig, zonder problemen aan een andere router hangen, ook als die andere router andere adressen gebruikt dan mijn huidige.

 

Stel dat mijn router plots niet meer werkt en ik wil mijn NAS nog bereiken via een router die het in de NAS ingestelde vast IP adres niet accepteert. Misschien  gebruikt  die andere router een totaal ander soort adres ruimte. Hoe kan ik mijn NAS nog bereiken om de instellingen te veranderen?

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5201
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

thuisnetwerk onzichtbaar

Als het via "mijn telenet" bij een wifi modem-router van Telenet  niet mogelijk is om vaste IP adressen toe te wijzen (ik kan dat niet nagaan, heb een modem only en daar mijn eigen router aanhangen) zit er volgens mij niets anders op dan toch nog een router aan de telenet modem te hangen en daar dan de nodige instellingen te doen. Komt er op neer van het routergedeelte van de telenet modem dus niet te gebruiken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rerdvr46
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

thuisnetwerk onzichtbaar

Tja, ik heb nu net mijn eigen router eruit gehaald en heb geen zin om alles terug te zetten. Mijn NAS heb ik een vast IP adres gegeven. Het  is een Synology en die hebben een zeer actieve nederlandstalige community. Ik heb hen het probleem voorgelegd. Blijkt nu dat men met de Synology Assistent, een hulpprogramma op PC, een Synology NAS kan terugvinden op het LAN, zelfs als die een IP adres heeft dat buiten de range van de router ligt. Via dat programma kan men dan de NAS terug op DHCP zetten. Dus als ik, door panne van mijn telenet router, genoodzaakt zou zijn om mijn NAS op een andere router met een andere adresrange te plaatsen kan ik nog uit te voeten zonder een reset te doen van mijn NAS. Dat lost mijn probleem eigenlijk op.

 

Het is niet ideaal want de correcte manier van werken is inderdaad DHCP op alle toestellen en dan, indien nodig toewijzingen van vaste IP adressen te doen via de router. Wellicht heeft telenet die mogelijkheid doelbewust weggelaten om een mij onbekende reden.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

thuisnetwerk onzichtbaar

Een NAS is niet iets dat je zomaar verplaatst.Althans bij mij niet. Ik zeul die niet rond van de ene plaats naar de andere.

Als je een andere router zet moet je ook de tabel van toewijzing helemaal opnieuw erin steken (IP adres, mac adressen enz.) en de portforwarding configureren. Als ik een nieuwe Telenet Home gateway (of een andere router) zet moet ik er enkel voor zorgen dat hij dezelfde range gebruikt en uiteraard de portforwarding tabel aanpassen.

En een Synology NAS moet je niet helemaal resetten om een IP adres toe te wijzen. Dat gaat via de in stellingen die ik eerder heb vermeld.

Ik heb de indruk dat alles een beetje moeilijker gemaakt wordt dan nodig zeker voor een thuis situatie. Maar niettemin zelfs met 20 of 30 toestellen via DHCP een vast IP adres laten toewijzen is een heel werk zeker als je alle mac adressen moet gaan opzoeken.

Dan doe ik het liever op mijn manier met 5 tot 10 toestellen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rerdvr46
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

thuisnetwerk onzichtbaar

Inmiddels blijf ik nog met de vraag zitten waarom ik, wanneer ik op "Mijn thuisnetwerk" klik, als antwoord krijg dat mijn toestellen niet kunnen getoond worden terwijl ze onder "Mijn internet  - Draadloze instellingen - instellingen" wel te zien zijn.

 

Iets anders: ik heb thuis twee modems van telenet (verschillende types). Op de ene, zichtbaar op "mijn telenet", zitten al mijn toestellen behalve mijn digicorder en mijn telefoon.  Die laatste zitten op de andere modem die niet zichtbaar is op "Mijn thuisnetwerk".

 

Mijn vraag is nu: zou ik mijn digicorder en mijn telefoon op het netwerk van de eerste modem kunnen connecteren? Voor de digicorder zou dat via de powerline adapter lopen. Kan dat zonder tussenkomst van telenet?

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7786
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

thuisnetwerk onzichtbaar

Staan die 2 modems in elkaars onmiddelijke nabijheid? En die modem met je telefoon en DTV erop is er toch geen met een back-up batterij in?

Indien dit zo is dat kan dit allemaal op die 1 modem gezet worden.

Daarvoor ga je naar een center nadat je de mac adressen (staan op het witte stickertje) van de modem die je behouden wil heb genoteerd. Daar vraag je om je telefonie en DTV daar op te activeren en de andere modem te verwijderen. Met het stekkertje van je DTV en telefonie te versteken ben je klaar.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rerdvr46
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

thuisnetwerk onzichtbaar

De twee modems zijn een paar weken geleden geplaatst en vervangen twee oude modems. De ene, een zwarte, hangt in de living en daar zijn mijn digicorder en mijn telefoon op aangesloten. De witte staat aan de andere kant van het huis. Op de witte zit al de rest. Op de achterkant heeft de witte wel 2 connectoren voor telefoon.

 

Vlak bij de zwarte modem zit er eenblok van devolo dat een verbinding maakt met de witte modem via het elektrisch netwerk. Dat devolo toestel heeft twee ethernetconnectoren. Via één van die connectoren zou ik dus mijn digicorder op de witte modem kunnen verbinden zonder hem te moeten verplaatsen Ik neem aan dat de digicorderverbinding met 100Mbit/s voldoende bandbreedte heeft. Mijn telefoon bestaat uit een basistoestel en 4 snoerloze  telefoons. Verhuizen van het basistoestel naar de kamer waar mijn witte modem staat is  geen probleem. De DECT dekt de volledige woning.

 

Als de digicorder via de powerline op de witte modem kan worden aangesloten heb ik dus die zwarte modem op overschot. Als de technieker tijd had gehad om na te gaan wat de mogelijkheden waren had hij dat vermoedelijk ook wel ontdekt. Maar ja, die techniekers zitten in een strak tijdschema. Vijftien minuten na zijn aankomst was hij al weer weg. Hij had twee oude modems vervangen en in dienst genomen en gecontroleerd of alles werkte.

 

Ik zal er over nadenken of ik de stap zal zetten.

0 Likes