Beantwoorden
Ex-Netweter
 

Telenet vs Proximus mening gevraagd forum ?

Telemet heeft destijds een stok oud kabelnet overgenomen en helemsal vernieuwd.

Terwijl Proximus koper kabels omder gromd had liggen. En niet het zelfde hoefde te doen iets wat Telenet wel moest doen de boel hernieuwen zonder staats steun want Proximus is het oude Belggacom en de oudere RTT , dochter van Vadertje Staat.

Nu voelde Proximius de hete adem van Telenet aljoewel ook ooit door de EU op de vingers getikt wegens monopolie. En moest verplicht het netwerk open stellen.

Procimus doet dat ook , maar prijzen zijn hoger dan Telenet (of waren dat ooit ?) Telenet was in bv 2002 ook erg duur en je had 10 GB per maand. Ik ben toen klant geworden.

Wat ik nu eigenlijk wil aankaarten is , dat Proximus een Glasvezel netwerk heeft , Telenet oom deels. Alleen Proximus steekt stokken in de wielen van Telenet om het Glasvezel netwerk verder uit te breiden dat is toch wat ik er van begrepen heb ?

Scholen krijgen nu 75 % korting op de aansluiting van Glasvezel  , en niet bij Proximus maar bij Telenet. Denk je ook niet dat Proximus jaloersis of niet. Hoe denken jullie hier over ? Ik zou heel graag een mening willen lezen. 

En 5 talen dagen geleden werd erin de media (krant) bekend gemaakt dat er een nieuwe Telecom Wet dst klsnten sneller hulp moeten krijgen als de klant problemen heeft en zaken te lang niet werken , zomder de schuld van de klsnt eindelijk het werd hoog tijd.

Tags (1)
9 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet vs Proximus mening gevraagd forum ?

Concurentie moet er zijn. En dat wordt op allerlei vlakken uitgespeeld. Proximus is aan een inhaalbeweging bezig dat is ook een feit. Ze kunnen misschien wel op een beperkt aantal plaatsen meer dan gigabit aansluiten maar voor veel mensen heeft dit geen nut. Hun netwerkkaarten (bedraad of via WiFi) in PC, laptop e.d. zijn toch max. 1 GB, op switchen zijn de poorten max. 1 GB. De switchcapaciteit van veel switchen blijft ver onder de 10 GB.

Het nut van een aansluiting van meer dan 1 GB ligt hoofdzakelijk bij bedrijven die veel aangesloten gebruikers hebben en eventueel met andere vestigingen moeten communiceren.

Voor de particulier en het kleinbedrijf is 1 GB voldoende maar is de hogere upload bij glasvezel wel een pluspunt.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2703
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Telenet vs Proximus mening gevraagd forum ?

De  Glasvezel van proximus staat open voor andere aanbieders ze moeten elke maand toetreding betalen om de kabel te gebruiken

proximus onderhoud de kabel

zoals bij telenet alleen is het bij telenet duurder (er zijn onderhandelingen over om de prijs te laten zaken )

De minister heeft geregeld met proximus dat in de toekomst iedereen de kabel moet kunnen gebruiken ook in afgelegen gebied

De overeenkomst met scholen is een goede overeenkomst voor scholen waar internet een probleem was

Het zou goed kunnen dat ze soms een glasvezel bij de concurrent moeten huren omdat de kost om aan te passen te duur is

hopen dat ze hun broek er niet aan schuren

https://datanews.knack.be/nieuws/telecom/infrastructuur/telenet-mag-vlaamse-scholen-van-glasvezel-vo...

 

 

Jari_Opsomer
Experienced Meerweter
Berichten: 92
Topicvreter! Topicwurm! Al 25 duimen! Goed bezig!

Telenet vs Proximus mening gevraagd forum ?


@luc55  schreef:

https://datanews.knack.be/nieuws/telecom/infrastructuur/telenet-mag-vlaamse-scholen-van-glasvezel-vo...


"Scholen die ingaan op het aanbod kunnen kiezen uit drie basisabonnementen onder de naam iFiber, beiden met een gelijke upload- en downloadsnelheid. Voor 200 Mbps betaalt de school 343,64 euro per maand. Voor 500 Mbps symmetrische snelheid betalen ze 563,26 euro per maand en voor 1 gigabit per seconde betalen ze 735,67 euro per maand."

