Beantwoorden
rataplan
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Deco M9 systeem uitbreiden met Time Capsule

Ik heb thuis 2 draadloze netwerken: één voor privégebruik en één voor mijn thuiskantoor.
Op mijn privé netwerk zit een Deco M9 met 3 hubs. De hoofdhub is met een kabel verbonden met mijn modem, de andere 2 niet.
Op mijn kantoornetwerk maak ik gebruik van een Airport Time Capsule om het draadloos signaal te verspreiden. Ook deze is verbonden met een kabel aan de modem.
Ik zou graag hebben dat deze 2 netwerken samensmelten tot één. Kan dat? Ik heb al de instellingen in mijn Time Capsule bekeken. Daar staat dat  

0 Likes
7 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Deco M9 systeem uitbreiden met Time Capsule

Door de Time Capsule dezelfde netwerknaam (SSID) & wachtwoord te geven wordt deze door je apparaten gezien als een Acces Point van je netwerk (je hebt dus het all-in-1 netwerk zonder te moeten wisselen tussen netwerken). 

 

Je kan echter niet die Time Capsule dan mee beheren in de Deco app. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Deco M9 systeem uitbreiden met Time Capsule

@rataplan  Zijn het effectief 2 aparte netwerken of is het hetzelfde netwerk maar met verschillende SSID. Is een groot verschil in aanpak.

Dus eerst controleren welk IPadres je krijgt op netwerk A (Deco) en welk IPadres je krijgt op netwerk B (Airport). Als die verschillen en je geeft ze hetzelfde SSID krijg je gegarandeerd moeilijkheden.

En je modem is dat een modem only (1 UTP aansluiting) of een modem/router (4 gele UTP aansluitingen) van Telenet



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rataplan
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Deco M9 systeem uitbreiden met Time Capsule

@igvfer Mijn modem is er eentje met 4 gele UTP aansluitingen.
Wat de IP adressen betreft: ik kan er verschillende terugvinden. Zie screenshots in bijlage.

 

IMG_2524.jpegIMG_2520.pngIMG_2523.png

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Deco M9 systeem uitbreiden met Time Capsule

@rataplan  Dat is blijkbaar als je een verbinding maakt op je Deco. Welke IP adres krijg je als je verbinding maakt op je ander netwerk?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5213
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Deco M9 systeem uitbreiden met Time Capsule

@rataplan 

Het is mogelijk om te antwoorden op uw vraag, maar ik vraag me af wat juist uw bedoeling is. Wat wil je bereiken en wat wil je niet.

Als je van beiden één netwerk maakt, heb je geen onderscheid tussen privé en kantoor.

Om één netwerk te bekomen moeten ze beiden beiden in dezelfde adresreeks zitten. Je hebt als ipv4 adres voor je HGW van Telenet de reeks 192.168.7.x. De 7 bepaalt je lokale netwerk. De hoofdhup van je Deco M9 is waarschijnlijk ingesteld als router. Dit kan je zien als de toestellen aangesloten op je Deco M9 een ip adres hebben verschillend van 192.168.7.x. Je moet die instellen als access point. Zie hiervoor in he handleiding. Voor de Airport juist hetzelfde. Als deze ingesteld is als router heb je hier een andere waarde dan 7 en ook een andere waarde dan van de Deco M9. Ook deze moet je instellen als acess point.

Na de aanpassing van beide toestellen krijgen alle aangesloten apparaten een adres in de reeks 192.168.7.x. Opgelet echter indien je aan bepaalde toestellen een vast adres gegeven hebt. Dit zal je dan ook moeten veranderen en het een adres geven in de reeks 192.168.7.2 tot 192.168.7.49 (als je niets van anders van Telenet hebt dan de HGW dan mag je tot 99 gaan).

Op dat ogenblik heb je één netwerk.

Wil je voor je wifi overal hetzelfde SSID en wachtwoord, dat kan je doen. Heeft dit voordeel?  Ik vrees van niet. Uw Deco M9 is een mesh systeem. Daar wandel je rond en dat maakt niets uit. Je Airport wordt niet opgenomen in dat mesh systeem. Eens je uit het bereik bent van je Deco zal je toestel toch verbinding moeten maken met dat andere SSID, zelf al heeft het dezelfde naam. Het ideale zou zijn dat je uw mesh systeem uitbreidt. 

Ik zou aanraden om toch een verschillend SSID voor beiden te gebruiken. Als er een probleem is, kan je het beter lokaliseren.

Is het dat wat je wil?

rataplan
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Deco M9 systeem uitbreiden met Time Capsule

De reden waarom ik één netwerk wilde hebben is de volgende:

Sinds kort heb ik een nieuwe printer die via wifi verbonden is met mijn kantoornetwerk. Omdat ik graag wilde hebben dat ik of mijn gezinsleden ook kunnen printen terwijl we in de woonkamer zitten zonder dat we van netwerk moeten switchen (of fysiek verplaatsen), wil ik alles in één netwerk hebben.
Ik denk dat ik gewoon een extra Deco-hub ga aanschaffen en de Time Capsule niet meer ga gebruiken als access-point.

Alvast bedankt voor het meedenken!

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Deco M9 systeem uitbreiden met Time Capsule

@rataplan  Ik denk inderdaad dat dit de simpelste oplossing is. Het zou anders wel op te lossen zijn maar dan moeten we weten hoe je netwerken in elkaar zitten en wat, met wat is geconnecteerd. Daarvoor moeten we eigenlijk een uitgetekend schema hebben.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.