Beantwoorden
Stefanvb
Experienced Weetjesweter
Berichten: 36
De vlam zit erin. Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Déco M5 Mesh Netwerk: hoe optimaal gebruiken?

Heb recent de Deco M5 Mesh netwerk 3 units aangeschaft. Ik merk verbetering met de WiFi snelheid vooral op plekken waar die anders traag was. Nu mijn vraag heb mijn Telenet WiFi ook nog actief staan, als ik die kan uitschakelen zou dit mijn mesh netwerk nog verbeteren?

Andere vraag modem hangt in garage internet in woonkamer komt binnen via powerline adapter en van daaruit naar dlink switch die Telenet in den tijd heeft geplaatst. Zou graag mijn Deco unit daar willen tussen hangen en vanuit daar men switch connecteren kan dit of niet? Ik las dat je digicorder dan niet meer actief is.

 

Alvast bedankt voor de feedback

 

Titel aangepast door Jordi (mod) | Vorige titel: Déco M5 Mesh Netwerk

0 Likes
10 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Déco M5 Mesh Netwerk: hoe optimaal gebruiken?

Je kunt de digibox eender waar in hetzelfde LAN / IP subnet connecteren. Dat hoeft niet rechtstreeks verbonden te zijn met de HGW van Telenet.

Als je effectief enkel switches en AP's gebruikt, zou dit geen probleem mogen vormen, omdat deze het subnet niet veranderen.

Een digibox kan niet achter een eigen router geplaatst worden, omdat je dan van subnet veranderd.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Déco M5 Mesh Netwerk: hoe optimaal gebruiken?

@Stefanvb   Inderdaad, uw digicorder blijft actief maar niet interactief. Programmagids maar 2 dagen i.p.v. 7 dagen. Niet meer kunnen opvragen van programma's. Het niet meer kunnen kijken vanaf je digibox naar de digicorder enz.

Dus opstelling HGW --> switch --> Digicorder

                                                  --> Mesh router --> alle andere apparaten.

Dat is de correcte opstelling.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stefanvb
Experienced Weetjesweter
Berichten: 36
De vlam zit erin. Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Déco M5 Mesh Netwerk: hoe optimaal gebruiken?

Hgw dit is je modem vermoed ik?

Dus mesh netwerk achter je digicorder maar wil je dan zeggen dat je je digicorder verbindt met de mesh unit via kabel of hoe bedoel je? 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Déco M5 Mesh Netwerk: hoe optimaal gebruiken?

@Stefanvb   HGW (HomeGateWay) is de modem router van Telenet. Achter je digicorder kan je niet hangen hoor en al zeker geen router. Je kan apparaten wel IN een netwerk hangen. En een digicorder en digibox moeten rechtstreeks aan de modem/router van telenet hangen omdat die een IPadres krijgen 10.x.x.x. voor de interactiviteit en de onderlinge connectie tussen max. 4 digicorders en boxen.

Andere apparaten krijgen een IPadres 192.168.0.x als ze rechtstreeks op het netwerk van de HGW zijn geconnecteerd of 192.168.1.x als ze op het netwerk van de mesh router zijn geconnecteerd. (Waarbij die 1 elk getal kan zijn tussen 1 en 255)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stefanvb
Experienced Weetjesweter
Berichten: 36
De vlam zit erin. Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Déco M5 Mesh Netwerk: hoe optimaal gebruiken?

En je Wi-Fi uitschakelen van Telenet helpt dat ivm de WiFi snelheid van je mesh? 

0 Likes
hdela
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Déco M5 Mesh Netwerk: hoe optimaal gebruiken?

Mijn decoder zit met een netwerkkabel in de telenet router en zit dus niet in het netwerk van de Deco's.

Dat is ook geen probleem, er is geen netwerkverkeer tussen toestellen in het Deco netwerk en de TV-box. Ik heb zo een nieuwe tv-box, dat kleinere model. Die kan je ook op wifi zetten. Ik heb dat eens geprobeerd en dat werkt, ook als die op het netwerk van de Deco's zit. Maar hoe minder toestellen op wifi hoe beter dus ik laat die aan de kabel. Mijn smart-tv zou ook nog op de kabel kunnen, maar als die niet in het netwerk van de Deco's zit dan geeft dat problemen als je die met een app op je gsm of zo wilt bereiken bvb om Spotify of Netflix vanop je gsm te bedienen.


Ik heb het Telenet wifisignaal helemaal uit gezet. Zo gaan toestellen er ook niet onbedoeld op gaan zitten (wat vervelend is want die vinden dan de andere toestellen in het netwerk niet) en het is hier in de buurt al druk genoeg op de wifikanalen (40+ wifisignalen!). De wifree staat daarom ook uit. Daardoor kan ik ook niet op andere plaatsen zelf op een wifree gaan zitten, maar dat deed niemand uit ons huishouden nog wegens genoeg mobiele data (en vervelend dat je in huis soms op de wifree van de buren zat).

 

Voor je tweede vraag, als je een tv-box hebt dan kan je die dus op wifi zetten (of met de kabel in een deco steken) en dat zou moeten werken. Ik weet niet of de vorige modellen van digicorder in hetzelfde netwerk moeten zitten...

0 Likes
hdela
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Déco M5 Mesh Netwerk: hoe optimaal gebruiken?

Het zal er een beetje van af hangen hoeveel wifisignalen er in je huis rondhangen. Als het een drukke wifiplaats is dan heb je door het uitzetten van je Telenet wifi minder 'verkeer' - ook al gebeurt er niks op het netwerk - en dat zal wel helpen. Als er weinig wifinetwerken in de buurt zijn denk ik dat je geen verschil gaat merken. Maar waarom zou je de telenet Wifi nog aan laten staan?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Déco M5 Mesh Netwerk: hoe optimaal gebruiken?

Ik ken de Deco M5 Mesh niet. Zolang dit gewoon een AP is, en geen router, dan maakt het voor de digibox geen verschil.

Ik heb zelf een Wifi Mesh netwerk zonder router functie.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Stefanvb
Experienced Weetjesweter
Berichten: 36
De vlam zit erin. Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader!

Déco M5 Mesh Netwerk: hoe optimaal gebruiken?

Heb via mijn Telenet WiFi uitgeschakeld toch blijft deze WiFi uitzenden wat doe ik mis? 

0 Likes
hdela
Freshman Weetjesweter
Berichten: 8
Handje vol! Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi!

Déco M5 Mesh Netwerk: hoe optimaal gebruiken?

Het kan even duren voor hij 'verdwijnt'

0 Likes