24773
netweters
|
152598
antwoorden
|
20720
vragen
|
Hoi,
Bij een nieuwe installatie van Telenet All-Internet werd naast de modem, meteen een AP (AP7465CE-TN) geplaatst.
Maar toen het AP werd uitgezet, bleek er totaal geen wifi netwerk te zijn. Maw de modem zelf is blijkbaar geen AP.
Met een wifi analyzer kan ik ook terwijl het AP aanstond slecht 1 AP vinden (per wifi kanaal) en ook in Mijn Telenet kan ik op de modem bitter weinig instellen ivm de wifi. Alles moet gebeuren op het AP.
Kan dit? De bedoeling van een AP is toch om je netwerk uit te breiden en niet 'te verplaatsen'?
Groeten,
Jochen
Opgelost! Ga naar oplossing.
Heb je gekeken in:
https://mijn.telenet.be/mijntelenet/homenetwork/overview.do?locale=nl
modem details
algemeen
Is daar alles ingeschakeld?
Herstart uw modem ook eens.
@jochenjonc Het is een wijd verbreid misverstand dat mensen bij een modem router automatisch aan Wifi denken. Een router vormt de scheiding tussen netwerken, een WiFi AP is de toegang tot een netwerk. Wat de meeste providers meestal plaatsen is eigenlijk een 4 in een toestel, zijnde modem, router, Accespoint, switch. Dit zijn eigenlijk 4 aparte toestellen met aparte functies. En voor meer dekking kan je meerdere AP's plaatsen. Want bijvoorbeeld met een wifi/modem/router/switch in een kelder zal je WiFi niet veel nut hebben.
In uw geval heb je een modem/router/switch gekregen zonder ingebouwd AP. Dat is de reden waarom je er eentje apart hebt. Voordeel is dat je dat AP dan eventueel centraler kunt plaatsen wat je wifi ontvangst ten goede kan komen.
Al met al geen paniek, een wat langere UTP kabel en je AP wat centraler zetten en je WIFI zal zo verbeteren.
@jochenjoncWelk type modem werd geïnstalleerd? Niet alle modems hebben ingebouwde wifi. Voorbeeld hiervan is de E-router (CV8560E). Bijkomende vraag: Is Telenet WiFree beschikbaar via je AP7465CE-TN?
@Snarie het is inderdaad de E-ROUTER, dit verklaart veel. Thx.
@jochenjonc Wil je ook eens WiFree checken via AP? Thks
@Snarie er is nog WiFree, maar dat kan perfect van de buren komen.