Beantwoorden
stijn1989
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Complimentendag Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Bestandsoverdracht naar NAS via wifi te traag

Dag allemaal,

Ik heb een NAS aangeschaft en deze rechtstreeks op mijn Telenet modem (CH8568LG) aangesloten met kabel. Ik heb geen eigen switch/hub/router.

Wanneer ik mijn laptop via kabel op de Telenet modem aansluit haal ik rond de 115 MB per sec om bestanden te kopieren.

Echter, wanneer ik dit via wifi doe (en dit is de manier waarop ik het wil doen) kom slechts aan 10-15 MB per sec.

Wat kan hier de oorzaak van zijn en vooral: hoe krijg ik die snelheid omhoog?

Alvast bedankt

Stijn

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Bestandsoverdracht via wifi te traag

0 Likes
6 reacties
Ex-Netweter
 

Bestandsoverdracht naar NAS via wifi te traag

115 MB/s = 920 Mbps en dit komt overeen met de Gigabit Ethernet-specificatie van de netwerkpoorten tussen je NAS, Telenet-modem en laptop.

15 MB/s = 120 Mbps en dit is een normale Wifi-snelheid, afhankelijk van de Wifi-specificatie van de Telenet-modem en van je laptop.

Dit is dus normaal, de snelheid kan alleen verbeteren door je laptop dichter bij je Telenet-modem te plaatsen.

Als je de snelheid via Wifi systematisch hoger wil, dan moet je overschakelen op Wifi versie 6. Dit betekent dat de Wifi-chip in je laptop compatibel moet zijn met de Wifi 802.11ax-standaard en dat je een nieuw Wifi 802.11ax-toegangspunt zal moeten aanschaffen. De Wifi versie 5 van de Telenet-modem moet je dan volledig uitschakelen, want daarmee haal je onmogelijk 920 Mbps.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Bestandsoverdracht naar NAS via wifi te traag

Best wachten tot de nieuwe 

F@ST3896LG-TN

wordt verdeeld,en gratis ruilen op jou CV8560E,dan heb je geen extra kosten.

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wireless-modems-van-telenet/

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Bestandsoverdracht naar NAS via wifi te traag

@stijn1989 

Enige vraag, in relatie met antwoord hierboven: heb je de correcte eenheden gebruikt? Dus MB is correct en moet niet Mb zijn?

Want inderdaad, wanneer je effectief over MB praat zit je heel goed hoor ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
stijn1989
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Complimentendag Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Bestandsoverdracht naar NAS via wifi te traag

Ja dat is correct, MBs zoals je ze ziet staan als je een bestand kopieert.

0 Likes
stijn1989
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Complimentendag Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Bestandsoverdracht naar NAS via wifi te traag

Thanks voor je antwoord.

Ik heb een Wifi 6 kaart in men laptop (Mediatek MT9721) maar als ik het hieronder zo lees, maakt dat dus niet uit met men huidige modem.

Ik zal moeten wachten op die nieuwere versie inderdaad. Moest ik toch een wifi modem aanschaffen, wat raad je dan aan bvb?

Ter info, ik had de laptop op 1m van de modem zonder iets tussen.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Bestandsoverdracht naar NAS via wifi te traag

Als je 1 Gbps over Wifi wil halen: TP-Link EAP670
Dit is een Wifi-toegangspunt dat je gewoon op de Telenet-modem kan aansluiten, Wifi van de Telenet-modem moet je dan uitschakelen.

Wel geen idee of de Wifi-chip van je laptop die 1 Gbps aankan.