Ik heb al sinds lange tijd een heel vervelend probleem. Ik heb een iphone 17 pro met nieuwste IOS en een apple watch ultra 3. Ik heb op de Iphone 2 simkaarten; mijn hoofdlijn is Proximus (Esim) en de tweede lijn is een Telenet fysieke sim (was vroeger ook esim maar terug naar fysieke kaart gegaan in een poging mijn probleem op te lossen).
Mobiele data is actief op beide lijnen, maar heb Proximus ingesteld als primair voor zowel data als bellen. Dit is mijn werk abbonnement. De telenet sim heb ik enkel en alleen maar om van de functie Onenumber gebruik te kunnen maken op mijn Apple Watch, omdat Proximus dit nog steeds niet ondersteund. Ik heb een permanente doorschakeling van Proximus naar dat Telenet nummer zodat iedereen mij eigenlijk bereikt op het Telenet nummer en ik zo dus gebruik kan maken van de apple watch als ik de iphone niet bij heb.
Probleem is het volgende. Vanaf ik de telenet Onenumber activeer op mijn apple watch, gebeurt het zeer regelmatig (lees: bijna constant) dat ik geen inkomende oproepen kan ontvangen. Als iemand mij probeert te bellen krijgt wordt men onmiddellijk afgeleid naar de voicemail van telenet. Ik krijg dan een melding dat iemand mij heeft proberen te bellen maar de telefoon gaat niet over.
Na lang proberen kwam ik er achter dat wanneer ik de telenet nummer verwijderde op de apple watch alles terug normaal werkte. Nog wat verder getest en nu ben ik er achter dat wanneer ik uit de buurt ben van mijn iphone, de apple watch dus op 4G gaat en inkomende oproepen dus wél werken, zowel op de iphone als op de apple watch gaat hij over. Wanneer ik terug dichtbij de iphone kom, schakelt de 4G op de watch zich uit en komt het probleem meestal terug. In de oproeplijst van de iphone zie ik ook steeds de melding 'beantwoord op ander apparaat' wanneer er zo een probleemoproep is. Het lijkt er dus op dat van zodra de watch én de iphone connectie heeft met het mobiele telenet netwerk alles normaal werkt, vanaf die mobiele verbinding niet meer actief op de watch lijkt het alsof de iphone ook niet meer te bereiken is.
Uitgaande oproepen werken trouwens altijd, dus de sim werkt wel degelijk.
Ik hoop dat iemand er aan uit kan wat ik bedoel, ik heb al verschillende keren vruchteloos naar de helpdesk gebeld, maar niemand lijkt te begrijpen wat ik bedoel of wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik zou hier heel graag een oplossing voor vinden, hopelijk geraakt dit via deze weg bij de juiste persoon.