Beantwoorden
svhb
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Ik zie overal betichten dat als ik een vast IP adres wil gebruiken voor een toesten NA mijn telenet router, ik een adres moet gebruiken in de range tussen 2 en 49 of tussen 2 en 100), omdat de DHCP in de router deze normaal niet gebruikt.

 

Echter, als ik in de lijst met aangekoppelde toestellen kijk, dan zie ik verschillende toestellen in deze range (xx.xx.xx.10, xx.xx.xx.21, ...).

 

Kan iemand nu eindelijk eens met een duidelijk antwoord komen van wat vrij is en wat niet? Kan telenet dit zelf niet eens uitklaren? Waarom is deze info niet beschikbaar als ik inlog op de settingspagina vand e router bij telenet?

 

Frustratie (sorry): Een MAC-adres gebaseerde  ip-adres reservatie kan volgens mij ook niet zo moeilijk zijn, en is waarschijnlijk beschikbaar in de modem, maar stond niet in de spec voor de web-interface van telenet?

 

Stefaan

 

 

20 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2262
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

kijk dan toch maar eens of deze toestellen ingesteld zijn op een vast IP adres.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
MarioD
Freshman Meerweter
Berichten: 52
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! YEAH! CAPSLOCK DAY!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

De IP adressen 192.168.0.2 t/m 192.168.0.99 zijn eventueel te gebruiken als vast IP.

De IP-adressen die je in het voorbeeld aangeeft xxx.xxx.x.10 zullen door de DHCP zijn toegekend. Het wil  zeggen dat tussen 2 en 99 ook gebruikt wordt door de DHCP server. Zelf gebruik ik 192.168.0. 140 en 240 al jaren als vaste inhome IP-adres voor mijn NASSEN en werkt PRIMA. 

Tln R.tech.
0 Likes
Area57_1
Experienced Veelweter
Berichten: 312
De race is begonnen! WOW! De magic number! De vernieuwde WIGO?

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Normaal kan je een vast ip-adres kiezen  tussen 192.168.0.51 en 192.168.0.100.

De range van 192.168.0.100 tot 192.168.0.254 wordt gebruikt voor normale DHCP. 

De range van 192.168.0.2 tot 192.168.0.50 wordt gebruikt voor de DLNA van de Telenet HD-decoders (opnames delen).

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Op install is vast IP adres enkel mogelijk met business fibernet 240 plus abo

0 Likes
a167314
Freshman Meerweter
Berichten: 54
WOW, overzichtelijk! π-DAY! Alles op zijn plek! Star Wars Day

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Er zijn normaal gezien maar 3 privat range IP adresses:

Classe A: 10.xxx.xxx.xxx

Classe B: 172.xxx.xxx.xxx

Classe C: 192.168.xxx.xxx

Alle andere ranges zijn Pubic Ip adresses die je moet aankopen bij je provider.

Het verschil tussen de Classes heeft te maken hoeveel IP addressen je kan toekennen per subnet; voor een huishouden en klein bedrijf is een Classe C ruimschoots voldoende.

Je kan in Uw private range een DHCP reservering doen of een vaste IP.

Een vaste IP word niet veel meer gebruiks behalve voor echte servers.

Een vaste IP word toegekent buiten de DHCP range.

0 Likes
svhb
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Zijn allemaal met DHCP ingesteld.  : en er zijn er een hele hoop (dit is waarschijnlijk normaal met opgroeiende kinderen...)

 

Ik zie 192.168.151.xxx met xxx :

29, 89, 41, 47, 65, 10, 49, 122, 121, 109, 121, 45, 19

 

Dit is dus zowat overal in de ranges die al venoemd werden, vrij te kiezen, dhcp en dhcp voor digicorders, ...

 

Sommige met kabel, sommige draadloos.

