Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Te weinig poorten om open te zetten.

Ik heb een aantal camera's + NAS en nu zijn al mijn lijntjes volzet voor de de verschillende interne IP adressen waarop ik een portforwarding wil doen. Kan ik meer dan 10 portforwardings doen via de home gateway of zal ik een eigen router moeten zetten en dubbele NAT uitvoeren?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
7 reacties
Tom_Acke
Professional Meerweter
Berichten: 141
Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! Even demarreren... Een bus vol!

Te weinig poorten om open te zetten.

je zal een router moeten plaatsen vermoeden en daar je camera's op moeten aansluiten en zo portfoewarding moeten doen


@igvfer schreef:

Ik heb een aantal camera's + NAS en nu zijn al mijn lijntjes volzet voor de de verschillende interne IP adressen waarop ik een portforwarding wil doen. Kan ik meer dan 10 portforwardings doen via de home gateway of zal ik een eigen router moeten zetten en dubbele NAT uitvoeren?


 

Als dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing en/of een kudo geven.
Mensen met hetzelfde probleem zijn dan ook sneller geholpen.
0 Likes
Beantwoorden
talen
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Volop in the game! Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! WOW!

Te weinig poorten om open te zetten.

Ik denk dat een switch hier ook wel kan helpen in plaats van een router.

 

Dan omzeil je het probleem van een dubbele nat en kan je gewoon alles via de HGW van telenet beheren zoals poorten en dergelijke.

Indien dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing (eventuele kudos mogen ook :D). Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan ook sneller geholpen.
0 Likes
Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Te weinig poorten om open te zetten.

Ik vrees dat je met een switch niet veel kunt doen. Die regelt enkel het verkeer naar een bepaald email adres.

De oplossing zou eigenlijk moeten zijn dat telenet zijn software aanpast op zijn home gateway zodat we nog meer poorten kunnen forwarden.

bijvoorbeeld: camera 1

inkomende (externe) poort:9020

iterne poort: 80 naar Ip adres 192.168.0.55 (bijvoorbeeld)

camera 2

inkomende (externe) poort: 9030

interne poort: 80 naar IP adres 192.168.0.56

 

Zo wordt dubbel NAT vermeden ( wat op zich geen probleem is) en moet ik niet van elke camera de HTTP poort veranderen.

 

Momenteel 4 camera's die ik wil bereiken, een NAS die ik via 3 poorten wil bereiken (VPN en 2 andere toepassingen) en zonnepanelen. Dit zijn er al 8 en er zijn maar 10 mogelijke poortforwardings lijntjes.

Ik kan ook oplossingen gebruiken die de camerafabrikanten aanreiken maar dat heb ik liever niet na het zien van een uitzending hoe dit systeem kon gehackt worden.

Bovendien wil ik de home gateway blijven gebruiken omdat dit makkelijk is dat zowel de digicorder en alle ander dingen onder een netwerk zitten.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
talen
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Volop in the game! Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! WOW!

Te weinig poorten om open te zetten.

Euhm.... Hoe wil jij 1 interne poort naar meerdere ip adressen sturen? Als dat hetgene is wat je wil doen gaat dit niet werken.

 

Uitgebreide uitleg:

 

Computers, telefoons en andere apparaten op een netwerk, maken gebruik van 'softwarematige poorten' om tegelijkertijd verschillende typen verbindingen te maken. Wanneer je een internetpagina opvraagt, is dit een ander verzoek dan wanneer je een email verstuurt met Outlook. Om deze verschillende soorten van communicatie uit elkaar te houden, heeft elke 'soort' communicatie zijn eigen poort. 

 

Je kunt de camera ook op een andere poort instellen, bijvoorbeeld poort 2200. (In principe kun je elk poortnummer kiezen, we raden aan om altijd een getal tussen de 1024 en 49151 te kiezen. Binnen deze range zitten geen functionele verschillen).

 

Nu kun je ook gebruik maken van poortnummers om vanaf het internet buitenshuis, verbinding te maken met een IP camera op je thuisnetwerk. In het geval van meerdere cameras, geef je elke camera zijn eigen poort nummer.

 

- Camera 1 op 192.168.1.14 poort 2200
- Camera 2 op 192.168.1.16 poort 2201

Indien dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing (eventuele kudos mogen ook :D). Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan ook sneller geholpen.
0 Likes
Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Te weinig poorten om open te zetten.

Dit kan uiteraard niet met de home gateway maar wel met de meeste routers.

Intern ga je gewoon naar het juiste IP adres, zonder poortnummer aan te geven.

Daar kan je dit wel zoals aangehaald in mijn voorbeeld.

bvb

externe poort 9020 naar interne poort 80 op IP adres 192.168.0.50

externe poort 9030 naar interne poort 80 op IP adres 192.168.0.51

 

Dan geef je extern bvb naam.hopto.org:9020 (voor dyndns bvb) dan zal de router je doorverwijzen naar 192.168.0.50

Geef je in naam.hopto.org:9030 dan gaat het naar de volgende camera.

Dat is dan een van de weinige voorbeelden dat een Bbox van Prox heeft omdat deze veel meer functie heeft als echte router.

Heb ik moeten doen op een orange aansluiting in Frankrijk waar het zelfde type Bbox wordt gebruikt zoals bij Prox. Maar daar blijft portforwarding niet beperkt tot 10 lijntjes.

Zoals gezegd spaart dit werk in het configureren van de camera's..



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden
talen
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Volop in the game! Nieuwe TV-theek? De race is begonnen! WOW!

Te weinig poorten om open te zetten.

Maar jij kan gewoonweg 1 interne poort niet toewijzen aan meerdere interne ip adressen/toestellen.

 

Wat je dient te doen is dit:

externe poort 80 naar interne poort 80 op IP adres 192.168.0.80

externe poort 81 naar interne poort 81 op IP adres 192.168.0.81

externe poort 82 naar interne poort 82 op IP adres 192.168.0.82

 

Ook nog een laptop of pc die via een tooltje van dyndns het wan ip doorstuurt naar je url of een router die zo een functie heeft ingebouwd en dan gaat naam.hopto.org:80 of naam.hopto.org:81 je doorsturen naar de juiste camera. 

 

Dat is de eenvoudigste en enige correcte manier. Zet er ineens een 10 poort switch tussen en dan heb je exact hetgene wat je wil.

Indien dit antwoord je geholpen heeft mag je dit aangeven als oplossing (eventuele kudos mogen ook :D). Andere mensen met dezelfde vraag zijn dan ook sneller geholpen.
0 Likes
Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Te weinig poorten om open te zetten.

Blijkbaar niet veel kaas gegeten van netwerken. Ik kan normaal gezien verschillende interne IP adressen elk afzonderlijk op poort 80 laten functioneren. Alleen kan de router (Home Gateway) van Telenet dit niet omdat zijn software dit niet toelaat. Ik kan hier jammer genoeg geen screenshot tonen van hoe het in andere router gaat (zoals de bbox van onze blauwe vrienden). Je moet extern (publiek ip adres) uiteraard altijd met een andere poort werken ( bvb 9020) maar intern kan je perfect deze poort omleiden naar een intern IPadres op poort 80.

Niettemin, ik kom zoals initieel aangegeven niet toe met de 10 lijntjes die ik kan toewijzen in de Home gateway van Telenet. De redenwaarom je dit soms moet doen is omdat er soms toestellen zijn waarvan je de poort niet kan veranderen. (goedkopere camera's, sommige alarmcentrales, of zoals ik nu voorheb: een camera waar een softwarefout opzit waardoor ik de HTTP poort niet kan veranderen en de provider in Frankrijk nog altijd poort 80 blokkeert, enz.)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Beantwoorden