Beantwoorden
Zandrex
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
O dierbaar België.. Alles op zijn plek! Jij bent af! Twee handen vol!

Senioren afstandbediening

Hallo Telenet en Telenet gebruikers,

 

Ik heb dit bericht al op een andere plaats gepost, maar deze plek lijkt mij beter.

Ik heb de senioren afstandbediening kunnen maken. Voor die gene die willen weten wat dit is.

Wat houdt dit in?

7  simpele knoppen:

  1. aan/uit,
  2. volume harder
  3. volume zachter
  4. vorige zender
  5. volgende zender
  6. teletekst aan
  7. teletekst uit

Extra voordeel?

Je kunt je tv en digibox/digicorder bedienen zonder te moeten switchen met mode.
Vb. Wanneer je op aan/uit knop drukt zal je tv en je digibox/digicorder aanspringen.

 

De onderdelen voor het prototype heb ik besteld. Zodat ik een gebruiksvriendelijk toestel kan bouwen. 

Deze zal ik dan uittesten op mijn grootouders. Indien zij content zijn van dit toestel wil ik er meer van maken. 

 

Mijn vraag is dus aan Telenet, mag ik dit bouwen en verkopen?

Mijn vraag aan de Telenet gebruikers, zouden jullie dit een handig toestel vinden voor senioren? 

 

En laat me altijd maar weten als jullie nog een opmerking hebben om het toestel te verbeteren.

 

Groeten,

Nico Claes

10 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Senioren afstandbediening


@Zandrex schreef:

Hallo Telenet en Telenet gebruikers,

 

Ik heb dit bericht al op een andere plaats gepost, maar deze plek lijkt mij beter.

Ik heb de senioren afstandbediening kunnen maken. Voor die gene die willen weten wat dit is.

Wat houdt dit in?

7  simpele knoppen:

  1. aan/uit,
  2. volume harder
  3. volume zachter
  4. vorige zender
  5. volgende zender
  6. teletekst aan
  7. teletekst uit

Extra voordeel?

Je kunt je tv en digibox/digicorder bedienen zonder te moeten switchen met mode.
Vb. Wanneer je op aan/uit knop drukt zal je tv en je digibox/digicorder aanspringen.

 

De onderdelen voor het prototype heb ik besteld. Zodat ik een gebruiksvriendelijk toestel kan bouwen. 

Deze zal ik dan uittesten op mijn grootouders. Indien zij content zijn van dit toestel wil ik er meer van maken. 

 

Mijn vraag is dus aan Telenet, mag ik dit bouwen en verkopen?

Mijn vraag aan de Telenet gebruikers, zouden jullie dit een handig toestel vinden voor senioren? 

 

En laat me altijd maar weten als jullie nog een opmerking hebben om het toestel te verbeteren.

 

Groeten,

Nico Claes


Op zich geen slecht idee. Wat teletekst er nog komt doen is de vraag. Of het zou moeten zijn om pagina 888 ondertiteling weer tegeven (Voor de Duitse zenders is het zelfs een andere pagina dacht ik.)

Indien je ooit er in slaagt om dit te maken en het werkt goed wil ik wel eens uit testen en eventueel helpen om het te verspreiden. Het grootste probleem zal zijn dat je er moet in slagen om te vermijden dat ze op de analoge zenders geraken en automatisch op het juiste HDMI kanaal zitten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Zandrex
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
O dierbaar België.. Alles op zijn plek! Jij bent af! Twee handen vol!

Senioren afstandbediening

Dag igvfer,

Ik had het onderdeel teletekst slecht verwoord. Ik bedoelde hierbij ondertiteling. Door 1 druk op deze 'teletekst aan' knop zal teletekst aangezet worden en het nummer 888 ingeven (gebeurd allemaal automatisch achter elkaar in een korte tijdszone). Voor de Duitse zenders is ondertiteling een ander nummer. Dit kan ik gemakkelijk oplossen door een extra knop toe te voegen. 

 

Het grootste probleem begrijp ik niet zo goed. Indien je alleen de senioren afstandsbediening gebruikt zal hij alleen de zenders van de Digibox/Digicorder besturen. Dus ik zie niet in hoe ze van het HDMI kanaal kunnen geraken. En wanneer men de tv en Digibox/Digicorder uitzet zal deze op hetzelfde kanaal weer opstarten.

 

Dus ik hoop dat ik u mogelijke problemen heb opgelost.

 

Groeten,

Nico

0 Likes
Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Senioren afstandbediening

Uit ervaring weet ik dat er nog een aantal TV's zijn (o.a. Panasonic) die standaard altijd analoog opstarten. Ondertussen hoop ik dat alle TV's CEC ondersteunen zodat automatisch het HDMI kanaal aangezet wordt als de digicorder/box opstart.

