Beantwoorden
smyttie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

All-internet: 95 Mbps in plaats van 300 Mbps

Ik stel vast dat ik maar 90 à 95 Mbps download haal in plaats van de 300 Mbps die het zou moeten zijn.

 

De snelheidstest doe ik met de Telenet speedtest.

 

Ik test met twee verschillende laptops (1 Lenovo 'bureautica' met Windows 10 + 1 Dell 'high end' met CentOS 8 Linux) rechtstreeks op de Telenet modem aangesloten met een Cat 6 kabel. Beide laptops geven aan dat de link 1Gbps is.

 

Als ik echter de Telenet- of een andere speedtest doe, geraak ik maar aan 90 à 95 Mbps downloadsnelheid.

 

Suggesties ?

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: de zoveelste 95 Mbps download, in plaats van 300 Mbps

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

All-internet: 95 Mbps in plaats van 300 Mbps

@smyttie  Modem al eens herstart? Welke modem/router heb je trouwens? Is misschien nodig omgeruild.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
smyttie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

All-internet: 95 Mbps in plaats van 300 Mbps

Hey Ignace,

 

het is er één zonder wifi. Een Motorola SBV6120E.

 

Ik denk dat inruilen voor mij de oplossing zal zijn : https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Naar-welke-modem-ruil-ik-best-en-wat-kost...

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

All-internet: 95 Mbps in plaats van 300 Mbps

@smyttie 

 

Indien jij echt die modem hebt zit je nog een beetje in de oertijd. Dat is een modem-only van twee generaties geleden. Met 4 up en 4 down kanalen.

 

Met dat toestel kan je sowieso max 200 Mbps halen, dus nooit de 300 van uw abo.

 

Omruilen naar het laatste modem-only model zal helaas niet gaan omdat dit type modems gewoonweg niet meer uitgegeven worden.

 

Indien je met eigen router wil blijven werken zonder dubbele NAT is er maar één mogelijkheid en dat is de nieuwe  E-Router met MAC  passthrough. Opgelet, daar is momenteel nog een issue met IPv6.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
smyttie
Freshman Weetjesweter
Berichten: 12
Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

All-internet: 95 Mbps in plaats van 300 Mbps

De installateur toen zei me dat je bij een modem+switch/wifi je maar een beperkt aantal instellingen zelf kon doen. Aangezien ik nogal wat experimenteer met servers had ik toen geopteerd voor een modem only, zodat ik de vrije hand had op mijn router.

 

Is dit nog steeds zo voor de nieuwe modellen? Ik wil de vrije hand hebben op mijn netwerk, zonder beperkingen.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

All-internet: 95 Mbps in plaats van 300 Mbps

@smyttie 

 

Zoals ik eerder aanhaalde, de echte modem-only modellen worden niet meer uitgeleverd.

 

Je kan enkel nog kiezen voor de E-Router die aan MAC Passthrough kan doen (en ook geen WiFi aan boord heeft). Daarmee kun je met uw eigen router de Telenet router bypassen en rechtstreeks op het internet geraken, dus geen dubbele NAT.

 

Dat komt eigenlijk neer op bijna hetzelfde als een modem-only. Zoals vermeld is er momenteel nog wel een issue met IPv6 op dat toestel.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.