Beantwoorden
Listerman
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! Hi there!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Ik vraag me af of dat met de nieuwe Gigaboost optie nog steeds de zelfde FairUse Policy word gehandeert van 750GB tijdens de piekuren.

Want dit wilt zeggen als je volle snelheid gebruikt je na 2 uur je FairUse al hebt overschreden.

Dank u voor een verduidelijking.

51 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Ik heb nu Wigo Home + boost = 1Gbps

Dit staat nog steeds onder de algemene voorwaarden

 

Om al onze klanten snel te laten surfen, heeft onbeperkt surfen één gebruiksregel tijdens piekuren:

  • Je wordt opgemerkt als intensieve gebruiker zodra je meer dan 750 GB verbruikt tijdens piekuren.
  • Je surft dan  tijdelijk minder snel tijdens piekuren (tot 10 Mbps1 downstream en 1 Mbps1 upstream), maar behoudt wel je onbeperkte volume.

Als je 15 euro extra betaalt voor een snelheidsboost,gewoon minimaal 1500GB in de piek uren.

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Ik ben ook van mening dat de 750Gbps FUP niet meer strookt met de volumes van vandaag.

Een verhoging (minstens naar 1000 of zelfs 1500) zou niet te vroeg komen, ook voor All-Internet klanten.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Dafran
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Ik had dus dezelfde vraag, maar bij deze is die door jou beantwoord.

 

Zolang Telenet dus blijft vasthouden aan die belachelijke FUP (zelfs bij hun hoogste abonnementen) zal ik maar lekker bij mijn oude Whoppa blijven (al gaan ze die blijkbaar niet verhogen van 200 naar 300 heb ik ergens gelezen ?).  Daar sta je dan als bijna 20 jaar klant.

 

Ik snap wel ergens dat ze hun netwerk wat stabiel moeten houden om iedereen een deftige download/upload snelheid te geven. 

Maar als klanten 15 euro/maand extra betalen (in mijn geval zal het eerder 20-25 euro zijn want ik moet blijkbaar eerst upgraden naar een Wigo Home/all-internet formule), lijkt het mij niet meer dan fair dat deze klanten een streepje voorhebben op de goedkopere abonnementen.

 

En sommige zullen zeggen 750GB tijdens de piekuren is toch meer dan voldoende ? 

Niet met 2 pubers in huis en een 4K Netflix abonnement, Spotify family, een paar consoles en gamepc's die met de regelmaat van de klok updates moeten binnenhalen van soms 50GB en meer.

 

Ze geven zelf in hun voorbeeld van 1Gbps speedboost mee dat een game 100GB groot kan zijn en dat je deze in 13 minuten kan downloaden.

Dus als ik niet oplet en ik (her)installeer enkele games op de console/pc kan ik in een extreem geval binnen de 2 uur na een reset van mijn telemeter op 10/1 Mbps worden geplaatst voor de rest van de maand.

En dit terwijl ik een 100 euro/maand moet betalen voor een Wigo Home + boost ?

 

Dus Telenet, misschien wordt het toch eens tijd dat je gaat afstappen van die FUP voor de hoogste abonnementen.  Want als het in de rest van de Europese (buur)landen wel kan waarom hier niet ?

 

En als jullie beweren dat het netwerk dat niet aankan, wel verlaag dan de hoogste snelheid naar bv 500Mbps en geef deze klanten "echte" unlimited tijdens piek-/daluren. 

Maar dat klinkt natuurlijk niet zo hip dan 1Gbps speedboost vermoed ik 😉

 

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Ik had whoppa 200/20Mbps + boost 15 euro = 400/40Mbps

Kon niet naar 1Gbps oude formule vandaag

Ben overgeschakeld naar Wigo home zonder mobiel

Ik krijg nu 1Gbps down 40Mbps up. vaste lijn telefonie,terugkijk tv,85 posten incl xlHD pack.Digicorder incl.

Whoppa + boost in 3 pack koste mij 97,70 euro

Nu Wigo home zonder mobiel in 3 pack icl boost naar 1Gbps kost me nu 99,50 euro.

 

 

Vanmorgen 'n bestand van 250GB binnengehaald,Legaal,op minder dan 1 uur

Volgens DU gemiddeld aan 600Mbps.Heb screenshot

Tussen 24 en 12 uur smiddags is het echt onbeperkt.

 

Dafran
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Ik heb nu idd een Whoppa 200/20Mbps waar ik 75 euro/maand voor betaal (met een korting van - 7 euro waarvan ik nog niet heb uitgezocht of deze nog geldig is op de Wigo home formule).

 

Laat we er vanuit gaan van wel dan kost het mij nog minstens 20-25 euro meer dan nu en zit ik nog altijd met die FUP tijdens de piekuren. 

Het enige voordeel dat ik voor dat extra geld heb is dat ik sneller op die 750GB limiet stoot tijdens de piekuren.

 

Voor die bijna 100 euro/maand verwacht ik daar geen rekening meer mee te moeten houden.

