Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

Hallo...

 

Ik heb recent ontdekt dat telenet vroeger niet eens telenet heette...
Ik had wel al door dat mijn ouders (nog altijd) een pandora adres gebruiken. Maar wist niet dat dit ook de naam was van het 'internet' voor nog maar op deze aardbol stond.

Ik wil vragen wie van jullie hier WEL pandora heeft meegemaakt...
Ik heb onderzoek gedaan en ben vreemde dingen tegengekomen voor de geïnteresseerden.
cyberbomma.PNG

Hier een gevonden audio-reclame spot (© IP Radio & Telenet)

 

Dit is heel vreemd voor mij,

Wat was er anders Toen vs. nu?

16 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

Vraag maar eens aan je ouders of ze de "gele tenten" van Telenet nog hebben meegemaakt. Die zullen dat ook nog wel weten. Ik herinner me dat ze zelfs ooit een standje hadden op Pukkelpop.

 

Toen ik klant werd (BEF 10.000, plus BEF 2.000 waarborg voor de modem), dat moet ergens einde 1999, begin 2000, geweest zijn, toen kreeg ik nog een installatiepakketje van Pandora, maar dat was toen niet meer via inbellen (wat ik tot dan toe via wanadoo.be en belgacom.net had gedaan), maar langs de kabel. Ik heb dat pakketje nog met de "bomma van pandora":

 

scan0002.jpg

 

scan0003.jpg

 

Ik heb dus ook 2 mailboxen met pandora.be adressen. Ooit was er sprake om pandora.be te laten verdwijnen, maar dat hebben ze toch nooit gedurfd. Daar is nogal wat protest geweest. Zelfs nu zie je soms nog handelaars rondrijden die een pandora-adres hebben.

 

Toen ik klant werd maakten ze nog zwaar reclame voor Usenet. Telenet had interne nieuwsgroepen zoals pandora, pandora.help, pandora.test, pandora.seti, ... , maar je had ook nieuwsgroepen waar je "familiefilmpjes" kon downloaden. Toen maakten ze het verschil tussen "interne download" (via die nieuwsgroepen) en "externe download". Interne telde niet mee, maar dat heeft niet lang geduurd. Toen werd het de "glijdende meter" (10 GiB per 30 dagen), daarna vast, denk ik. 10 GiB per maand, maar dat zorgde voor vertragingen telkens de meter op 0 werd gezet. Zgn. "gigadownloaders" zorgden dat ze hun maximum limiet bereikten net voor de reset. Dat was aan 4Mbps download en 128 of 256Kbps upload, retesnel! (-:


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

Wel jammer dat telenet er ook écht niets van overhoud 😞

'ne Cyberbomma klinkt toch cool? (of koel, zoals ik vroeger zou zeggen :P)

Ik ben ook al even verslaafd geraakt (een paar minuten. Maar toch) aan die oude reclamespotjes van vroeger. Via IP-Radio kan je die gratis down'en.

De mijlpalen van Telenet in radioreclam (ja, bomma's zeggen RECLAM):
Pandora: Luister hier (.mp3)

telenet telenet, telefoon voor uLuister hier (.mp3)

Internetles?!: Luister hier (.mp3) 

Begin van DigitaleTV (de bekende gitaarjingle): Luister hier (.mp3)

(links openen in nieuwe pagina/tabblad)

 

francis50
Freshman Veelweter
Berichten: 206
Full speed writing! Even demarreren... Topicvreter! Warming up?

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

sb, dan had jij het nog goedkoop, ik heb toen aan de gele tent (grenslandhallen hasselt) 15.000 bef betaald voor de volledige installatie, had ook een pandora adres maar dat heb ik allemaal veranderd, al krijg ik soms nog mail naar mij die komt van een pandora adres, dus het bestaat nog altijd.

Ex-Netweter
 

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

Grappig hoe vroeger alles was als ik alleen het nu ken 🙂

Wij willen allemaal het snelste van het snelste.

Padalby
Professional Meerweter
Berichten: 143
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Laat de zon in je hart!

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

Inderdaad, pandora adressen blijven bestaan, lijkt me.