Pardon?! Waarom kost dit zoveel?! Deze bedragen zijn absurd, selfs voor scholen!

Ex-Netweter
 

Telenet vs Proximus mening gevraagd forum ?

Als er Concurentie is op.voorwaarde dat die gezond is. Dat wordt het spel eerlijk gespeeld. Maar soms gaan ze prijs afsraken maken en dat gebeurd veel meer dan dat we soms denken. Dan is er een probleem. En bij gaat het er ook niet in waar wij in Belgie zo duur zijn dan onze buurlanden. Echt gezond vindt ik dit niet echt.

Telenet vs Proximus mening gevraagd forum ?

Een vraag die ik mij ook stel , en waarom het zoveel duurder is dan in onze buurlsnden. En zal nu weeral duurder worden. Om de aandeelhouder nog rijker te maken dan dat ze nu al zijn ? En wij zijn de klos.

Het is natuurlijk wel zo dat er eerst geld moet ingestoken worden die wij als klant helpen terug betalen. Maar na verloop van tijd is het terug betaald en is er winst. Allemaal goed en wel , maar daar zijn naar mijn bescheiden mening grenzen aan verbonden ?

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet vs Proximus mening gevraagd forum ?

Het is in onze buurlanden misschie wel goedkoper maar het is er ook naar. Ik moet voor iemand die een buitenverblijf heeft in de Ardeche een connectie maken naar hun camera's. Ze hebben daar een abonnement van Orange. Met een download van 35 Mbps is het daar gene vette. Als ze TV aan het kijken zijn is het nog erger. En die gemeenten in de Ardeche zijn toch wel gekend. Ze roepen daar wel over glasvezel maar dat is ook maar in de grote steden. Je mag niet alle hoera berichten geloven oveer dat het ginds zoveel beter is voor minder geld.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Telenet vs Proximus mening gevraagd forum ?

Ik ben het zeker met je eens , dat wij Belgen misschien zoals je zegt net iets veel ons zitten blind te staren op die goedkopere prijzen buiten ons land.

Ik heb 2 zussen die allebei buiten Belgie wonen de eene in de buurt van Nimes (Gard) en zij verteld ool wel het een en het ander. Zoals bv als zij de helpdesk nodig heeft dan moet zij naar Maroco bellen , en nee niet tegen een goedkope prijs. Ze zit bij France Telecom.

Ze woont in dorp op iets van 20 km van Nimes. Ze heeft glasvezel , maar daar heeft ze al wat problenen mee gehad.

En vooral lang wachten voor dat het weer hesteld was. Ze duwt door maw laat niet met haar sollen. Wij hebben Test Aankoop iets wat in ze Frankrijk niet kennen. Een Ombudsman voor Telecom dacht ik ook niet ? Zou het eens moeten vragen.

Ze heeft Internet , Telefoon vast en mobiel en daarbij gratis zegt ze me Satteliet Tv. En ze betaald rond de € 30 maar om het juiste bedrag te weten zou ik moeten vragen.

Mijn andere zus woont in Oost Nederland op ongeveer 20 km van Duiitsland. Zij heeft Tv via Glasvezel , Internet , Telefoon vsst en Mobiel en betaald als ik juist heb € 35 ? Zou het ook moeten vragen zij zit bij Kpn. Vergeef me als ik de prijzen niet heel juist weergeef. Zij is wel lid van den Consumenten Bond. Wat hier misschien wel een rol in kan spelen ivm goedkopere prijs is dat ze beiden in Pensoein zijn. Als dit de prijs drukt ? Dan telt dat wel. Kpn is zoiets als Proximus bij ons het zelfde voor France Telecom. 

Ja dan liggen wij eigenlijk redelijk in de watte bij Telenet. Maar Belgie is wel een van de dure landen. Dat moeten we toch bekennen en de service is er op achteruit gegaan.

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet vs Proximus mening gevraagd forum ?

