Beantwoorden
Kcquipor
Freshman Meerweter
Berichten: 62
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Mooi interview met Ziggo over toekomst Coax

https://tweakers.net/reviews/10706/ziggo-directeur-over-toekomst-van-coax-nu-geen-reden-om-verder-te...

Zeker het lezen waard! Ook komt Telenet met hun ftth plan erin voor. 

Tags (1)
21 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Mooi interview met Ziggo over toekomst Coax

Ik denk dat er inderdaad niet veel Telenet klachten regelmatig tegen het upload plafond aanlopen. In de praktijk wordt er veel meer gedownload (media streaming, report downloads enz), dan upload (cloud backups, high quality video sharing enz.)

Hier speelt marketing echter een grote rol; de fiber-aanbieders laten je graag geloven dat je als klant een hogere upload snelheid nodig hebt.

Ik gebruik zelf relatief veel upload (home office, 4K video conferencing), terwijl andere gezinsleden aan het gamen zijn,  Toch loop ik zelden tegen het plafond.

Voor backups in de clouds kan het effectief een verschil maken, maar dan enkel voor af en toe, bijvoorbeeld na terugkeer van vakantie als ik veel nieuwe foto's heb. Dat gebeurt dan 's nacht, dus is ook niet echt een probleem. De mensen die continue volledige backups nodig moeten maken horen waarschijnlijk tot die 1% groep van klanten.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Mooi interview met Ziggo over toekomst Coax

Ik had graag een reactie van rafb vernomen,die maar blijft zeuren over de upspeed bij Telenet.

Terwijl er bij de koper aanbieders waaronder zijn scarletje niet eens 5% maximaal 32Mbps up halen.

Ex-Netweter
 

Mooi interview met Ziggo over toekomst Coax


@Arnie  schreef:

Ik denk dat er inderdaad niet veel Telenet klachten regelmatig tegen het upload plafond aanlopen. In de praktijk wordt er veel meer gedownload (media streaming, report downloads enz), dan upload (cloud backups, high quality video sharing enz.)


Dat is een kip-en-eiprobleem hé. Je internetprovider geeft je trage upstream, het gevolg is dat je eerder draagbare harde schijven, geheugenkaartjes en USB-sticks gebruikt en een fysieke verplaatsing doet om grote bestanden van punt A naar punt B te brengen. De behoefte om gigabytes van punt A naar punt B te brengen bestaat, alleen biedt een internetabonnement met lage uploadsnelheid daar geen goede oplossing voor.

Wie het toch aandurft om grote bestanden te versturen moet incalculeren dat uploaden een uur of langer duurt en moet dus z'n deadline voor een bepaald project minstens een uur vervroegen. Dus het komt erop neer dat gebruikers hun gedrag aanpassen aan de trage upload. Dan loopt die gebruiker toch duidelijk tegen dat plafond aan?


@Arnie  schreef:

Hier speelt marketing echter een grote rol; de fiber-aanbieders laten je graag geloven dat je als klant een hogere upload snelheid nodig hebt.

Echt niet, fiberabonnementen bieden betere specificaties voor een lagere prijs. Dat lees je ook in de vragen van het interview. De Ziggo-directeur antwoordt daarop dat Ziggo duurder is omdat er in elk abonnement (ongevraagd) ook lineaire tv zit.


@Arnie  schreef:
Ik gebruik zelf relatief veel upload (home office, 4K video conferencing), terwijl andere gezinsleden aan het gamen zijn, Toch loop ik zelden tegen het plafond.

Voor backups in de clouds kan het effectief een verschil maken, maar dan enkel voor af en toe, bijvoorbeeld na terugkeer van vakantie als ik veel nieuwe foto's heb. Dat gebeurt dan 's nacht, dus is ook niet echt een probleem. De mensen die continue volledige backups nodig moeten maken horen waarschijnlijk tot die 1% groep van klanten.


Je past sowieso je gedrag aan de trage upload aan. Met een deadline om 17u, moet je niet om 16u55 je een groot bestand beginnen uploaden. Je past je tijdsplanning aan omdat je anders tegen het plafond aanloopt.

Conclusie, je vermijdt bewust het aanlopen tegen het plafond, dus is het nu bewezen dat dit een kip-en-eiprobleem is. De trage upload is de rechtstreekse oorzaak van je gedragsaanpassing. Een hoge upload zou je leven vrijer en aangenamer maken.


@robatoras schreef:

Ik had graag een reactie van rafb vernomen,die maar blijft zeuren over de upspeed bij Telenet.

Over Ziggo. Over de Ziggo-directeur die beweert dat 99% van zijn klanten nooit bij het upstream-plafond komen.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Mooi interview met Ziggo over toekomst Coax

@Ex-Netweter fiberabonnementen bieden betere specificaties voor een lagere prijs

 

 

Antwoord aan rafb.

In Nederland genieten nog  een massa huishoudens niet eens van FTTH.

En daar zijn ze jaaaren vroeger met uitrol FTTH begonnen dan hier in Belgie.

Zie tabel gemiddelde Internetsnelheden in Europa 2022

Wat heb je daar aan,als het voor de meesten nog jaren duurt voor je van Fiber kan genieten.

In Belgie zijn ze in 2017 Begonnen met uitrol FTTH

Vandaag kan 14% over heel Belgie er van genieten.

Zoveel tijd (+-5jaar) heeft Telenet lang niet nodig om 6/2Gbps aan te bieden over coax.

 

2021

Wanneer we naar vast internet kijken, staat Telenet (124,89 Mbps) op eenzame hoogte en trekken Proximus (43,45 Mbps) en Scarlet (35,34 Mbps) het gemiddelde sterk omlaag.

31/12/2022

Telenet gemiddeld 246Mbps

Proximus 66,24Mbps

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mooi interview met Ziggo over toekomst Coax

Telenet deelt zijn klanten op in drie doelgroepen:

  1. Partculieren
  2. Zelfstandigen
  3. Bedrijven

Enkel in de derde doelgroep is er een grote behoefte voor snelle upload. Wil dat nu toch niet lukken dat Telenet daar een glasvezel aanbod heeft onder de productnaam iFiber: onbeperkt internet tot 10 Gbps.

De zelfstandige die dat wenst, kan dat ook nemen. Wat is dan het probleem? De particulier die op vakantie een paar duizend foto's gtrokken heeft en een honderdtal filmpjes gemaakt heeft die bij thuiskomst dat allemaal op de cloud gaat zetten. Wel ja, dat is dan de uitzondering en behoort tot die 1%.

Niemand betwist dat er een behoefte bestaat voor hogere upload. Het enige verschil in mening is dat jij beweert dat (zeer) velen die behoefte hebben en ik beweer zeer weinigen.

Mensen passen veel meer hun gedrag aan op basis van de financiële kost. 

Het gros van de klanten zijn particulieren. Juist deze doelgroep heeft in principe geen behoefte tot een hoge upload snelheid. Ik weet wel dat de reactie kan zijn: maar wat dan met de thuiswerkers. Dit gaat dan om klanten die geen zelfstandig beroep uitvoeren, om gemakkelijk te zijn werknemers dus (ja ook werklozen en gepensioneerden) Je kan nu zeggen ja maar de werknemer werkt van thuis. In principe is dat dan een kost voor de werkgever, en een oneigenlijk gebruik van een particulier abonnement. Thuiswerk kan niet opgelegd worden door de werkgever. De werknemer kan dat evenmin opeisen. Beide partijen moeten de consequenties van hun overeenkomst aanvaarden.

Vermits de overgrote meerderheid geen behoefte heeft voor een hogere upload, heb je dus niets bewezen.

 

Ex-Netweter
 

Mooi interview met Ziggo over toekomst Coax


@janne_man  schreef:

 

Wil dat nu toch niet lukken dat Telenet daar een glasvezel aanbod heeft onder de productnaam iFiber: onbeperkt internet tot 10 Gbps.

De zelfstandige die dat wenst, kan dat ook nemen. Wat is dan het probleem?


Ik had het (on-topic) over Ziggo in Nederland, maar soit jij wil vergelijken met het bedrijfsabonnement Telenet iFiber dat minstens tien keer duurder is dan een symmetrisch 1 Gbps-fiberabonnement (T-Mobile Glasvezel 45 euro/maand) in Nederland.

Geen vergelijk mogelijk, met een factor 10 duurder prijs je jezelf volledig uit de markt.

Dus vergelijk ik nog eens de Nederlandse situatie:

T-Mobile Glasvezel (symmetrische snelheden met 1 Gbps upload en download) voor 45 euro/maand is goedkoper dan Ziggo Internet Giga (met 0,050 Gbps upload) voor 62 euro/maand.

Coaxkabel prijst zichzelf in Nederland op die manier uit de markt en de uitspraken van de Ziggo-directeur geven blijk van een totaal gebrek aan ambitie om een concurrentieel product aan te bieden. Jammer.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Mooi interview met Ziggo over toekomst Coax

Nu zie je hoe triestig het hier in Belgie is gesteld met proximus en jou provider scarlet.

86% moet het nog doen met een schamele 89Mbps down maximaal en 28Mbps up maximaal.

'N groot aantal zelfs maar 30/2Mbps.

Leg me eens uit hoe die laatste traagste aan thuiswerk doen.Of foto's verzenden,filmpjes op YouTube plaatsen,Ultra 4K kijken,streamen.

Ik geef er nog geen stuiver voor.10 euro is nog te veel voor dat laatste.

En de prijs van Ifiber kunnen bedrijven makkelijk aan.Inbreng onkosten.