Beantwoorden
Voordeke
Freshman Meerweter
Berichten: 66
Warming up? De vlam zit erin. Say what?! On a roll...

Vaste telefoon, geen bezettoon meer bij gesprek

Van Telenet krijg ik vandaag volgend antwoord. Dat TN de optie 2de lijn niet kan elimineren vind ik raar.

"

 

Goeiemiddag,

Wij hebben vandaag telefonisch contact gehad i.v.m. uw vaste lijn. Mensen die u opbellen, horen geen bezettoon maar een kiestoon als uw lijn bezet is.
Dit komt omdat in uw abonnement de optie voor 2de oproep zit en daardoor horen mensen inderdaad geen bezettoon maar gewoon de kiestoon. Het is niet mogelijk om deze optie weg te doen helaas.

1 reactie
flip1953
Professional Allesweter
Berichten: 1899
De nieuwe Einstein! GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar!

Vaste telefoon, geen bezettoon meer bij gesprek


@Voordeke  schreef:

Wij hebben vandaag telefonisch contact gehad i.v.m. uw vaste lijn. Mensen die u opbellen, horen geen bezettoon maar een kiestoon als uw lijn bezet is.


Wat een zever is dat? De persoon die dit heeft geschreven weet dus eigenlijk niet wat een kiestoon is?

Een kiestoon is de toon die je krijgt op een analoge telefoon op het ogenblik dat je de hoorn opneemt om een nummer te bellen. Deze toon (425 Hz coninu) geeft gewoon aan dat je kan beginnen met "kiezen" (dat is een nummer intoesten).

Op een GSM hoort men geen kiestoon meer, omdat met éérst het nummer kiest en dan op de "Zend" toets drukt. Idem bij moderne analoge telefoons (vb Gigaset).

 

Wat hij bedoelt is dat de mensen die jou opbellen geen bezettoon krijgen, maar wel de "wektoon" of ook "beltoon" genoemd (met andere woorden: zij horen het bij jou gewoon "bellen"). Door het feite dat de optie "signaal 2de oproep" op jouw lijn geactiveerd is, is jouw lijn niet "bezet", maar kan je de 2de oproep gewoon aannemen (terwijl je de eerste oproep "op wacht" zet met de "R" toets van je toestel). Je hoort dan een geluidsignaal als een 2de persoon je probeert te bellen.

"Signaal 2de oproep" is één van de 4 opties inbegrepen in de "TOP lijn" (de andere zijn:  Ken-je-beller, Telenet Berichtendienst, Oproepdoorschakeling).

Wat je wel kan doen is de 2de oproep doorsturen naar de Telenet berichtendienst.