 

Stefaan

 

 

MAC-adres IP-adres Naam toestel Verbonden via

---
IPv4: 192.168.151.29
IPv6: ---
macminiserver
 
Netwerkkabel (RJ45)
---
IPv4: 192.168.151.89
IPv6: ---
android-faacae76b41b821d
 
Netwerkkabel (RJ45)
---
IPv4: 192.168.151.41
IPv6: ---
PANDA3
 
Netwerkkabel (RJ45)
---
IPv4: 192.168.151.47
EPSON2F74D8
Niet bekend
---
IPv4: 192.168.151.65
IPv6: ---
Galaxy-A3-2017
 
Draadloos (2.4 Ghz)
---
IPv4: 192.168.151.10
DESKTOP-31JVEOJ
Niet bekend
---
IPv4: 192.168.151.49
Versa
Niet bekend
---
IPv4: 192.168.151.122
IPv6: ---
TANDTABA
 
Netwerkkabel (RJ45)
---
IPv4: 192.168.151.21
IPv6: ---
cmstretch
 
Netwerkkabel (RJ45)
---
IPv4: 192.168.151.109
IPv6: ---
pop-os
 
Netwerkkabel (RJ45)
---
IPv4: 192.168.151.121
IPv6: ---
Chromecast
 
Netwerkkabel (RJ45)
---
IPv4: 192.168.151.45
android-1ea1c929cf317a6f
Draadloos (2.4 Ghz)
---
IPv4: 192.168.151.18
IPv6: ---
android-bbe921b724dbec50
 
Draadloos (2.4 Ghz)
0 Likes
svhb
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Dus eigenlijk best gewoon zo hoog mogelijk mikken voor een ip-adres, en dan hopen dat het goed loopt.

 

Stefaan

 

0 Likes
svhb
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Ik wil geen vast IP adres van telenet. Ik wil gewoon een vast adres op een van de toestellen NA de router. Dus als ik port forwarding wil doen (bv https naar een apache web server), dan moet ik daar toch een lokaal ip-adres ingeven.

 

Als telenet mij niet toelaat om op een propere manier een vast adres op mijn eigen netwerk in te stellen, wat is het nut van de port-forwarding dan?

 

Indien hat adres aan de internet kant van mijn router wijzigt, dan wordt dit door de dynamic DNS client opgepikt, en doorgestuurd naar de dyndns provider. Dus de domain naam wordt altijd netjes naar mijn router doorgelust (nog in test fase, het adres aan de internet kant is nog altijd hetzelfde sedert mijn installatie van de server).

 

Stefaan

 

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

@svhb één tip: als je zelf met je IP adressen wil spelen, gooi de HGW buiten en vraag een vaste modem van Telenet. Daarachter installeer je je eigen router en beheer je zelf al de IP adressen in je private range.

 

Er zijn een paar dingen die je wel moet weten (bvb digicorder moet een publiek adres hebben e.d.), maar die vind je in andere threads van de Netweters 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Ik weet niet wat je met een niet propere manier bedoelt. Vaste IP's toekennen via een macadressen lijst is niet netter of beter dan elk toestel apart een eigen vast IP adres te geven. beide methoden hebben zo zijn voor- en nadelen. Maar er is niets mis met een toestel intern een vast IP te geven. Qua werk zal dit niet zo erg veel verschillen als je maar een 10-tal toestellen hebt wat in een klein huishoudelijk netwerk meestal niet veel meer is.

Ik zie ook dat dit al niet de standaard range is dat Telenet gebruikt. Je hebt dit ook al veranderd of je zit nog met een router achter je HGW. Het verwonderdt mij ook sterk dat een HGW, zelfs als je het subnet hebt veranderd (naar 151 ipv 0), IP adressen via DHCP toekent in de range 1-99. Vroeger durfden ze wel eens een intern IP adres toekennen aan een Digicorder of digibox tussen 50 en 99, maar dat doen ze blijkbaar niet meer. Ik zie trouwens ook geen enkele digibox of corder in je lijstje staan.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
svhb
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Met een niet propere manier bedoel ik dat ik een vast ip adres kan toekennen in een range die ook voor de dhcp gebruikt wordt.

