Beantwoorden
Sanvaho
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! TV-box / TV-app / telenttv.be Handje vol! Vernieuwde Telenet Webmail?

Telenet modem ATA naar FXO naar VoIP centrale naar Wifi

Wie heeft er een oplossing voor deze vraag? Of reeds ervaring?

Zoals jullie weten gebruikt telenet SIP/VoIP tot aan de modem. Daarna zit er in de modem een ATA (analog telephone adapter), die hiervan PSTN maakt, en dus een FXS aansluiting ter beschikking stelt (nummer, voltage, ring-tone voltage).

 

Graag zou ik deze koppelen aan een VoIP centrale intern op Wifi (op standaard interne ip range 192.168.0.x/24), met dus de FXO als gateway voor:

- outgoing calls naar de PSTN trunk

- incoming calls via de PSTN trunk naar de SIP trunk/group intern

 

Bedoeling is om mijn DECT thuis weg te krijgen (veel straling, aparte DECT telefoons die allemaal een stopcontact opeisen en waarvan de oplaadbare batterijen ieder jaar stuk zijn 😩, bovendien heeft iedereen een smartphone, tablet op het Wifi netwerk altijd in zijn buurt). Dan kan ik via Skype werken of andere VoIP client naar deze interne VoIP host.

 

Geen makkelijke vraag maar je weet nooit?

 

Ik heb gezien dat bijvoorbeeld een Yeastar S20 de gateway/VoIP centrale zou kunnen spelen, echter ben niet 100% zeker van de compatibiliteit met telenet modem gezien er blijkbaar problemen kunnen zijn bij het gebruik van het SIP ALG protocol -> geen idee of Telenet dit al dan niet ondersteunt?

 

Alle tips / probeersels / werkende oplossingen meer dan welkom !!! 😋

0 Likes
3 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem ATA naar FXO naar VoIP centrale naar Wifi

Ik weet niet juist hoe dit nu allemaal in elkaar zit maar wat ik wel weet dat je de technology die Telenet gebruikt voor zijn telefonie niet bruikbaar is voor andere doeleinden.

Wat ik wel weet is dat de meeste VOIP centrales enkel gebruik maken van het internet en dat dit in principe niet veel uitmaakt welke modem en/of router er gebruikt wordt gemaakt. Veelal krijgt die centrale een vast IPadres binnen het netwerk (192.168.x.x) en moeten er enkele poorten open gezet worden in de router en alles loopt tussen het gewone internetverkeer door. (Bij Telenet zit telefonie op aparte frequenties om niet gestoord te worden door het gewone intenetverkeer). Telenet heeft trouwens ook nog een aparte VOIP toepassing voor kleine bedrijven met een Cloud VOIP centrale en toestellen die gewoon in het netwerk zitten via UTP aansluiting.

Sommigen werken ook met een apart stukje hardware die in het netwerk wordt geschakeld zodat de nodige poorten automatisch worden geopend.
Skype en dergelijke is tenslotte ook een VOIP (cloud)toepassing en er zijn nog andere en die werken ook via de HGW. Het enige nadeel aan al die toepassingen is dat die all the way via internet lopen en dat de toepassingen die een Proximus, Telenet enz. voorzien meestal enkel via het internet lopen tot aan de servers van de provider en dan op het nog altijd bestaande aparte wereldwijde telefonie netwerk worden gestoken.

Hoe dan ook om het veilig te spelen zou ik dan opteren voor een modem only met eigen router om zeker conflicten te vermijden met de in de Telenet HGW ingebouwde VOIP functies.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Telenet modem ATA naar FXO naar VoIP centrale naar Wifi

@Sanvaho Wat je eigenlijk wil is een interne VoIP oplossing, die gebruik maakt van jouw Telenet vaste lijn.

Je hebt dus 2 vragen:

  1.  Kan zo'n VoIP centrale gebruikt worden achter een Telenet HGW?
  2.  Is de Telenet vaste lijn (PSTN uitgang op de modem) compatibel met zo'n VoIP centrale?