Installatie was niet evident in oude huizen : meestal alleen telefoonkabel binnen.

vroeger kon je ook prospectie vragen of dat installatie wel mogelijke was !

internet mocht op 1 pc geinstalleerd worden ! meerdere mocht officieel niet,

bij installatie van 2de tv met digibox was 3 man aanwezig : de eerste 2 kregen het niet opgelost.

enz................

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

Ik ben klant geworden eind 2001, begin 2002 toen ik naar hier kwam wonen. Op mijn vorig adres had ik internet via telefoon van Belgacom, eerst gewone lijn dan via een twin lijn (512 Kbps, voorheen 256). Hier kon ik wel telefoon hebben maar geen internet dus dan maar een Telenet verkooppunt binnen gestapt. Ik had kennis gemaakt met Telenet via mijn buur in Gent. Die was klant geworden en vroeg mij om naar zijn internet te komen kijken. 5x sneller dan wat ik had, wow en geen telefoonlijn meer die bezet was.

Ondertussen zit belgacom in mijn straat aan 15 Mbps. 17 jaar later. Dus noodgedwongen, zonder spijt, Telenet klant geleven en op mijn werk erin gerold als Telenet verkoper, Telenet Center medewerker tot aan mijn pensioen. Ik heb dus zowat alles een beetje op de eerste rij kunnen meemaken, eerste digibox, eerste digicorder (die platte), overname canal+, prime enz.

Ik heb eigenlijk van begin af een @telenet adres gebruikt maar iemand dia @Pandora stuurt komt ook toe. En de doos van Pandora was een doos vol verrassingen wat Telenet toen ook was. Gestart ergens midden de jaren 90 met de hulp en onder impuls van Vlaanderen, waarbij ze hun eerste glasvezel hebben getrokken o.a. dwars onder Gent. Bijna overkop gegaan begin de jaren 2000 en onder de leiding van Duco Sickinghe groot geworden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

In die oertijd logde ik nog in via de telefoon op BBS'en. Later logde ik met de telefoon in via De Tijd (gratis account, e-mailadres en toegang tot het internet. 

Als je inbelde met de telefoon moest je ook een modem hebben. Mijn eerste modem had een snelheid van ik denk 300 en 1200 bauds, een volgende haalde 2400 en toen kwamen er snelle van 14400. Het was ook een tijd dat Frankrijk een zekere voorsprong had met hun minitel. Daar waren toen al chat- en Tinderachtige diensten. (BRT nu VRT heeft daar nog een Panorama uitzending over gemaakt.) Toen het internet beschikbaar kwam voor het grote publiek was die voorsprong in Frankrijk een nadeel. Fransen waren zo vertrouwd met hun minitel waardoor internet er een moeilijke start kende.  

Toen internet van Pandora beschikbaar was bij mij, heb ik dat genomen (augustus 2000). Ik kreeg nog een lange coax (ik schat 20 meter) van waar de coax van de tv binnen komt in de garage tot mijn bureau waar de modem geplaatst werd. Enkel jaren later schakelde ik mijn telefoon over naar pandora en toen werd gewoon een tweede modem geplaatst in de garage. 

 

William_L
Experienced Meerweter
Berichten: 90
Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig! Verander-je-wachtwoord-dag

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

Allemaal heel herkenbare verhalen..., ik kom ook uit die periode... (installatie 10.000bfr en 2000bfr waarborg..., hebben we die trouwens ooit terug gekregen 🙂 ?

 

Wat wel vervelend is dat je een pandora email adres niet kan deleten of desactiveren...

Ik had in het begin een pandora adres en later schakelde ik over op een telenet adres (vele jaren geleden), maar toch blijft dit pandora adres nog altijd bestaan (en er komt zelfs nog spam in).

Uiteraard is dit op te lossen met een regel in webmail, maar waarom niet toelaten dat je simpelweg dit pandora adres delete.

Of is er toch een mogelijkheid?

William

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

Die BEF 2.000 zullen we wel nooit meer terugzien. ;-(

 

Wat het adres betreft: normaal gezien kan je dat gewoon verwijderen. Ik heb 2 mailboxen waar pandora.be actief is, maar er staat overal telenet.be. Maar als ik daar een adres verwijderen, dan is het weg.

