24810
netweters
|
152844
antwoorden
|
20744
vragen
|
Ik probeer sinds gisteren mijn wifi te optimaliseren. Met het oog op het monitoren van mijn connectie heb ik o.a. mijn twee access points een apart SSID gegeven (en gelimiteerd tot 2.4Ghz), alsook het wifi signaal van de modem gesplitst in een 2.4Ghz en 5.0Ghz signaal met elk een eigen SSID.
Mijn vraag gaat in eerste instantie specifiek over het 5Ghz signaal. Hoewel ik volgens mij een zeer duidelijk signaal ontvang (zie screenshot hieronder), is de snelheid ervan vaak zeer beperkt. Daarstraks haalde ik met de speedtest bijvoorbeeld minder dan 1Mbps met mijn 300Mbps lijn, terwijl ik gisteren 250Mbps haalde.
De channels worden momenteel automatisch gekozen, maar zelfs als ik deze manueel kies, lijkt dit weinig effect te hebben. De wifi-connectie zelf lijkt overigens weinig te fluctueren. Zie ik iets over het hoofd? Weet iemand raad?
Paar dingetjes:
De screenshot leek inderdaad weggevallen. Dan maar als een link: http://users.telenet.be/jelleve/upload.png
Zowel de access point als de modem zijn van Telenet. De modem is van het type '24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)', de access points van het type 'AP7565-TN'.
Ik heb voorlopig '1 wifi netwerk' uitgeschakeld omdat ik merkte dat mijn toestellen vaak connecteerde op een, volgens mij, niet optimaal netwerk. Daarnaast kan ik op deze manier ook makkelijker het bereik van de model en access points testen.
Met de kabel krijg ik wel de gewenste resultaten: een snelheid van een kleine 300Mbps.
Het 5Ghz signaal komt enkel van de modem, en daar heb ik met de kabel wel de gewenste snelheden. Nu moet ik wel zeggen dat het de afgelopen dagen precies vrij stabiel is gebleven. Ik houd het in het oog 🙂