24766
netweters
|
152532
antwoorden
|
20716
vragen
|
Beste,
ik woon in het pilootproject glasvezelkabel in Gent, en binnenkort word er in mijn straat door Fluvius een glasvezelkabel gelegd en doorgetrokken naar ons appartement. Nu mijn vraag kan telenet daarop aangesloten worden?
mvg,
Erwin
Opgelost! Ga naar oplossing.
Binnenkort zal Telenet hier wel bij staan. Zie dit artikel op de perspagina van Telenet.
@luc55 De enige vraag die ik me stel (gezien de zeer recente overeenkomst Telenet-Fluvius) is of Telenet dan een bijkomende operator wordt op het Fluvius glasvezelnetwerk (ik zit ook in het pilootproject Antwerpen, de Fluvius glasvezelkabel ligt bij ons al tot binnen sinds anderhalf jaar). Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat Fluvius NOG een kabel gaat bijleggen, exclusief voor Telenet. Wat ik veronderstel/hoop is dat bij het lijstje dat je zelf linkt op de Fluvius-site weldra ook Telenet zal toegevoegd worden. Op dit moment interesseert het me zelfs niet of dat binnen 1 maand of binnen 3 jaar pas is, ik wil gewoon weten of die splinternieuwe kabel van Fluvius door Telenet zal gebruikt worden, of dat er NOG een zal bijkomen (onze beschermde gevels hangen al vol met een wirwar aan kabels van alle aanbieders die liever naast elkaar werken dan met elkaar): coaxkabel, glasvezel by/for Proximus, glasvezel by Fluvius for Orange/Multifiber/Fastfiber/... etc., glasvezel by Fluvius for Telenet...
Edit 11:08: Dit krantenartikel geeft alles beter weer dan mijn schrijfsel hieronder, alhoewel ik toch meer twijfels heb op het einde .
Ik haal hier de eerste paragraaf aan van het artikel dat op Telenet staat:
Telenet en Fluvius zullen een nieuwe zelfvoorzienende onafhankelijke infrastructuuronderneming ('NetCo') oprichten met de inbreng van hun bestaande HFC- en glasvezelactiva en de ontwikkeling van toekomstige nieuwe glasvezelinfrastructuur. Fluvius zal bovendien de langlopende erfpacht inbrengen, die ongeveer een derde van het servicegebied in Vlaanderen bestrijkt en die Telenet in staat heeft gesteld om vaste diensten aan te bieden aan eindklanten in het servicegebied van Fluvius. Desgevallend zal deze leaseovereenkomst ophouden te bestaan van zodra deze transactie is afgerond. Bijgevolg zal de pro forma nettoschuld van Telenet met ongeveer € 0,5 miljard dalen, resulterend in een daling van de pro forma netto totale schuldgraad1 met ongeveer 0,4x wanneer de transactie begin 2023 wordt afgerond. Dit zal bovendien leiden tot een verbetering van netwerkeigendom voor Telenet tegenover het huidige huurmodel onder de langlopende lease die in 2046 eindigt.
Nu heeft Telenet voor een deel eigen infrastructuur (kabels) en een ander belangrijk deel huurt Telenet over een lange termijn van Fluvius (de lease overeenkomst). Fluvius heeft ook nog een eigen infrastructuur die het zelf uitbaat (de galsvezel van Fluvius). Deze drie netwerken worden ingebracht in Netco en de aandeelhouders van Netco zijn Telenet en Fluvius. Begin volgend jaar (wanneer de transactie begin 2023 afgerond wordt) zal dus heel het netwerk van Telenet en van Fluvius in één onderneming zitten: Netco. Dus ja, Telenet zal zijn diensten aanbieden via dat netwerk.
Als gebruiker en Telenet klant geeft me dit een waarborg naar de toekomst.
Als democratisch burger en belastingbetaler vrees ik herhaling van de geschiedenis waarbij de uiteindelijke controle naar een hoger echelon dan Telenet zal gaan en dat de winsten ook die weg zullen volgen, zodat de aandeelhouders van Fluvius (de gemeenten) weeral eens uitgezogen worden.