Beantwoorden
RODB
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

tweede router als switch

Mijn telenet modem staat enkele verdiepingen lager, en ik heb boven een ICIDU gigabit router 300N staan. Omdat ik boven mijn digicorder interactief wil maken, heb ik deze router nu geconfigureerd als switch:

 - DHCP = off

 - de kabel die van telenet modem komt ipv in de WAN, in een LAN poort

 - aanpassen van het adres van de router

 

Dit laatste is me niet helemaal duidelijk:

 - ik lees overal dat de range van telenet 192.168.0.x is, en hun modem 192.168.0.1

 - echter, ik zie dat mijn PC's adressen krijgen van de telenet modem zoals 94.227.80.149 of 94.227.84.153

=> dus heb ik mijn router een adres in deze range gegeven: 94.227.80.2

 

1ste vraag: is dit de goede manier? (voorlopig werkt alles, maar ik heb schrik dat ik na een of andere update of reboot van Telenet een probleem ga krijgen)

2de vraag: wat is het adres van de telenet modem in dit geval? En welke range delen ze uit?

3de vraag: na een ip scan zie ik dat heel wat adressen in de range 94.227.8x.xx ingenomen zijn door 'Casa Systems Inc'. Wat is dat?

 

Iemand een idee?

 

 

Met vriendelijke groeten,

 

Ronny

Tags (4)
0 Likes
12 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

tweede router als switch

Vooreerst router loskoppelen van het internet.

Een laptop of PC met UTP kabele verbinden met een Lan poort op je router 

Met IP config aan kijken welk IP adres je krijgt en welke default gateway

Via je browser naar de default gateway surfen
Inloggen meestal admin en paswoord admin of 12345 of iets dergelijks

Je router een vast IP adres geven namelijk 192.168.0.2 (bij de lan instellingen)

Opslaan en opnieuw doen opstarten.

Nu zou je via IPconfig moeten zien dat je PC een IPadres krijgt in de rane 192.168.0.X en default gateway 192.168.0.2

Terug via je browser naar IPadres 192.168.0.2 gaan en terug inloggen.

Bij wireless eventueel je SSID gelijkzetten met de SSID van je telenet home gateway en ook het paswoord gelijkzetten.

Op slaan.

Vervolgens terug naar de LAN instellingen en DHCP server uitzetten.

Opslaan en eventueel herstarten.

Nu mag je je UTP kabel die van je Home gateway komt in een LAN poort pluggen.

Eventueel de kabel naar je PC eens uittrekken en opnieuw inpluggen.

Nu zou je opnieuw op internet moeten kunnen.

In geen geval nog de WAN of Internetpoort gebruiken.

Je router is nu een switch/accespoint geworden beriekbaar via 192.168.0.2

Waar je ook je digicorder of digibox kunt op aansluiten.

Succes.

Kudo hoeft niet.Smiley LOL



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

tweede router als switch

Ik denk dat ik wat te snel heb gereageerd. Ik veronderstel dat je een draadloze modem router van Telenet hebt. Want anders is mijn uitleg overbodig.  Zoniet ga je Telenet modem inwisselen in een center. Anders krijg je altijd publieke IP adressen en kan je geen lokaal netwerk creëren. En zal je beperkt blijven tot een 5-tal publieke adressen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RODB
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

tweede router als switch

thanks, igvfer,

ik heb als telenet modem een CV6181E. Niets draadloos denk ik (is ook niet nodig waar deze staat, er gaat een kabel 2 verdiepingen omhoog en daar moet mijn wifi beginnen...)

=> als ik je goed volg, zijn de adressen 94.227.x.x die ik krijg dus publieke IP adressen?

=> is dit een probleem, buiten het feit dat het aantal gelimiteerd is?

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

tweede router als switch

Dat is niet zo goed nee 🙂 (publieke ip adressen zijn minder veilig)

 

Stel je router in als router en niet als switch. 

Ik heb je router even opgezocht en die heeft niet de mogelijkheid om die in te stellen voor digitale tv.

 

Ik heb zelf ook een modem-only en ik heb dit gedaan.

 

                                         - digibox

Modem - switch - router

 

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

tweede router als switch

Komt erop neer dat je boven voor je router een switchke moet plaatsen. Ik veronderstel dat je maar 1 utp hebt naar boven. Switchke gratis af te halen in een center. ( Zeg nog eens dat Telenet niets doet voor zijn klanten Smiley LOL En dan zoals gezegd:

Modem ->UTP kabel -> switch -> router en die zal dan IP uitdelen in de range 192.168.1.X of iets dergelijks.