 

Ik heb geen enkel probleem met DHCP, het is een prachtige manier om minder werk te hebben, ik wil gewoon één toestel op een vast ip adres zetten, om zo een port forwarding te doen naar een service die van buiten af beschikbaar moet zijn. (jawel eentje maar, de rest mag telenet mee doen wat ze willen)  Als je mij verteld hoe ik dat kan MET dhcp, en mij nooit zorgen hoef te maken, zou ik heel blij zijn.

 

In verband met het niet standaard subnet, ok,  ik heb dit ooit eens veranderd (3 modems en 2 verhuizingen geleden wellicht?), en neen ik heb geen router meer zitten na deze van telenet.

 

Het feit dat het je verwonderd dat er ip adresen in de range 1-99 worden toegenkend is nu net de clue van de zaak. (zie mijn originele vraag).

 

Ik vraag me af of nog andere gebruikers kunnen bevestigen dat er geen "gereserveerde" ranges meer zijn in deze routers? Ik vraag me ook af hoeveel er nog port forwarding gebruiken om zelf iets op internet te zetten, of wordt er gewoon meer en meer met virtuele servers gewerkt zoals van Amazon, ... en doet heel de zaak rond port forwarding er eigenlijk niet meer toe?

 

Waarschijnlijk zal ik wat afwachten, en na 3 keer de adressen van de port forwarding opnieuw ingesteld te hebben dan een externe router plaatsen... (zoals krak BertXL opmerkt)

 

 

Stefaan

 

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

Ik begrijp niet waarom je binnen een DHCP range wilt een vast IP adres toekennen. Je hebt met subnetmask 255.255.255.0 nu net de ruimte om 252 (253) IPadressen te gebruiken. Het is nu net dat die het herkenbaar maakt, vaste IP buiten de zone, variabele IP zoals voor laptops, smartphones in de DHCP zone.

Ik en nog veel anderen maken wel degelijk gebruik van portforwarding, getuige de vele vragen hier op Netweters. Ikzelf probeer zo weinig mogelijk gebruik te maken van virtuele servers en dergelijke in de cloud. Ik open en sluit liever zelf mijn deuren met eigen sleutels in mijn eigen gebouw en niet ergens waar ik zelfs niet van weet waar het zich bevindt, bij de Russen, de Chinezen, of de Amerikanen.

Ik gebruik portforwarding voor cams , NAS (diverse poorten, diverse toepassingen). En tot nu toe geen enkel probleem, niet op IPv4 noch op IPv6. Mijn NAS of cams mogen 10 keer uitvallen telkens heb ik bij heropstart hetzelfde IPadres.

Een van de redenen  waarom ik manueel IP adressen vastleg in elk van mijn toestellen is: Bij uitval van de router blijft mijn netwerk intern werken en kan ik nog altijd mijn printer en NAS bereiken. Als je dit via DHCP doet ben je binnen de korste keren het IP adres van je toestellen kwijt en ligt je netwerk plat. Het zal je maar gebeuren op een late zaterdagnamiddag net voor de winkels sluiten tot de maandagmorgen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
a167314
Freshman Meerweter
Berichten: 54
WOW, overzichtelijk! π-DAY! Alles op zijn plek! Star Wars Day

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

KAn je op een router van Telenet geen DHCP reservatie doen?

0 Likes
svhb
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast intern IP-adres met 24*8 DOC 3 WIRELES

@igvfer

- aan de ene kant zeg je da je niet begrijpt waarom ik binnen een DHCP range een IP adres wil toekennen : dit is nu net mijn punt : ik wil dit NIET, maar ik vind GEEN range waar de dhcp vanaf blijft op mijn router (zie hoger)

- dus nu is de vraag : waar kan ik een IP adres toekennen waar de DHCP-server in de router ZEKER afblijft?

 

 

@a167314

Blijkbaar niet, gezien niemand kan zeggen hoe, wat, waar...

 

 

 

0 Likes