Beantwoorden
EddieCoyle
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Leesbeest! Netjes! Leesclubje starten? Pageturner!

Mijn Telenet: absurde downtimes

Even ventileren! Ik erger me er al jaren aan: Telenet plaatst routers in onze huizen die enkel via Mijn Telenet beheerd kunnen worden, en vervolgens maken ze die dienst bij de minste update onbereikbaar voor lange periodes. Vandaag is het weer eens zover: "Van zaterdag 05/12 (22u) tot zondag 06/12 (20u) is Mijn Telenet niet beschikbaar door verbeteringswerken. Onze excuses voor de hinder." 

 

Dus een volle 22u kan geen enkele Telenet-gebruiker zijn thuisnetwerk nog beheren, voor "verbeteringswerken". Dat zijn toch absoluut onverantwoorde downtimes? Kan er hier iemand een blik achter de schermen geven en me uitleggen waarom dat hele systeem altijd integraal plat moet zodra er aan gewerkt moet worden? En of er misschien hoop is op beterschap? 

Tags (1)
18 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Mijn Telenet: absurde downtimes

 

Modem 24*8 CV7160E EMTA 3.

Is geen only.Wordt wel zo genoemd.

Er zit een telefoon uitgang op.

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mijn Telenet: absurde downtimes

@robatoras  Het is niet omdat er een een telefoonuitgang op zit dat het geen modem only is of kan zijn. Dat heeft daar niets mee te maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Mijn Telenet: absurde downtimes

Dit is idd geen discussie waard ...


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Mijn Telenet: absurde downtimes

Misschien geen discussie waard, maar gezien er toch nog altijd verwarring is als we over de Telenet modems spreken, zou ik voorstellen dat we met z'n allen proberen de juiste termen te gebruiken.

En waarom niet gewoon de benamingen gebruiken die Telenet gebruikt, dan is er géén verwarring meer (ook niet als je naar de Helpdesk belt) 😊.

 

Hieronder een overzichtje van de courante Telenet modems/routers:

 

  1. EMTA modems (in de volksmond "modem-only'" = modem + voice):
    • CV6181E (Docsis 3.0 8x4).
    • CV7160E (Docsis 3.0 24x8).
    • gebruik: bij een eMTA modem is het gebruik van een eigen router/firewall noodzakelijk.
  2. HGW (home gateway, all-in-one, modem + voice + router + wifi):
    • CH6643E (Docsis 3.0 8x4).
    • CH7465LG-TN (Docsis 3.0 24x8).
    • CH8568LG (Docsis 3.0 32x8, Docsis 3.1).
    • gebruik: bij een HGW is een eigen router niet nodig (wel mogelijk, mits dubbele NAT).
  3. E-router (modem + voice + router, met IPv4 bridge voor één Mac adres):
    • CV8560E (Docsis 3.0 32x8, Docsis 3.1).
    • gebruik: met een E-router is een eigen router niet strikt noodzakelijk, maar wel wenselijk (geen dubbele NAT). Of tenminste een extra AP (indien WiFi gewenst).

Ik laat bewust de nog oudere modellen uit het lijstje. Wie nog een toestel heeft die niet in dat lijstje voorkomt, kan die best gaan inruilen voor een nieuwer model (gezien deze niet meer de snelheid aankunnen van de huidige abbo's) ...