Ze hebben zich gigantisch mispakt bij het omvormen van hun software platform. Een systeem dat sinds jaar en dag werkte en organisch was gegroeid, met zijn voor- en nadelen, hebben ze na jaren palaveren verknoeid met hun huidig systeem. Onbegrijpelijk dat ze dit niet eerst hebben uitgetest, naast het huidig systeem. Het hart van het systeem zijn de databases en die blijven in se hetzelfde. Maar dat is het probleem van veel knappe koppen, ze vergeten om het simpel te houden. Ze zien al moeilijkheden voor ze er zijn en creëren zelf moeilijkheden. Het is een beetje zoals met de slimme mechaniekers aan een auto. De auto start niet en ze beginnen al direct aan de elektronika te prutsen zonder zich eerst af te vragen of het contact is aangezet, of er nog benzine inzit en vervolgens te kijken of te kabels niet zijn losgekomen. Komt erbij dat ze met moeilijke communicatie zitten naar Indie of ergens anders aan de andere kant van de wereld waar het goedkoper is.

En wat de kosten in Belgie betreft. Ik denk dat we in een moeilijk landje leven qua vergunningen enz. . En ze lossen dat misschien goedkoper op in andere landen. Vorig jaar zag ik in Corsica hoe ze glasvezel hadden aangelegd van de ene locatie naar de andere. In de weg. Een sleuf uitgraven van 60 cm diep en 20 cm breed en om de 1 à 2 km ging dat naar de kant waar een node of iets dergelijks stond. Heel snel en efficient. In Nederland hebben ze dan meestal het voordeel dat de dorpen zeer geconcentreerd zijn met straten met een pak identieke rijhuisjes waar ze bijna blindelings aansluitingen kunnen doen. Hopelijk geraakt Telenet eruit zodat ze een goed werkend systeem hebben waardoor er automatisch minder problemen zijn. En de helpdesk ook minder belast wordt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5208
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet vs Proximus mening gevraagd forum ?

Als goede stuurman aan wal:

1. Telenet laat zich door duurbetaalde consultants aansmeren dat ze alles moeten outsourcen. Hierdoor is er mogelijk te weinig eigen personeel met voldoende kennis van zaken.

2. in diezelfde filosofie beslist Telenet om computer ruimte en tijd aan te schaffen in de cloud (hoeft niet nadelig te zijn, heeft zijn voor- en nadelen).

3. Telenet beslist over te gaan tot een nieuw (ander) EPR systeem (geen vuiltje aan de lucht, kan best een goede beslissing zijn.

4. Gegeven moeten van het bestaande systeem gemigreerd worden naar het nieuwe systeem. Als dit voor 100% correct gebeurt is dat prima, maar in het nieuwe systeem worden afkotingen en benamingen gebruikt die een andere betekenis hebben in het oude systeem. Men moet met eenduidige begrippen komen die langs alle kanten kunnen opgevangen worden. Bron van fouten

5. Gelijktijdig wordt een integratie gedaan van de systemen van Base en Telenet, deze extra complicatie is bijkomende bron van fouten

6. De setup van het nieuwe ERP systeem moet gedaan worden. Zijn er (interne of externe) medewerkers die voldoen functionele kennis hebben van dat ERP systeem? Groete bron van problemen.

7. Verlangt Telenet diepgaande customisaties aan dat ERP systeem? Indien ja hebben de ontwikkelaars (enkele, de trekkers) voldoende ervaring hiermee. Grote bron van problemen.

8. Vermits veel gaat via externe partners, is de interne project manager geschikt om dit project te leiden en heeft die de mogelijkheid om te beslissen.

9. De Oracle database is een zeer goede en performante db op voorwaarde dat die goed gesized (toegewezen geheugen, aantal processoren, ...) is. Hierbij dient ook rekening gehouden worden tussen mogelijke tegenstrijdigheden tussen functionele en technische vereisten.

10. Eentje die vroeger in het rijtje thuishoort: het nieuwe systeem werkt allicht met utf-8 codering. De oudere systemen werken vermoedelijk met andere coderingen. Met een beetje geluk met slechts één andere, maar het kan evengoed met meerder andere. Heel wat informatici hebben daar geen voeling mee omdat ze altijd in één systeem zitten. Zeker buitenlandse (Indische) hebben dikwijls geen voeling met taalvereisten die niet bestaan in het Engels.