Beantwoorden
LH1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! It's your first party! Hi there!

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

Onbekende oproepen uit buitenland

0 Likes
17 reacties
Ex-Netweter
 

Onbekende oproepen vanuit het buitenland

Volledig mee eens.

Gouden raad is nooit terugbellen naar onbekende nummers 🙂.

 

Ik wilde gewoon reageren op de onheilspellende berichten die je waarschuwen voor verassingen en "torenhoge" facturen als je terugbelt naar buitenlandse "betaalnummers".

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5200
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Onbekende oproepen vanuit het buitenland


@Ex-Netweter  schreef:

Met de opkomst van vaste belbundels viel dit voordelig tarief weg: net zoals de 078 nummers in België, waren de 902 oproepen in Spanje niet inbegrepen in de belbundels. Maar daar heeft Europa een stokje voor gestoken en de operatoren verplicht om oproepen naar niet-geografische nummers gelijk te stellen als "nationale" oproepen, en dus (sedert vorig jaar) inbegrepen in de belbundels.

 

Om een lang verhaal kort te maken: ik zie geen enkele reden waarom terugbellen naar +34 902 58 06 09 of +34 902 58 08 14 "heel veel" geld zou kosten, zoals hier soms beweerd wordt.

  •  een oproep naar +34 902 xxx kost even veel als een oproep naar gelijk welk Spaans (vast nummer).
  •  Als je het Telenet "Freephone Europe" tarief hebt, dan zijn alle gesprekken naar Spanje (vast en mobiel) in de 2.000 minuten belbundel (daluren).

De spaanse 0902 valt helemaal niet te vergelijken met onze 078. Ten gevolge van een rechtzaak in Duitsland is er de verplichting gekomen voor de Telecom operatoren dat ze de oproepen naar de naverkoop niet extra mag belast worden. In eerste instantie is dat een verplichting naar de handelaars en bijkomstig naar de Telecom operatoren wegens de discriminatie tussen lokale tarieven. Concreet houd dit in dat in België het 078 nummer dat een zonaal tarief is in gans België ook behandeld moet worden zoals elk ander zonaal tarief. Dus of je nu naar een 03, 015 of 078 belt mag voor de klant geen verschil uitmaken.

Zoals je hier kan zien wordt een oproep naar 0902 niet getarifieerd aan een zonaal tarief, maar wel aan een provinciaal tarief.

 

Mijn (on)gezond verstand vertelt mij dat special nummers niet in de regeling valt van "Als je het Telenet "Freephone Europe" tarief hebt, dan zijn alle gesprekken naar Spanje (vast en mobiel) in de 2.000 minuten belbundel (daluren)@Suzy alhoewel ik toegeeft dat ik die beperking niet terugvind op de webbapgina's van Telenet.  

0 Likes
Ex-Netweter
 

Onbekende oproepen vanuit het buitenland



Concreet houd dit in dat in België het 078 nummer dat een zonaal tarief is in gans België ook behandeld moet worden zoals elk ander zonaal tarief. Dus of je nu naar een 03, 015 of 078 belt mag voor de klant geen verschil uitmaken.

Zoals je hier kan zien wordt een oproep naar 0902 niet getarifieerd aan een zonaal tarief, maar wel aan een provinciaal tarief. 


Ik weet niet wat je wil bewijzen door hier het subtiel onderscheid te maken tussen zonaal tarief (wat al lang niet meer bestaat in België), en een provinciaal tarief.

En je vergeet het voornaamste stukje te citeren uit de link die je geeft, namelijk dat alle 90x nummers (met uitzondering van 900, 901 en 902) premium rate numbers waren ...

 

902 in Spanje is dus wel degelijk te vergelijken met 078 in België, in die zin dat dit "niet-geografische" nummers zijn, met een nationaal tarief, dus géén premium.

PS: het is 902 (en niet 0902) 😏.

 


@janne_man  schreef:

Mijn (on)gezond verstand vertelt mij dat special nummers niet in de regeling valt van "Als je het Telenet "Freephone Europe" tarief hebt, dan zijn alle gesprekken naar Spanje (vast en mobiel) in de 2.000 minuten belbundel (daluren)".  


Mijn (ongezond) verstand zegt dat Telenet dergelijke nummers niet extra mag/kan belasten, want deze zijn niet vermeld in hun tarieflijsten.

Buitenlandse "premium rate nummers" zijn sowieso niet bereikbaar vanuit België ...