 

Natuurlijk, als je bedoelt dat naamATpandora.be aankomt terwijl je (dezelfde) naamATtelenet.be gebruikt, dan kan je pandora alleen niet wissen. Maar ik zie niet in waarom je geen pandora.be adres meer zou gebruiken?

 

Wat je wél zou kunnen doen: het adres wissen, vrijgeven en dan in een andere mailbox gebruiken. Ik denk wel dat je op deze manier vermijdt dat pandora.be nog werkt, zeker als het een mailbox betreft waar alleen maar "echte" telenet.be inzitten.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

vereenvoudigd gezegd pandora en telenet zijn synoniemen. Surf naar pandora.be en waar kom je uit? op telenet.be.

Elke e-mail adres @telenet.be kan je wisselen in @Pandora.be en omgekeerd. Probeer het maar.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige


@janne_man  schreef:

vereenvoudigd gezegd pandora en telenet zijn synoniemen. Surf naar pandora.be en waar kom je uit? op telenet.be.

Elke e-mail adres @telenet.be kan je wisselen in @Pandora.be en omgekeerd. Probeer het maar.


Dat laatste klopt niet. Voor elk e-mailadres pandora.be bestaat een telenet.be kopie, maar het is niet zo dat er voor elk telenet.be adres een pandora.be adres bestaat. Dat klopt enkel voor mailboxen waar pandora.be actief is.

 

Zo heb ik 2 mailboxen met zowel pandora.be als telenet.be adressen, maar in 3 andere mailboxen heb ik maar één optie en dat is telenet.be.

 

Je kan trouwens geen nieuwe pandora.be adressen meer aanmaken. Misschien in de mailboxen waar pandora.be actief is (maar dat ga ik niet testen; ik wil mijn pandora.be adressen niet kwijt (-:  ).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
William_L
Experienced Meerweter
Berichten: 90
Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig! Verander-je-wachtwoord-dag

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

Hallo,

Jaren geleden, toen die telenet adressen er aan kwamen, bestond de vrees dat die pandora adressen op termijn gingen verdwijnen (er werd daar toen heel wat over gepalaberd in de forums).

En eigenlijk denk ik nog steeds dat dat toch ooit zal gebeuren...

Soit, het is geen ramp hé, ik vind het alleen verwarrend voor sommige mensen...

William

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige


@sb  schreef:

@janne_man  schreef:

vereenvoudigd gezegd pandora en telenet zijn synoniemen. Surf naar pandora.be en waar kom je uit? op telenet.be.

Elke e-mail adres @telenet.be kan je wisselen in @Pandora.be en omgekeerd. Probeer het maar.


Dat laatste klopt niet. Voor elk e-mailadres pandora.be bestaat een telenet.be kopie, maar het is niet zo dat er voor elk telenet.be adres een pandora.be adres bestaat. Dat klopt enkel voor mailboxen waar pandora.be actief is.

 

Zo heb ik 2 mailboxen met zowel pandora.be als telenet.be adressen, maar in 3 andere mailboxen heb ik maar één optie en dat is telenet.be.

 

Je kan trouwens geen nieuwe pandora.be adressen meer aanmaken. Misschien in de mailboxen waar pandora.be actief is (maar dat ga ik niet testen; ik wil mijn pandora.be adressen niet kwijt (-:  ).


Ik spreek u niet tegen. Ik beweer niet dat je nog een pandora adres kan aanmaken. Ik beweer enkel dat als iemand je een mail stuurt naar één van je drie andere mailboxen, en dat die andere in de plaats van telenet pandora ingeeft als bestemmeling, dat ook bij u zal terechtkomen. Doe de test stuur een mail naar jezelf naar één van de drie andere maar geeft pandora.be in de plaats van telenet.be.

 

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5230
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Ontdekking: Telenet vroeger en nu... door een 18 jarige

@janne_man

 

Ik heb de test juist gedaan en het klopt. Wist ik niet. Ik dacht dat de meest recente mailboxen enkel voor telenet.be waren.

 

Weet je of dit enkel werkt bij de "oude garde" ? En als ik het begrijp, dan kan ik eigenlijk voor al mijn mails pandora.be gebruiken?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.