Beantwoorden
JelleVE
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Beperkte snelheid wifi op 5GHz

Ik probeer sinds gisteren mijn wifi te optimaliseren. Met het oog op het monitoren van mijn connectie heb ik o.a. mijn twee access points een apart SSID gegeven (en gelimiteerd tot 2.4Ghz), alsook het wifi signaal van de modem gesplitst in een 2.4Ghz en 5.0Ghz signaal met elk een eigen SSID.

Mijn vraag gaat in eerste instantie specifiek over het 5Ghz signaal. Hoewel ik volgens mij een zeer duidelijk signaal ontvang (zie screenshot hieronder), is de snelheid ervan vaak zeer beperkt. Daarstraks haalde ik met de speedtest bijvoorbeeld minder dan 1Mbps met mijn 300Mbps lijn, terwijl ik gisteren 250Mbps haalde.

De channels worden momenteel automatisch gekozen, maar zelfs als ik deze manueel kies, lijkt dit weinig effect te hebben. De wifi-connectie zelf lijkt overigens weinig te fluctueren. Zie ik iets over het hoofd? Weet iemand raad?

 

0 Likes
4 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Beperkte snelheid wifi op 5GHz

Paar dingetjes: 

  1. Ik zie geen screenshot (zal iets fout gelopen zijn). 
  2. Zijn deze 2 Acces Points van Telenet? 
  3. Hier thuis heb ik de optie "1 wifi netwerk" ingeschakeld, dit werkt zeer vlot aangezien de meeste apparaten zelf het beste acces point kiezen. 
  4. Op deze pagina zie je veel tips over wat je wifi netwerk kan vertragen. 
  5. Heb je al eens getest met een kabel? Wat geeft dat als resultaat? 

  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (2)
0 Likes
JelleVE
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Beperkte snelheid wifi op 5GHz

De screenshot leek inderdaad weggevallen. Dan maar als een link: http://users.telenet.be/jelleve/upload.png 

Zowel de access point als de modem zijn van Telenet. De modem is van het type '24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)', de access points van het type 'AP7565-TN'.

Ik heb voorlopig '1 wifi netwerk' uitgeschakeld omdat ik merkte dat mijn toestellen vaak connecteerde op een, volgens mij, niet optimaal netwerk. Daarnaast kan ik op deze manier ook makkelijker het bereik van de model en access points testen.

Met de kabel krijg ik wel de gewenste resultaten: een snelheid van een kleine 300Mbps.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Beperkte snelheid wifi op 5GHz

kijk misschien eens uw kabel na die van de router van Telenet komt naar de AP.

Als deze van slechte kwaliteit is haal je ook uw snelheden niet.

Veel success!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
JelleVE
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Beperkte snelheid wifi op 5GHz

Het 5Ghz signaal komt enkel van de modem, en daar heb ik met de kabel wel de gewenste snelheden. Nu moet ik wel zeggen dat het de afgelopen dagen precies vrij stabiel is gebleven. Ik houd het in het oog 🙂