Beantwoorden
DriesPl
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Degelijke router met AP's of wifi mesh als AP?

Graag jullie advies omtrent keuze 'systeem' ter verbetering van de wifi-ontvangst.

 

We hebben een gelijkvloerse bungalow gerenoveerd en zijn ondertussen ingehuisd.

We hebben een telenet ONE-abonnement en er is een DOCSIS 3.1 WIRELESS (DOCSIS) modem geplaatst en in de bureau staat een AP van telenet.

Helaas geeft dit zoals verwacht geen bevredigend resultaat.

Wat meer info: de bungalow heeft een U-vormig plan (18 bij 18 meter) waarbij de modem in de garage staat in het linker been van de U, de hal, leefruimte, keuken en badkamer bevinden zich in het liggend gedeelte van de U en de slaapkamers en bureau (met AP van telenet) bevinden zich in het rechter been van de U. 
Er is nieuwe bekabeling cat 6a getrokken naar alle kamers (met minstens 1 dubbele UTP wandcontactdoos).

In de garage staat een D-link 1080p switch met 4 POE poorten en 6 'gewone' poorten. Er is nog een switch nodig voor de resterende 9 kabels die nu niet zijn aangesloten.

 

Achteraan het perceel staat een tuinhuis met elek, helaas (voorlopig) zonder utp.

 

Ik werk met een microsoft laptop van het werk en gebruik een bekabelde connectie; mijn vrouw heeft een apple en werkt via wifi. Daarnaast hebben we enkele netatmo-toestellen (buitencamera's, deurbel, weerstation), een Iphone en Ipad en een android-gsm.

De buitencamera achteraan heeft bijna geen connectie en valt uit en springt weer aan. Videocalls (via wifi) zijn lastig en er zijn (uiteraard) zones in het huis waar er echt slechte wifi ontvangst is.

 

Ik heb eea opgezocht en werd in eerste instantie aangetrokken door de wifi mesh nodes zoals bijvoorbeeld de TP-link deco X60. Toen ik zag dat ik deze best als AP kan gebruiken vond ik het wat gek te investeren in een wifi mesh dat ik als AP ga gebruiken, of zie ik dit verkeerd?

 

Wat kunnen jullie me aanraden? mesh of AP?

 

Wat heb ik nodig om een degelijk systeem op te zetten met AP?

Kan ik de huidige modem van Telenet behouden of heb ik een modem zonder router nodig?

Naar welke specificaties moet ik kijken voor de routers / AP's?

 

Ik vind bijvoorbeeld een Huawei router waarmee je een hybride wifi mesh kan opzetten, zowel bekabeld (binnen in het huis) als draadloos (tuinhuis). https://consumer.huawei.com/be/routers/ax3-quad-core/

Zo een router kost 60 euro. Als ik er drie of vier installeer ben ik nog steeds goedkoper af dan de TP-link Deco x60...

of zijn er betere systemen?

We hebben een budget van +/-350 euro.

 

Hartelijk dank!

 

Dries de 'wifileek'

 

 

 

 

0 Likes
5 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Degelijke router met AP's of wifi mesh als AP?


@DriesPl  schreef:

Ik heb eea opgezocht en werd in eerste instantie aangetrokken door de wifi mesh nodes zoals bijvoorbeeld de TP-link deco X60. Toen ik zag dat ik deze best als AP kan gebruiken vond ik het wat gek te investeren in een wifi mesh dat ik als AP ga gebruiken, of zie ik dit verkeerd?


Dat zie je inderdaad verkeerd.

"Mesh" en "AP" zijn geen tegengestelde begrippen

 

De misvatting zit in feit dat sommige mensen er nog altijd van uitgaan dat:

  • met AP bedoeld wordt dat de AP's bedraad verbonden zijn met het netwerk.
  • met mesh bedoeld wordt dat dat de AP's (satelieten) onderling via WiFi verbonden worden.

Tegenwoordig wordt met "mesh" bedoeld: een netwerk van AP's die met mekaar praten, en meestal centraal gestuurd worden vanuit een mesh master.

Op welke manier die afzonderlijke AP's met het netwerk verbonden zijn, maakt hierbij niets uit, zolang ze "mekaar" zien. Dat kan:

  • bedraad zijn (via UTP kabels, glasvezel, Moca, ...)
  • via WiFi (repeater functie)
  • via Powerlines
  • hybride (wil zeggen: een mengeling van bovenstaand

De mesh master zorgt voor het geheel, met verschillende technieken

  • band steering (de aangesloten clients worden van 2.4Ghz naar 5GHz overgezet en omgekeerd, voor de beste verbinding
  • AP steering: de mesh master zwiert de client van de ene AP naar de andere voor de beste verbinding ...

@DriesPl  schreef:

Wat kunnen jullie me aanraden? mesh of AP?


