Beantwoorden
Brambo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

5 GHz netwerk blijft naar kanaal 36 springen

Hi iedereen,

 

Ik zit met het probleem dat mijn Wifi steeds terug op kanaal 36 springt op het 5ghz netwerk. Ik heb dit al verschillende keren handmatig proberen te wijzigen naar bijvoorbeeld kanaal 64, maar na 5min springt het vanzelf terug op 36.

Ik weet dat je bij hogere kanalen op DFS kanalen zit, waardoor de modem zelf het kanaal kan wijzigen. Maar hier heb ik in het verleden zelden last van gehad. 

Als ik een wifi scan uitvoer van alle 5ghz wifi netwerken in de buurt merk ik op dat echt alles op kanaal 36 uitzendt. Ik woon in een appartementsgebouw, dus ik vind soms 10 andere wifi signalen, maar dat deze allemaal op kanaal 36 zitten vind ik best verdacht. Nu we met deze maatregelen veel van thuis werken merk ik dat mijn wifi signaal soms heel wispelturig is, waarschijnlijk door teveel ruis van andere wifi signalen.

Is dit misschien een bug in de laatste firmware van de Telenet modem? Het gaat hier om de witte modem (docsis 3.0)

Of heeft dit toch iets te maken met de DFS kanalen?

 

Enige tips of opmerkingen zijn altijd welkom!

 

0 Likes
5 reacties
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

5 GHz netwerk blijft naar kanaal 36 springen

goh ben zelf telenet tech, heb hier nog geen last van gehad (gebruiken wel ander programma natuurlijk ipv via mijn telenet)

 

best vreemd dat iedereen op 36 zit, ik kies meestal ook kanaal 64 of 100 als het te druk is (nooit hoger dan kanaal 120) 

0 Likes
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

5 GHz netwerk blijft naar kanaal 36 springen

@Brambo 

Het zal wel een idioot idee zijn van mij.

Je vergeet de nieuwe instelling toch niet te bewaren?


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Brambo
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

5 GHz netwerk blijft naar kanaal 36 springen

@louishufk 

Neen dat vergeet ik niet. Ik bewaar telkens mijn nieuwe settings. Maar ik snap je bezorgdheid.

Na het bewaren heb ik paar minuten geen Wifi signaal. Nadien zie ik bij mijn eigen Wifi netwerk dat het kanaal is gewijzigd naar 64. Na een 10-tal minuten springt deze vanzelf terug op 36.

Ex-Netweter
 

5 GHz netwerk blijft naar kanaal 36 springen


@Brambo  schreef:

Als ik een wifi scan uitvoer van alle 5ghz wifi netwerken in de buurt merk ik op dat echt alles op kanaal 36 uitzendt. Ik woon in een appartementsgebouw, dus ik vind soms 10 andere wifi signalen, maar dat deze allemaal op kanaal 36 zitten vind ik best verdacht.


Ik zou mij daar niet te druk over maken.

5ghz WiFi is een hoge frequentie, die amper door muren gaat, laat staan door de scheidingsmuren en plafonds van je geburen.

Je ziet wel 10 andere wifi signalen, maar die zijn wellicht zo verzwakt dat ze bijna geen storing veroorzaken...

 

0 Likes
Tomby
Experienced Meerweter
Berichten: 88
De vlam zit erin. Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

5 GHz netwerk blijft naar kanaal 36 springen

Is bijna zeker DFS.

 

Ik heb hier tijdje geleden zelf ook mee geëxperimenteerd. Heb immers 3 APs: Telenet HGW, een Asus router (als AP, stock firmware), en een Linksys router (als AP, met DD-WRT). Je hebt hier echter slechts 4 20MHz niet-DFS kanalen op 5GHz: 36, 40, 44 en 48, en je wil op 5GHz sowieso 40MHz kanalen instellen, dus eigenlijk maar 2 mogelijkheden: 36+40 en 44+48. Maw, ik moet wel DFS kanalen gebruiken als ik intern geen overlap wil.

 

Heb alle DFS kanalen geprobeerd en zowel de Telenet HGW als de Asus Router versprongen binnen de 48u van kanaal. Op de DD-WRT staat 'radar detection' default disabled en kon ik alle DFS kanalen stabiel gebruiken. Bovendien zit ik met een gebuur wiens wifi zichtbaar is tot bij mij, en die dan nog eens een 80MHz kanaal instelde waardoor ik nog altijd op alle non-DFS kanalen overlap heb met zijn wifi. Maar tot dusver geen problemen omdat zijn signaal veel te zwak is.

 

 

0 Likes