Het zou in elk geval een hele hulp zijn voor kinderen en kleinkinderen die nu bijna elke dag een telefoontje krijgen dat het weeral niet werkt. Ik begrijp volkomen wat je ermee wil bereiken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Niels
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 860
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Senioren afstandbediening

Uit eigen ervaring bij de grootouders weet ik dat de TV (Samsung LCD TV) geen CEC ondersteunt en analoog opstart omdat ze steeds de stekker uittrekken als ze gaan slapen. Daarnaast lijkt het mij omwille van Telenet's uitgebreide zenderaanbod (Play More & Sports) ook niet gemakkelijk om enkel te werken met zapknoppen.


  Niels | Ere-Krak
  The burden which is well borne becomes light – Ovidius
    Passend antwoord gekregen? Duid het aan als “oplossing”. Een like mag ook natuurlijk! Disclaimer
0 Likes
Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Senioren afstandbediening

Senioren die Play of Play more gebruiken gaan ook dit soort zapper niet moeten hebben, maar er is wel degelijk een markt voor een versimpelde afstandsbediening. Als je dan hun 10 of 20 meest favoriete zenders vooraan zet dan is dit voor deze mensen meer dan voldoende.

Alleen lijkt het me niet makkelijk om aan die voorwaarden te kunnen voldoen met een afstandsbediening. Een hele uitdaging.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Niels
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 860
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Senioren afstandbediening

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn voldoende senioren die Play of Play More hebben omwille van de extra zenders (sinds er nu een hoop is weggehaald iets minder maar bon het zijn er toch nog een substantieel aantal).

 

Er vanuitgaande dat de senior enkel geïnteresseerd is in Nederlandstalige zenders en toch voetbal wil kijken, heb je al meer dan 20 geprogrammeerde zenders nodig.


  Niels | Ere-Krak
  The burden which is well borne becomes light – Ovidius
    Passend antwoord gekregen? Duid het aan als “oplossing”. Een like mag ook natuurlijk! Disclaimer
0 Likes
Beantwoorden
Zandrex
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
O dierbaar België.. Alles op zijn plek! Jij bent af! Twee handen vol!

Senioren afstandbediening

Dag Niels,

 

ik zie hier niet echt een probleem, door de stekker van hun tv uittrekken creëren ze zelf een probleem. Indien ze minder stroom willen verbruiken of bang zijn dat hun tv 's nachts in brand schiet, moeten ze zich hier helaas in aanpassen.

 

De zenders zullen denk ik niet meer dan 40 zijn. Indien ze deze dan van voor in hun zenderlijst zetten en op een goede volgorde zetten (meest gebruikte zenders eerst). Het zal misschien wel een minuutje duren eerdat ze van zender 1 naar zender 40 geraken. Maar zij zullen die tijd er wel hebben.

 

Bedankt voor het meedenken Niels en igvfer.

 

Groeten,

Nico

0 Likes
Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7778
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Senioren afstandbediening

Ik wens in elk geval @Zandrex veel succes in zijn poging. We horen het wel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
Niels
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 860
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Senioren afstandbediening

@Zandrex,

 

Dat is graag gedaan. Het zijn mijn ervaringen en dacht dat het nuttige feedback kon zijn. Afgezien van het feit dat het uittrekken van de TV aangepast kan worden door een ander gebruik, neemt dit nog niet het probleem weg van TV's die automatisch analoog opstarten of geen CEC ondersteunen zoals @igvfer aanhaalde.

 

Het is een interessant idee en wens je daarbij ook veel succes met de uitwerking ervan.

 

Wat betreft de vraag of je het zo maar mag maken lijkt het mij geen enkel probleem zolang je geen inbreuk pleegt op de intellectuele rechten van betreffende partijen (bijv. octrooien, merkenrechten en auteursrechten).


  Niels | Ere-Krak
  The burden which is well borne becomes light – Ovidius
    Passend antwoord gekregen? Duid het aan als “oplossing”. Een like mag ook natuurlijk! Disclaimer
0 Likes
Beantwoorden
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Senioren afstandbediening

@Zandrex,

 

Bedankt voor je voorstel!


We hebben het aan onze collega’s voorgesteld, maar momenteel zijn er hier geen plannen voor.  Op dit moment zijn er ook al enkele alternatieven op de markt voor senioren die de basis functies mogelijk maken.

Aarzel niet om toekomstige ideeën met ons te delen!

Suzy


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Beantwoorden