Zoals gezegd, sluit het een het ander niet uit.

Ik ben ervan overtuigd dat een goed "mesh" systeem altijd beter is dan afzonderlijke "domme" AP's.

 


@DriesPl  schreef:

Wat heb ik nodig om een degelijk systeem op te zetten met AP?

Kan ik de huidige modem van Telenet behouden of heb ik een modem zonder router nodig?


Een modem zonder router bestaat niet meer bij Telenet

Maar als je een goed mesh systeem hebt, dan heb je de WiFi van de Telenet router niet meer nodig.

In dat geval zou ik kiezen voor de nieuwe E-router (CV8560E). Dat is de meest recente Docsis 3.1 modem/router, maar zonder WiFi.

Met als bijkomend voordeel dat je de Mesh master (als router ingesteld) een publiek IPv4 adres kan geven (MAC passtrough), zodat deze ook de centrale router van je netwerk wordt.

 


@DriesPl  schreef:

Ik vind bijvoorbeeld een Huawei router waarmee je een hybride wifi mesh kan opzetten, zowel bekabeld (binnen in het huis) als draadloos (tuinhuis). https://consumer.huawei.com/be/routers/ax3-quad-core/

Zo een router kost 60 euro. Als ik er drie of vier installeer ben ik nog steeds goedkoper af dan de TP-link Deco x60...

of zijn er betere systemen?


Ik heb geen ervaring met het Huawei systeem

Blijkbaar zijn dat routers, die je met elkaar verbindt in één netwerk.

Ik neem aan dat je één "master" router hebt die met de modem verbonden is, en de "subrouters" dan als AP functioneren (slaves).

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Degelijke router met AP's of wifi mesh als AP?

@DriesPl  @flip1953  Degelijk antwoord. Alleen zou ik er aan toevoegen dat voor het tuinhuis alles afhankelijk is van de afstand, want er is geen UTP. Als dit binnen het WIFI Mesh systeem past is het perfect mogelijk maar Wifi, blijft Wifi en afstand, muren enz. blijven een rol spelen. Dus het AP die in het tuinhuis geplaatst wordt moet binnen het bereik van 1 of meerdere van de andere AP's liggen. Mesh via WIFI is tenslotte enkel een verbeterd repeater systeem.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Degelijke router met AP's of wifi mesh als AP?

@flip1953 : Dank voor uitleg ... profiteren WiFi 5 devices even veel, of minder, of niet, van een "goed en slim" WiFi 6 mesh? Akkoord, een WiFi 6 mesh zal zich ongetwijfeld 100% compatibel als WiFi 5 gedragen, maar, zijn er ook automatisch extras voor toestellen die geen WiFi 6 hebben?

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Degelijke router met AP's of wifi mesh als AP?

@DriesPl  : zoals @flip1953 terecht zegt : het een sluit het ander niet uit, en, zoals @igvfer terecht zegt: de grootste afstand en/of hindernis door de lucht telt (als zwakste schakel).

Vermist je (bijna) overal ethernet hebt zit je goed. Leg desnoods best ook ethernet tot aan het tuinhuis (en test de bekabeling). Want ethernet overbrugt grote afstanden snel en goedkoop. Een logische topologie met centrale switch en in elke kamer waar ethernet aankomt een andere switch (welke in een AP kan geintergreerd zijn of niet) is dan handig. Men kan er telkens nog een switch achter zetten indien een te verre bestemming niet in een keer met de centrale switch verbonden kan worden.

Wat heeft dit 'klassieke' ethernet praatje met WiFi te maken? Alles en niets.

Het een sluit het ander niet uit, maar, in alle geval: beiden "goed en slim" opstellen en gebruiken is altijd een win-win situatie, en, zoals gezegd: voor sommige overbruggingen is wired beter en goedkoper dan wireless. In het kader van renovatie zou ik misschien niet op een paar honderd euro extra kijken. Zelf heb ik wired naar verre tuinhuizen en diepe kelders tot waar (behalve misschien met een trein van wifi 6 wagons) anders geen access mogelijk is (bijvoorbeeld: voor mediaplayer en crosstraining (nabij tuinhuis) en remote zonnepanelen bediening (in kelder) respectievelijk). Alles hangt natuurlijk ook af van de vorm horizontaal en verticaal, en de makelij, van de woning ruimte.

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
DriesPl
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Degelijke router met AP's of wifi mesh als AP?

Dankjewel voor je antwoord.

Vanuit de garage (waar de modem staat) is er in stervorm rechtstreeks naar elk wandarmatuur een cat6E getrokken.

Enkel niet naar het tuinhuis. Ik heb wel een wachtbuis getrokken naar de achtergevel zodat ik in de toekomst wanneer de tuin ooit aangepakt wordt een verbinding kan trekken naar het tuinhuis.