Telenet modem ATA naar FXO naar VoIP centrale naar Wifi
Wie heeft er een oplossing voor deze vraag? Of reeds ervaring?
Zoals jullie weten gebruikt telenet SIP/VoIP tot aan de modem. Daarna zit er in de modem een ATA (analog telephone adapter), die hiervan PSTN maakt, en dus een FXS aansluiting ter beschikking stelt (nummer, voltage, ring-tone voltage).
Graag zou ik deze koppelen aan een VoIP centrale intern op Wifi (op standaard interne ip range 192.168.0.x/24), met dus de FXO als gateway voor:
- outgoing calls naar de PSTN trunk
- incoming calls via de PSTN trunk naar de SIP trunk/group intern
Bedoeling is om mijn DECT thuis weg te krijgen (veel straling, aparte DECT telefoons die allemaal een stopcontact opeisen en waarvan de oplaadbare batterijen ieder jaar stuk zijn 😩, bovendien heeft iedereen een smartphone, tablet op het Wifi netwerk altijd in zijn buurt). Dan kan ik via Skype werken of andere VoIP client naar deze interne VoIP host.
Geen makkelijke vraag maar je weet nooit?
Ik heb gezien dat bijvoorbeeld een Yeastar S20 de gateway/VoIP centrale zou kunnen spelen, echter ben niet 100% zeker van de compatibiliteit met telenet modem gezien er blijkbaar problemen kunnen zijn bij het gebruik van het SIP ALG protocol -> geen idee of Telenet dit al dan niet ondersteunt?
Alle tips / probeersels / werkende oplossingen meer dan welkom !!! 😋
Opgelost! Ga naar oplossing.
- Labels:
-
VoIP