 

Ik heb deze voormiddag (weliswaar daluren en dus onbeperkt) ook al aan +200GB aan updates binnengehaald.  Maar het is spijtig genoeg niet elke dag zondag en de rest van de week lukt dat dus niet.

 

Telenet kan moeilijk verwachten dat iedereen binnen het gezin enkel naar Netflix kijkt en (online)games/muziek gaat streamen/downloaden tussen 24-12 in de week. 

 

Ik vrees dat de school en de werkgevers daar niet gelukkig mee gaan zijn 🙂

 

 

 

 

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Gigaboost <=> Fairuse Policy

@robatoras , Dafran doelde op thuisgebruikers die na 24u beginnen gamen

en dan ‘s morgens met kleine oogjes op werk/school verschijnen. Niet op internet voor scholen 😉


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Ik wil er alleen maar op wijzen,dat Telenet vele formules bezit met ONBEPERT volume

Ook verkrijgbaar voor particulieren.

Als je met 750GB in de piek niet toe komt,upgraden of andere provider zoeken,waar je meer krijgt

Die 750GB in de piek,daar is 'n reden voor,ze kunnen dat best aan,ik denk er het mijne van.

Tussen 24 en 12 uur kan IEDEREEN de beuk er in gooien,niets aan de hand.Het net kan het dan wel aan.En ineens na 12 uur tot snachts is het maar 750GB,valt jullie frank nog niet.

Hoe in de vakantie als al de kinderen 2 maand thuis zijn,tot 12 uur(onbeperkt) niets aan de hand.🤔

 

Net contact gehad met Telenet.😪Hi ……...! De Fair Use Policy blijft inderdaad van toepassing, ook met de nieuwe speedboost. Wanneer je 750GB hebt opgebruikt tijdens de piekuren, zal je inderdaad verdersurfen aan een snelheid van 10Mbps. Alle informatie vind je hier terug https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-is-onbeperkt-surfen/. Heb je hier nog vragen over? ……….

 

Dafran
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Het is niet dat ik naar een andere provider wil gaan want de eerlijkheid gebied me ook wel om te zeggen dat ik in de 20 jaar dat ik al telenet klant ben op 1 hand de problemen kan tellen die ik gehad heb met mijn internetverbinding.

 

Het enige dat ik Telenet wil meegeven is dat ik (en ik denk nog veel andere klanten) niet extra ga betalen voor enkel die boost met behoud van die FUP.  

Al zetten ze hun snelheden met nog meer "tamtam" op 10, 100Gbps of 1000Gbps.

FUP = geen upgrade voor mij (=dus geen extra inkomsten voor Telenet) 🙂

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Gigaboost <=> Fairuse Policy

@Dafran zo denk ik er ook over.
Maar ik denk niet dat "het laten wegvallen van de FUP" en "Speedboost" echt samen gaan.

De FUP isin het leven geroepen om congestie op het netwerk tijdens piekmomenten te vermijden.  Met verbindingen van 1Gbps wordt de kans dat dit gebeurt net groter en is er net meer nood aan een FUP.

 

Ik denk dat de FUP gerust mag blijven maar drastisch zou mogen opgetrokken worden (x2 lijkt me geen onredelijke vraag).


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Dafran
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

@Steven-E

als de FUP dan echt nodig blijft om een stabiel netwerk te garanderen, lijkt me een verdubbeling naar 1,5TB tijdens de piek idd geen onredelijke vraag als een tegemoetkoming van Telenet naar hun meest betalende (particuliere) klanten.

De kans dat je daarover gaat tijdens de piekuren is al een stuk kleiner (piek+dal is een ander verhaal).

 

Zolang ik maar niet mijn telemeter constant in het oog moet houden omdat er een reële kans bestaat dat ik op 10/1Mbps gezet wordt tijdens de piekuren en ik installs/downloads moet liggen plannen tussen 24-12.

En het wordt binnen het gezin wel degelijk snel opgemerkt indien we op 10/1 worden gezet 🙂

 

Lezen jullie mee Telenet 😉

 

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Ik denk dat er Netflix (volume vreter)hun concurent er voor iets tussen zit.

Ze beschermen hun play - play more (films)en play sports.

Telenet hun volste recht.Of zit ik verkeerd.🤔Zeg het me.

 

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Denk dat dit wat ver gezocht is, Netflix gaan ze niet tegen houden.

Dat kost natuurlijk wel internationale bandbreedte (is duur) maar ook daar zijn oplossingen voor: https://openconnect.netflix.com/en/


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Gigaboost <=> Fairuse Policy

Ik hoop dat je gelijk hebt.En dat meen ik.

Telenet biedt niet voor niets play - play more(films) en play sports aan

Hoe minder ze Netflix kijken,hoe beter voor Telenet.That's business.

 

Verbruik Netflix

Lage kwaliteit (< 480p): verbruikt tot 0,3 GB per uur
Medium kwaliteit (480p): verbruikt tot 0,7 GB per uur
Hoge kwaliteit (HD en Ultra HD): verbruikt tot 3 GB per uur voor HD en 7 GB per uur voor Ultra HD

K4   nog veel meer