Beantwoorden
Fron
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

datasim geen internet in TP-Link MR100. In GSM OK!

Ik las reeds veel 'gelijkende' posts over dit probleem maar mijn TP MR100 (4G LTE router) heeft geen eigen display! De datasimkaart getest in mijn gsm en dan doet hij het! Ik denk dt de sim dus in orde is. PIN 'noodzaak' uitgeschakeld. Maar in de router gestoken blijft het controle-LEDje van internet dus uit. Ik kan de settings op mijn laptop bekijken (via wifi aan mijn GSM als hotspot!) maar heb dus geen tweede 'vrije' internetverbinding om zowel met de router als met de laptop verbinding te hebben. Als ik de kabel naar de router insteek valt mijn wifi naar mijn gsm (voor internet dus) uit... Maar ik heb al de instellingen van TP-Link op mijn scherm gehad, maar in 't grijs, dus niet wijzigbaar. Ik zie dan als ISN 'gprs.base.be' staan en niet 'telenetswap.be', wat ik hier overal lees. Maar ik kan er dus niet aan om het te wijzigen, (als dat nodig zou zijn) wellicht omdat ik geen internet meer heb wanneer ik met de router verbind?

6 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5868
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

datasim geen internet in TP-Link MR100. In GSM OK!

@Fron 

Blijkbaar is er met je datasimkaart geen probleem en is die geactiveerd anders zou die in je gsm ook niet werken. Dus waar het probleem zich exact voordoet kan ik je niet zeggen. Heb wel informatie gevonden via deze website dus bekijk dat eens en kijk of het dan wel lukt aan de hand van de stappen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

datasim geen internet in TP-Link MR100. In GSM OK!

ik zou naar de site van tp link surfen en de laatste recente providerfile voor je model hotspot downloaden, en via je computer langs de wifi van de hotspot erop uploaden pmisschien dat dan de apn enzo ineens goed ingevuld staan na deze update. kan geen kwaad de laatste firmware er ook ineens op te zetten. dus download deze files, verbind dan je laptop met de hotspot, verbind op het ip adres van de hotspot, log er op in, voer de updates uit, en kijk of het dan wel werkt. edit : moet misschien niet over de wifi van de hotspot kan ook werken met usb kabel toont deze waarschijnlijk ook aan een computer als netwerkverbinding. edit 2 ik zie dat het geen draagbare hotspot maar een router is deze hebben alleszinds hetzelfde principe de file kan je hier vinden denk ik https://www.tp-link.com/us/support/download/tl-mr100/ of misschien beter op europese site proberen zoeken

Fron
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

datasim geen internet in TP-Link MR100. In GSM OK!

Dag Patrick en ook Thomas, probleem is opgelost met Patricks eerste tip, nl. via de TP-Linkwebsite... Ik moest blijkbaar toch ergens een profielnaam en/of username aanmaken, al zie ik die nu nergens meer verschijnen! Wél moest ik dus als SSID 'gprs.base.net' gebruiken en niet 'telenetwap.net', wat ik in veel andere antwoorden zag. Maar die gingen blijkbaar allemaal over de accu-versie (met eigen display ?) van de TP-Linkrouters en niet over die met netvoeding. Mijn eigen gsm, een recente Samsung flip3 deed het vrijwel meteen, maar wel 'gprs.base.net' kiezen als wifi-bron, en niet TP-Linkrouter... En ook niet het zélf aangemaakte paswoord, maar het paswoord dat op de router (etiket) staat. Verbinden met mijn (oude) Dell laptop lukte eerst niet, ook niet met het 'originele' TP-Link-paswoord, maar na wat proberen wél... De Ipad van mijn vrouw lukte al snel, en haar oude 'Medion' gsm duurde wat langer.. 
Maar samenvattend gezegd, het was dus zeker geen 'plug 'n play'zoals de reclame én de doos vermelden. De precieze stap die de oplossing gaf kan ik eigenlijk niet zeggen jammer genoeg. Op de eerste instelpagina van TP-Link begon ik dus met die profielnaam, maar die heb ik nu niet meer nodig, ik begrijp het niet, maar het werkt dus gelukkig.

Nu maar hopen dat het ook zal werken wanneer mijn dochter met haar gezin hier is (tweed verblijf aan zee). Tenslotte voor hén heb ik de TP link gekocht, omdat Telenet Wifree dus afgeschaft werd. Voor mezelf en mijn vrouw werkte het goed met mijn gsm als hotspot ingesteld, zowel voor mezelf als haar gsm en Ipad...

Nu zal ik de power van de 4G-router eens uitzetten en zien of alles nadien nog werkt...

Fron
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

datasim geen internet in TP-Link MR100. In GSM OK!

Hallo Thomas,

Ook jij bedankt voor je reacite uiteraard! Zoals je hierboven (aan Patrick) kon lezen is het probleem opgelost door verder via de TP Linkwebsite aan de instellingen te werken. Wellicht was het belangrijkste dat ik 'telenetwap.net' gebruikte ipv 'gprs.base.net'...? Dàt las ik in veel andere postst die blijkbaar allemaal over een ander type TP-Link gaan, al wordt vaak gezegd dat dat allemaal 'ongeveer hetzelfde' verloopt...  NIET dus... Ook een profielnaam en username en ander paswoord ingesteld maar dat blijkt niet nodig denk ik, want ik kom het nergens meer tegen. Ik deed een paar keer de diagnosetest via de app 'theter' en steeds alles OK, ook mijn 4 geteste toestellen te zien ('clients').

Super bedankt beiden! Ik ben erg blij! Wat een goed initiatief, die Netweters!

Fron
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Handje vol! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

datasim geen internet in TP-Link MR100. In GSM OK!

Alles werkt nu dus, ook na uit en aanschakelen van de router-power. Bedankt!

Toch ter info nog even dit: aanvankelijk zag ik bij de beschikbare wifi-bronnen altijd 'TP-Link...' staan en nu niet meer! Nu zie ik 'gprs.base.net' en dat werkt dus... Voordien zag ik dat dus niet!

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 243
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

datasim geen internet in TP-Link MR100. In GSM OK!

als ssid naam voor de thuiswifi kies je wat je wil , als je het bakje enkel bekabeld gebruikt kan je zelf de wifi ervan uitschakelen, het is in de connection settings voor de modem zijn 4g naar telenet toe dat er base of wap moet staan. de ssid is de thuiswifi naam, deze ben je vrij zelf te kiezen. toegangsprofielen voor de 4g naar telenet zijn er omdat telenet intern ook meedere apn toegangspunten zal hebben voor hun verschillende abbonementen, dewelke een ander uitgaand ip of andere snelheden bieden, denk ik. dit is losstaand van het wachtwoord en naar van je eigen wifi, en ook van de login naam en wachtwoord voor op de router zijn configuratiepagina te komen. maar goed dat het probleem dus niet bij de router of de sim ligt, dan kan je al voort