Beantwoorden
Kempie
Experienced Weetjesweter
Berichten: 38
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag YEAH! CAPSLOCK DAY! De 3 wijzen!

Oproepen van vreemde nummers op mobiel

Beste,

 

mijn vrouw krijgt regelmatig telefoon op haar mobiel van vreemde nummers,

+32 40 xx xx xx

+32 40 xx xx xx

+32 400 xx xx xx

....enz

Bij opnemen is er niemand aan de lijn en bij terugbellen (vaste lijn) geen reactie.

Ik kan niets vinden betreffende de nummers 0400 of 0402 voor Belgie.

Zijn dit "scammers" en kunnen deze niet door Telenet worden gescreend en of geblokkeerd.

 

Alvast bedankt voor uw antwoord,

 

Sven

 

@sb heeft de inhoud van deze post bewerkt.

Reden: Telefoonnummers niet gemaskeerd.

0 Likes
3 reacties
M_016
Experienced Veelweter
Berichten: 228
De magic number! Even demarreren... Een bus vol! BINGO!

Oproepen van vreemde nummers op mobiel

De nummerreeks +3240... is niet in gebruik in België (zie www.bipt.be - telecommunicatie - nummering - database)

= het betreft met 100% zekerheid dus oproepen "met vervalste CLI" en deze hebben vrijwel zeker niet direct oede bedoelingen

-> betrokken subreeks/nummer voor inkomend verkeer best blokkeren op het mobiele toestel bv. Ongewenste bellers blokkeren

https://support.apple.com/nl-be/guide/iphone/iph3c9947bf/ios

 

P.S.

Wanneer u naar een niet bestaand nr belt hoort u in principe een gesproken bericht van uw netwerkoperator of een specifieke tonaliteit (geen kosten), de betrokken oproep kan immers niet afgewikkeld/gerouteerd worden

In telecommunicatienetwerken wordt bij ontvangst en in transit normaal geen controle gedaan op CLI (calling line identity); het gebruik van valse CLI is in van het nationale netwerk "niet toegelaten/strafbaar", dergelijke oproepen zijn dan ook waarschijnlijk van buitenlandse oorsprong

Trouwens indien een dergelijke controle technisch mogelijk/zou gedaan worden, worden er binnen de kortste keren andere nummers gebruikt (dweilen met de kraan open)

Op vraag van de ombudsdienst telecommunicatie zou Telenet de oorsprong - t.t.z. de operator die deze oproepen aan Telenet aanbiedt - kunnen achterhaald worden, maar indien deze de oproepen van het buitenland ontvangt is het "case closed"

 

 

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7792
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Oproepen van vreemde nummers op mobiel

Bij mij is dit opgelost geraakt door op te nemen en niets te zeggen en gewoon open te laten liggen. Dit een 3-tal keer gedaan en ze hebben nooit meer gebeld. (Tot nu toe...)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5248
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Oproepen van vreemde nummers op mobiel

Ik denk dat tegenwoordig toch welke elke smartphone de optie heeft om nummers te blokkeren. Mijn advies is dan ook simpel: blokkeer die nummers. Ik doe dat bij elk onbekend nummer dat me belt.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes