Beantwoorden
serge4
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Router met datasimkaart ipv vaste internet aansluiting

ik heb onlangs een alarm installatie met camera beveiliging laten plaatsen in een loods, er is geen vaste internet aansluiting aanwezig. nu heb ik een router TP link 4g lte   TL-mr6400 geplaatst met simkaart van telenet (met wigo met 5 simkaarten en max 35gb  totaal)  ik heb wel wifi in de loods maar het alarm en waarschijnlijk ook de camera's kunnen niet aan de router gekoppeld worden,  kan dit doordat het een mobiel internet is komen ipv een vaste internet verbinding ip adres.?  of zou dit aan het slechte ontvangst van de router kunnen komen, snelheid gemeten is 45 mbps downlood  en 14 opload. de internet verbinding is nodig anders krijg ik geen melding op gsm als het alarm afgaat en kan ik ook niet op live camera beelden kijken.  de router hangt achter een raam aan de buitenzijde van de gevel,(binnenkant gebouw) dus zou geen blokkade van muren of staalconstructie moeten hebben naar buiten toe,

Tags (3)
0 Likes
6 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Router met datasimkaart ipv vaste internet aansluiting


@serge4  schreef:

ik heb wel wifi in de loods maar het alarm en waarschijnlijk ook de camera's kunnen niet aan de router gekoppeld worden,  kan dit doordat het een mobiel internet is komen ipv een vaste internet verbinding ip adres.?  of zou dit aan het slechte ontvangst van de router kunnen komen, snelheid gemeten is 45 mbps downlood  en 14 opload.


Het is niet duidelijk uit je beschrijving of je binnen de loods goede WiFi hebt op alle plaatsen waar de camera's en het alarm staan.

Het mobiel internet heeft hiermee niets te maken (45/14 is méér dan voldoende).

Controleer dus nog eens de WiFi instellingen van je TP-Link router, en controleer (met je GSM) of je overal voldoende WiFi bereik hebt.

Indien niet, dan zal je bijkomende access points moeten installeren ...

 

Het enige verschil tussen vast internet thuis, en mobiel internet via een SIM kaart is dat je router thuis een publiek IPv4 adres krijgt, maar de TP link via de SIM kaart een CGNAT IP adres krijgt (normaal 100.64.0.0/10). Hierdoor is je router van buitenaf niet bereikbaar via zijn IPv4 adres.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router met datasimkaart ipv vaste internet aansluiting

Je zal nooit via een mobile verbinding een link kunnen maken naar je camera's. Een mobiele verbinding heeft geen eigen publiek IP adres. Het IP adres is onderdeel van een private network (vergelijkbaar met 192.168.x.x) en daar kan je niet aan voor instellingen zoals port forwarding en dergelijke. Je zal een ipadres vinden beginnend met ergens tussen 100.64.x.x en 100.255.x.x. Je kan eens navragen om een echt publiek IPadres te krijgen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
serge4
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Router met datasimkaart ipv vaste internet aansluiting

goedendag, alleerst bedankt voor uw reactie.   

als ik mij niet vergis is het ip adres 192.168.1.1 staat tenminste in het boekje wat erbij zit.IMG_20220201_203401 (Small).jpgIMG_20220203_101145 (Small).jpg 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router met datasimkaart ipv vaste internet aansluiting

Dat is de LAN. Als je een laptop of zoiets erop aansluit zal je zien dat deze een IPadres gaat krijgen in de range 192.168.1.X. Met als gateway die 192.168.1.1. Dat is het router adres.

je kan dus het menu bereiken van de router door in een browser op je aangesloten laptop het adres 192.168.1.1 in te tikken. Dan kijk je daar eens wat je WAN instellingen zijn. Daar ga je een adres vinden 100.X.X.X. En daar zit het probleem. Dat is een private netwerkadres die specifiek gebruikt wordt door mobiele providers. Dat zorgt ervoor dat je wel op het internet kan maar ook dat je omgekeerd niet een portforwarding kan instellen om van buitenaf naar je camera's te kijken.

Je kan via die router wel je camera('s) een fixed IPadres geven via DHCP reservatie maar ze zullen alleen intern bereikbaar zijn.

Wat kan je doen? Daar een NAS of netwerkschijf zetten die constant de beelden opneemt als er beweging gedecteerd wordt of je camera zo instellen dat bij beweging de beelden naar een externe locatie gestuurd worden. Bij het eerste kan je achteraf je beelden controleren, bij het tweede kan je die beelden wel gaan bekijken van bij u thuis maar altijd uitgesteld. Je kan niet live mee volgen. Een andere mogelijkheid is, maar dat is al moeilijker te realiseren, om een IOT server te installeren bij jou thuis. De camera stuurt constant de beelden naar die IOT server en jij kunt dan die beelden meevolgen. Over hoe dat werkt kan je hier eens bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=WmKAWOVnwjE 

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
serge4
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Router met datasimkaart ipv vaste internet aansluiting

dank voor je uitgebreide antwoord, denk dat het een vaste internet verbinding moet gaan worden, om het goed en stabiel te kunnen laten werken.(dus uploaden gaat niet via mobiele router) het zijn wel weer extra kosten van 30,- per maand voor nieuwe aansluiting , mijn huidige telenet aansluiting is op een ander adres, dus een tweede vaste lijn in hetzelfde pakket gaat niet . wigo pakket..

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router met datasimkaart ipv vaste internet aansluiting

Inderdaad, maar dat zal ook de goedkoopste oplossing zijn. Want in het andere geval kruipt er ook heel wat werk en kosten in om het opgelost te krijgen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes