Beantwoorden
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Is Telenet VoIP mogelijk vanaf ip-pbx?

Ik heb gezien dat er in het verleden al een aantal topics aan dit thema geweid zijn, maar heb helaas geen duidelijk antwoord gevonden.

Voor mijn telefonie thuis maak ik gebruik van VOIP. Ik heb ip-phones verbonden met een freepbx (asterisk) server. In en uitgaande telefonie gebeurt via verschillende voip providers.

Enkel voor Telenet gebruik ik een SPA3102 om het voip signaal om te zetten naar analoog. De SPA3102 is gekoppeld aan de Telenet HGW, die het weer terug omzet naar VOIP.

Technisch werkt dit wel, maar het liefst zou ik gelijk Telenet over VOIP aanspreken vanaf de ip-pbx. Kan dit?

 

Ik heb al gedacht het data-verkeer van de tring app eens te analyseren. Wellicht zijn daarin de benodigde SIP gegevens te vinden? Iemand dit al eens geprobeerd? Tring gebruikt toch standaard SIP?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
3 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Is Telenet VoIP mogelijk vanaf ip-pbx?

@Arnie  Misschien het proberen waard maar Telenet biedt zijn eigen VOIP aan (voor small business) met specifieke toestellen van enkele merken (Cloud oplossing voor maximum 20 gebruikers). Ik denk dat je daar eens zou moeten kunnen gaan loeren.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Is Telenet VoIP mogelijk vanaf ip-pbx?


@Arnie  schreef:

Technisch werkt dit wel, maar het liefst zou ik gelijk Telenet over VOIP aanspreken vanaf de ip-pbx. Kan dit?


Natuurlijk kan dat (theoretisch), maar niet in België ☹️

  1.  Je krijgt van Telenet jouw VoiP gegevens niet.
  2.  Je hebt geen toegang tot de modem, zodat je de VoIP van de modem niet kunt uitzetten.

Zelfs als je de VoIP credentials zou kunnen achterhalen, zal je waarschijnlijk in conflict komen met de Voip client van de modem (2 clients die dezelfde login gebruiken).

In landen waar de vrije hardwarekeuze (wettelijk geregeld is)

  •  zijn de providers wettelijk verplicht om jou alle logon credentials te mee te delen ...
  •  heb je toegang tot je eigen router ...

@Arnie  schreef:

Ik heb al gedacht het data-verkeer van de tring app eens te analyseren. Wellicht zijn daarin de benodigde SIP gegevens te vinden? Iemand dit al eens geprobeerd? Tring gebruikt toch standaard SIP?


Ik denk niet dat tring werkt met de zelfde login als de VoIP client van de modem. Maar altijd de moeite om het tring verkeer eens te analyseren?

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Is Telenet VoIP mogelijk vanaf ip-pbx?

Bedankt voor de antwoorden. Een directe voip verbinding lukt inderdaad helaas niet.

Het data verkeer vanaf de GSM naar Telenet tbv de Tring app is encrypted (wat te verwachten was). Het zou evengoed niet echt mijn doel gediend hebben, omdat je enkel maar uitgaande gesprekken kunt opzetten, geen inkomende.

Ik zal de minder fraaie oplossing met de SPA3102 blijven gebruiken.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes