24747
netweters
|
152253
antwoorden
|
20683
vragen
|
Mijn oude modem van 2008 had eergisteren de geest gegeven, in ieder geval toch het telefoon gedeelte waarvoor ie er nog stond. Deze had ik naast de witte modem staan, was blijkbaar nodig voor mijn alarm.
Die dus dood, aangezien ik 2 modems had staan kwam er technieker langs om die twee modems te vervangen, allemaal snel gebeurd, kreeg die nieuwste modem.
Gevolg voor telefoonlijn: doodstil. Mijn alarm was wel content, niet meer dat irritant gepiep. 🚱
Deze middag dan nieuwe -oudere- modem gaan halen omdat de eerste persoon bij klantendienst dat voorstelde omdat ie dat eerder al had meegemaakt bij alarmen dat de telefoonlijn niet meer wou werken omdat het alarm 'electriciteit van de telefoonlijn haalt' en zo de lijn dood maakt. Leek me wel iets... Die oudere modem die ik gaan ophalen had, had wel enig resultaat. Ik hoorde op de telefoon soms wat gekraak, soms de toon die er hoort te zijn, soms de bezettoon. er zit nu ietsje leven in 🙂 Ik heb nu terug de witte modem die ik 2 dagen geleden ook had.
Als ik alarm ervantussen houd en telefoon rechtstreeks in de tel1 plug steek werkt die perfect...
Iemand ervaring met deze toestand? Morgen komt er terug een technieker langs omdat het na dikke 2 uur aan telefoon hangen het nog niet opgelost is geraakt.
Wel kuddo's voor de eerste 2 die ik aan de lijn had, de eerste wist de oorzaak, de tweede wist wel wat te doen. De derde laat ik in't midden 😛
Titel gewijzigd door Christof (mod) | Vorige titel: Vaste lijn 'dood' door alarm na vervanging 2008 modem
Het zou helpen als je over modems spreekt, dat je ook het type vermeldt
Dat staat altijd op het etiket (vb CH7465LG-TN)
De "witte" modem, de "nieuwe-ouder" etc ... zijn wel vage begrippen etc.
Als ik het goed begrijp is de situatie de volgende:
Alarminstallaties die op een vaste lijn staan, verwachten dat de lijn beantwoordt aan de vroegere PSTN standards van de vaste lijn (vb Belgacom lijn).
Daar stond ook een hogere spanning op, en kon je er een (heel kleine) stroom van afnemen, zonder dat de spanning teveel daalde.
Blijkbaar simuleerde de oude Telenet telefonie modem deze PSTN condities.
Bij de nieuwere modems, die ook een PSTN uitgang hebben, gebruiken ze lagere ("on-hook") spanning, en die kunnen geen stroom leveren aan aangesloten toestellen.
Van zodra een aangesloten toestel (alarminstallatie) hier een (kleine) stroom afneemt valt de spanning naar beneden, en denkt de modem dat je "off-hook" gaat (= een gesprek).
Dat is wat je "vaste lijn is dood" noemt ...
Wat kan je eraan doen?
En last but least: ben je zeker van de er niets mis is met je centrale? Zijn daar eventuele PSTN instellingen mogelijk?
@Franzke kan u er ook een oude telefooncentrale tussensteken met 8 binnenlijnen ofzo, maar dan moet u het alarm zijn nummer ook herprogrammeren met er een 0 of 1 voor te zetten zodat de telefoonkiezer de buitenlijn neemt bij alarm. deze maken zelf hun kiestoon en stroom dan zal het alarm er wel mee omkunnen. waar u vandaag nog zo 'n ding kan vinden is een andere vraag. bij mij op zolder nog ergens denk ik wel ^-^. andere eenvoudigere mogelijkheid is een voip-ata te kopen, het alarm daar in te steken en niet in uw modem, en hiervoor een voip abonnement te nemen ipv de vaste telenet lijn te gebruiken. wel een ata nemen welke het kan er zijn vele merken cisco grandstream ,...
Vandaag iemand langsgeweest..
Die vond het ook allemaal vaag, ik vroeg hem om spanning te meten op de telefoonlijn maar wou ie niet niet, leek me wel iets om misschien toch een besluit te nemen. Komt er nu op neer dat ik eerst onderhoud van mijn alarm moet doen. (werkte tot eergisteren goed met telefoonlijn) omdat ie denkt dat bij vorige interventie iets fout moet gelopen geweest zijn dat alarm op een of ander manier beschadigd heeft.
Ik heb nu idd die modem, CH7465LG-TN, en ben vrij zeker dat ik die modem vroeger ook had.
Waarschijnlijk klopt alles wat je erna ook zei aangezien het alarm content was en geen signaal meer geeft dat het geen verbinding heeft. De telefoonlijn die erna komt is echter niet zo content 😄 is wel zo als telefoon er ook aan hangt dat alarm er niet om geeft, alles ok voor dat ding.
Ik zou de kabel van alarm wel iets korter kunne maken in therie, maar die paar cm?
+ en - verwisselen... ok, nevermind haha
telefooncentrale was in orde tot eergisteren. ga wel afspraak maken.
zal zien of ze oplossing hebben voor dat klein beetje spanning drop dat die centrale veroorzaakt.