En vanaf de switch naar je Digibox of corder en die krijgt dan een IP in de range 10.x.x.X. Mocht die op een home gateway aangesloten geweest zijn dan krijt die een IP in de range van 10.X.X.X en een lokaal netwerk IP 192.168.0.X

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
RODB
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

tweede router als switch

Thanks igvfer & Principis,

 

Ik begrijp de bedoeling:
Telenet modem - UTP kabel - switch - digicorder
                                                                 - router/AP - mijn netwerk
Echter, ik had niet het volledige plaatje geschetst (omdat ik dacht dat het niet uitmaakte, om het niet te complex te maken...)
Mijn verbinding naar de digicorder gaat via PowerLine.
Geen probleem lijkt het (gewoon PowerLine tussen switch en digicorder), maar mijn Powerline netwerk bestaat uit 3 PowerLines (Devolo 1200+ reeks):
 - 1 inkom (staat nu achter de router, eventueel te verplaatsen achter mijn nieuw-te-plaatsen switch)
 - 1 wordt gebruikt om een PC aan te sluiten
 - 1 gaat richting digicorder, + 2de kabel naar de tv, + deze is ook WIFI AP omdat mijn eerste wifi niet zover geraakt
OPLOSSING 1 => dus, de oplossing via een switch lijkt me niet mogelijk omdat alles wat aan het PowerLine netwerk hangt afgescheiden wordt van de rest. Of vergis ik me?

 

Is er een toestel dat ik kan gebruiken om mijn huidige router/AP (ICIDU gigabit router 300N) te vervangen dat de aanvraag van de digicorder voor een IP adres kan 'negeren' (bijvoorbeeld dat het MAC adres van de digicorder kan configureren om dit dan te negeren zodat alle aanvragen van de digicorder richting de telenet modem gaan)
OPLOSSING 2 => dus, telenet modem - UTP kabel - <magisch-nieuwe-toestel-ter-vervanging-van-mijn-ICIDU> - alles

 

OPLOSSING 3 => Of, nog een alternatief, kan ik na de nieuw-te-plaatsen-switch in oplossing 1, een apart PowerLine netwerk instellen (ik heb nog 2 oude PowerLines liggen van Telenet zelf), dus:
Telenet modem - ITP kabel - switch - oude powerlines - digicorder
                                                                - router/AP - mijn netwerk, inclusief de 3 Devolo PowerLines
Dus, kan ik PowerLine netwerken gescheiden houden?

 

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

tweede router als switch

Ja alles wat aan de powerlines hangt wordt afgescheiden.

 

OPLOSSING 1/2: Ja maar ik weet wel niet bij welke het allemaal gaat. Bij de Asus router's gaat het zeker.

https://community.telenet.be/t5/Kijken/Digicorder-achter-2de-router-gt-IPTV-configuratie/td-p/4002

 

OPLOSSING 3: Normaal moet dit mogelijk zijn door de knop op de powerlines te gebruiken 🙂 (Het kan wel wat problemen geven maar je kunt het altijd testen 😄 )

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

tweede router als switch

Je hebt ook de volgende mogelijkheid.

Modem met daarbij de switch van Telenet. Van hieruit naar je PWL en vanuit de switch ook naar je router met een kabel.

De 2e PWL gebruikt je bij je digicorder. En dan heb je terug een PWL nodig die je aansluit op je Router en je WiFi Powerline om je net<erk uit te breiden.

Dus een netwerkje met PWL 1 en PWL 2 zonder wifi voor je diicorder en een extra netwerkje van 1 PWL + 1 PWL met ingebouwde WiFi.

Dus PWL 1 en PWL 2 moeten dezelfde code hebben (Te doen via de software die meestal is bijgeleverd)

PWL 3 en PWL WiFi moeten een andere code hebben zodat de 2 PWL circuits elkaar niet storen.

Dit zou moeten werken. PC of laptop wordt verondersteld via Wifi verbinding te maken. Nu kan je met je digicorder alles doen en met je TV kan je ook bestanden gaan ophalen van je laptop of PC.

schema02.jpg

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

tweede router als switch

Ik snap niet echt wat je bedoelt maar volgens mij is dat niet zo goed voor de snelheid van je wifi
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

tweede router als switch

Niks met de snelheid van je Wifi te maken.De router zit rechtstreeks op je modem dus geen snelheidsverlies. Als je aansluit op de Wifi van je router dan heb je snelheidsverlies afhankelijk van afstand, muren enz. de gebruikelijke storingsbronnen.

Uiteraard de wifi van die pwl is onderhevig aan meer snelheidsverlies. Ten eerste via powerline heb je ooit de snelheid van een UTP kabel en heb je weer de gebruikelijke storingen zoals in het eerste geval.

Uitproberen, op de laatste manier heb je 2 aparte circuits, 1 voor je digicorder en 1 voor PC en aanverwanten. Je moet er enkel voor zorgen dat PWL1 en 2 via dezelfde code werken en PWL 3 en 4 via een andere.  Dus 1 en 3 mogen elkaar niet herkennen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

tweede router als switch

Ik snapte het niet met dat wifi powerline gedoe 🙂
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
RODB
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner!

tweede router als switch

opgelost, een combinatie van de suggesties hierboven:

 - oplossing 3 hierboven

 - en mijn devolo powerlines een paswoord gegeven zodat ze de andere niet storen

0 Likes