Beantwoorden
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Opgelet! Phishing-aanval via sms in naam van bpost

Er circuleren de laatste dagen tienduizenden valse sms-berichten die van bpost lijken te komen. De sms'en worden verstuurd naar klanten van alle Belgische telecomoperatoren. Tot nu toe werden de sms'en altijd in het Frans en in naam van bpost verstuurd, maar vermoedelijk gebeurt dit binnenkort ook in naam van andere organisaties en in het Nederlands. Vooral Android-gebruikers zijn het slachtoffer.  

 

Suzy_0-1620831975497.png

 

Wat?
De sms bevat een korte boodschap: 'Uw pakket is onderweg, volg hier uw zending.', gevolgd door een url (link). Wanneer je als klant klikt op de link, wordt er gevraagd om een applicatie te installeren. Die applicatie is een malware: er wordt een virus op het toestel geïnstalleerd en de fraudeurs kunnen toegang krijgen tot je persoonlijke gegevens (zoals wachtwoorden, bankkaartgegevens en de contactenlijst). Daardoor stuurt de klant op zijn beurt dezelfde sms naar anderen. Met andere woorden: hoe meer klanten op de link klikken, hoe meer slachtoffers er vallen.

 

Heb je als klant zo'n sms gekregen?

  • Klik dan zeker niet op de link! 
  • Maak een screenshot van het bericht en stuur dit door naar verdacht@safeonweb.be. Zo wordt de link in het bericht geblokkeerd en kunnen er via die link geen andere slachtoffers vallen. 
  • Verwijder de sms van je toestel

Wat als je op de link hebt geklikt?

Dan moet je zo snel mogelijk je toestel volledig resetten naar de fabrieksinstellingen. Je kan daarvoor deze stappen volgen:

 

  • Voer je wachtwoord niet in en log niet in op een account voordat je de volgende stappen hebt uitgevoerd.
  • Zet het toestel terug naar fabrieksinstellingen. Het proces om dit te doen varieert afhankelijk van de fabrikant van het apparaat. Let op: als je geen back-ups hebt ingeschakeld verlies je je gegevens.
  • Heb je na het installeren van de applicatie nog wachtwoorden gebruikt? Dan moet je deze zeker veranderen.
  • Heb kan zijn dat er in jouw naam een sms-bericht naar al je contacten is gestuurd, verwittig hen zo snel mogelijk.

Wat doet Telenet hiertegen?

Telenet wisselt informatie uit met collega-operatoren en informeert zo snel mogelijk geïnfecteerde klanten (met de instructie rest naar fabrieksinstellingen). Ook blokkeert Telenet de weblinks uit de sms'en (die helaas constant wijzigen) zodat klanten de malware niet meer kunnen downloaden. 

 

Heb je Safespot op je toestel geïnstalleerd? Dan ben je beschermd nadat Telenet die specifieke link heeft kunnen blokkeren. 

 

Daarnaast werd er een banner toegevoegd op Mijn Telenet om alle klanten te informeren over deze smishing-berichten om zo iedereen extra aandachtig te maken op de situatie.

 

Meer informatie vind je op Safe On Web.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

1 reactie
Ex-Netweter
 

Opgelet! Phishing-aanval via sms in naam van bpost

Ik heb er al een stuk of 3 gehad en heb ze meteen verwijderd.