Beantwoorden
dedeke
Professional Meerweter
Full speed writing! BINGO! Warming up? De volle 100!

Extra netwerk naast eigen netwerk

Ik heb een perfect werkend netwerk, met 2 ap's (vast ip, zelfde ssid) binnen de woning, works like a charm zoals men zegt. Ik zit in de woning met 192.168.0.xx

Nu heb ik in de tuin een 'vakantiewoning' waarnaar er één netwerkkabel ligt.

De gasten wil ik uiteraard wifi geven maar in een apart netwerk (zodat ze niet aan mijn nas kunnen, mijn sonos niet kunnen bedienen in de woning, etc....)

Volledig gescheiden dus. Moet dus in de 192.168.1.xx terecht komen.

Hoe doe ik dit best? dmv een accespoint lukt het me niet (ook niet met multi SSID en VLAN tagging op een managed switch die er voor staat).

Koop ik best een router, de lankabel in de WAN poort, vast ip geven 192.168.1.1 en de dhcp server aanzetten?

Dit zal geen conflicten geven? Hoe zien jullie dat?

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

In uw geval zal je best een eigen router zetten daar. Dan zitten ze op hun eigen netwerk. Maar...... hier wringt het schoentje. Zij kunnen wel op jouw netwerk want alle IP adressen in de range 192.168.0.1 tot 255 zijn perfect bereikbaar. Omgekeerd kan jij niet op hun netwerk.

Dit is eigenlijk een situatie waar alleen een modem only met een kleine switch erachter de oplossing is.

Modem -->switch---> publiek IP adres naar de router waar al uw dingen opzitten.

Modem--->switch---> digiboxen en corders (Tenzij je een router neemt met IPTV uitgang)

Modem--->switch--->2e publiek IPadres naar de router van het vakantiehuisje.

Op die manier beschermd uw Firewall de toegang naar uw toestellen en omgekeerd en komen ze nooit in uw netwerk.

In het eerste geval gaan ze altijd via uw netwerk. Want je creëert een netwerkje binnen uw netwerk. En ik zie eerlijk gezegd niet hoe je dit kan oplossen tenzij met een modem only en 2 routers.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Een mogelijke oplossing zou ook kunnen zijn maar ik denk niet dat je dit met een managed switch kan oplossen.  Daarvoor heb je denk ik een router nodig die VLan aankan. Je zet op de ene poort een netwerk op in de range 192.168.0.0 met subnet 255.255.255.128. en default gateway 192.168.0.1 en op de andere poort werk je in de dezelfde range maar daar is het netwerk 192.168.0.128, subnet ook 255.255.255.128 en default gateway 192.168.0.129.

Je hebt nu 2 netwerken gemaakt die naast elkaar bestaan en die niet bij elkaar kunnen tenzij via een routing tabel. Maar ze kunnen beiden wel richting het internet.

Je hebt netwerk 1: 192.168.0.0 met 128 -3 = 125 mogelijke clients en

netwerk 2: 192.168.0.128 met ook 128-3 = 125 mogelijke clients.

Elk met hun eigen DHCP server, maar als je fixed ip's uitdeelt moet je eraan denken om subnet op 255.255.255.128 te zetten.

Enige uitleg over dit subnetten vindt je hier: subnetting-ipv4/

Maar hiervoor heb je een meer uitgebreide router nodig en een modem only. Misschien lukt dit ook met je managed switch.

Ignace (igvfer) | Krak
igvfer
Professional Superweter

Als aanvulling voor hetgeen ik ,reeds gezegd heb en om het een beetje te verduidelijken. Deze afbeelding:

Op basis van een Telenet HGW (modem/router). De groene pijlen geven de mogelijjke datastromen, de rode de datastromen die standaard geblokkeerd zijn. Zoals je ziet een netwerk binnen een netwerk.

Dubbel_netwerk.jpg

Ignace (igvfer) | Krak
igvfer
Professional Superweter

En als je 2 echt gescheiden netwerken wil dan kan je dit proberen.

Modem only, switch, 2 eigen routers als basis. Het ene netwerk kan het andere totaal niet bereiken tenzij je portforwardingen in stelt.

GescheidenNetwerken.jpg

Ignace (igvfer) | Krak