Gezien je dus niet van plan bent om met een VoIP provider te werken, en er dus géén binnenkomende oproepen via internet gaan komen, is de hele kwestie van poorten openen, problemen met SIP alg, enz … in jouw geval compleet irrelevant.

Je wilt dus intern IP telefoons, softphones, etc gebruiken, die zich aanmelden aan jouw interne SIP server.

 

Wat betreft de PSTN uitgang op de modem (FXS), je kan die probleemloos aansluiten op een FXO poort van zo'n VoIP gateway.

De enige beperking die je hebt, is dat je op die manier maar één gelijktijdig gesprek kan hebben met de buitenlijn, maar dat is nu ook al het geval ...

 

Indien je toch met externe VoIP providers wilt gaan werken, of je wilt gebruik maken van externe IP telefoons / softphones die zich registreren op jouw centrale, dan moet je er natuurlijk voor zorgen dat deze van buitenaf bereikbaar is.

Dan zijn er bijkomende maatregelen nodig:

  •  je kan op de Telenet HGW de nodige poorten openen naar jouw PBX.
  •  je kan de PBX in de "DMZ" zone van jouw Telenet HGW.
  •  een modem-only, met daarachter je eigen router (maar het poort probleem blijft hetzelfde).
  •  de centrale een extern IP geven (bridge functie van de nieuwe E-router) ...

@Sanvaho  schreef:

Ik heb gezien dat bijvoorbeeld een Yeastar S20 de gateway/VoIP centrale zou kunnen spelen


Ik denk dat een Yeastar S20 nogal overkill heeft voor wat jij nodig hebt. Dit toestel heeft:

  •  4 FXS poorten
  •  4 FXO poorten (of ISDN BRI's)
  •  kan 10 gelijktijdige gesprekken voeren
  •  20 VoiP Trunks
  •  20 gebruikers

Wat ik persoonlijk gebruik en aanbeveel in dit geval is een Fritz!Box, bij voorkeur achter een modem-only. Ideaal voor thuisgebruik:

  •  te gebruiken als (een veelzijdige) router voor jouw intern netwerk.
  •  heeft 1 FXO poort (die je kan verbinden met de FXS poort van de Telenet modem).
  •  heeft 2 FXS poorten.
  •  hierop kan je 6 IP telefoons / softphones registreren (eventueel ook externe).
  •  Fritz!App om te bellen (binnen het netwerk), maar ook extern via een VPN naar de Fritz!Box.
  •  20 VoIP lijnen!
  •  meerdere gelijktijdige gesprekken mogelijk (natuurlijk maar 1 gesprek via jouw Telenet lijn).
  •  DECT basis, maar die kan je uitschakelen.

Waarschijnlijk is dat meer dan voldoende voor jouw situatie?

Sanvaho
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Alles op zijn plek! TV-box / TV-app / telenttv.be Handje vol! Vernieuwde Telenet Webmail?

Telenet modem ATA naar FXO naar VoIP centrale naar Wifi


@Ex-Netweter  schreef:

@Sanvaho 

  1.  Kan zo'n VoIP centrale gebruikt worden achter een Telenet HGW?
  2.  Is de Telenet vaste lijn (PSTN uitgang op de modem) compatibel met zo'n VoIP centrale?

 Dat is inderdaad perfect samengevat en een antwoord op mijn vraag!

 

Ik onthoud hieruit:

  •  Ik gebruik dus best enkel de PSTN (FXS) aansluiting voor 1 simultaan gesprek extern (unidirectioneel)
  •  Intern maak ik een eigen VoIP centrale met een FXO aansluiting als gateway naar buiten
  •  De Fritzbox moet ik inderdaad eens goed bekijken, de S20 is inderdaad reeds een KMO oplossing en wat overkill voor een thuissituatie.

Bedankt Alvast @Ex-Netweter