Beantwoorden
NalouC
Freshman Weetjesweter
Complimentendag Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Fixed Ip voor multi-room hifi

Ik heb thuis een multiroom geluidssysteem en heb hier regelmatig stabiliteitsissues mee (bvb streamen van muziek hapert, of de connectie tussen twee toestellen wordt eventjes onderbroken). Op het forum van de leverancier wordt aangeraden om de toestellen een Fixed Ip toe te kennen vanop de router. Echter dat gaat niet op de Telenet HGW’s.

Daarom dacht ik om op de HGW de WiFi uit te schakelen; de HGW te verbinden met een AirPort Extreme; en het volledige binnenhuis netwerk vanop de Airport te laten vertrekken. Ik heb ook een Telenet AP en enkele powerlines. Die zou ik allemaal op de AirPort aansluiten i.p.v. de HGW. Op de AirPort zou ik dan de Fixed IP’s van het multi-room toestellen instellen.

Kan dit lukken? Blijven de Digicorders dan ook goed werken? Die zouden  met een powerline verbonden zijn met de AirPort Extreme i.p.v. de HGW.

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie feedback!

0 Likes
8 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Het zou me verbazen mocht je op dat geluidsysteem geen vast (intern) IP kunnen instellen. Ik heb een Marantz SR5011 en vziw kan je dat gewoon onder de instellingen vinden. Al denk ik niet het veel verschil zal uitmaken.

Over welk systeem (merk, type, model) gaat het juist en hoe is die verbonden?

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

Sluit mij aan bij @sb. We kijken uit naar merk enz. zoals gevraagd en eventueel link naar de handleiding.

Digicorders aansluiten via Aiport extreme is niet bepaald een aanrader. Airport extreme aansluiten als extra accespoint met zelfde SSID en Paswoord wel. Ik denk dat dit bridge modus genoemd wordt en dat dit zelfs automatisch voorgesteld wordt als die merkt dat hij is aangesloten op een router.

Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
0 Likes
NalouC
Freshman Weetjesweter

Hallo,

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Het gaat hier over een Beoplay A6 en een B&O Essence. In de Manuals staat niets over Fixed IP. Ik zal eens inde setup app moeten kijken. Ik heb al verbindingen over WiFi en powerline geprobeerd, maar geen van beide heeft geholpen. Een vaste bedrade verbinding vanaf de router kan ik moeilijk proberen omdat beide toestellen te ver van de router staan.

In het B&O forum werd aangeraden om het vast IP adres op de router in te stellen i.p.v. op het toestel. Waarom zou dat belangrijk kunnen zijn?

Andere vraag (duidelijk van een Newbie): als ik een vast IP adres toeken vanop een toestel, is er dan geen risico op adres conflict. Maw. kan het dan gebeuren dat de router hetzelfde adres ook toekent aan een ander device? Of moet ik een andere adres range gebruiken voor de Fixed IP’s?

0 Likes
Bregt-aalst
Professional Weetjesweter
De vlam zit erin. Al 25 duimen! O dierbaar België.. Alles op zijn plek!

Beste, 

Normaal kan je een vast ip adres instellen indien je beschikt over een bussiness pack van Telenet. Ik zou persoonlijk ook graag hebben dat dit voor iedereen mogelijk zou zijn. 

In de manual van u toestellen zie ik ook niet onmiddellijk een oplossing. Via de app kan je zeker de info bekijken, of deze info ook aanpasbaar is weet ik niet. 

Mvg

0 Likes
NalouC
Freshman Weetjesweter

Inderdaad, Fixed ip wordt enkel op de Business producten aangeboden. Vandaar dat ik overweeg om na de Telenet HGW een andere router te zetten waar ik wel Fixed Ip op kan instellen. (Zie mijn initiële vraag). Echter, volgens andere reacties zou dat problemen met digicorder kunnen geven. Is dat zo? Wat zijn die problemen dan wel?

grtz

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Topic held(in)! Een echt antwoordkanon jij!

B&O en bij uitbreiding Bose zijn merken die denken het warm water uit te vinden maar ze slagen er nog niet in om een degelijke interface te creëren om netwerkinstellingen deftig in te stellen en dan maar afschuiven op de provider. Dat terzijde.

Fixed IP instellen op een toestel is nooit een probleem als je uit de DHCP range blijft. Bij Telenet is dat 192.168.0.100 tot 254. Dus als je een adres pakt tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.99 zal je geen probleem krijgen. Je zal alleen maar problemen krijgen als je een modem only zet met een eigen router want ik merk dat je volledig leek bent en dan blijf je er beter af in dergelijke gevallen.

Je kan perfect met je huidige HGW (modem router telenet) en je Apple toestel een leuk (wifi) netwerk opzetten dat perfect zal werken.

Ignace (igvfer) | Krak
0 Likes
NalouC
Freshman Weetjesweter

Bedankt voor de info.

ik weeral heel wat bijgeleerdSmiley Vrolijk

Toch enkele vragen

• waar kan je zien in welke range de DHCP van de Telenet HGW werkt? Zie je dat ergens in Mijn Telenet? Of zijn er andere manieren om dat te weten te komen?
  • je geeft aan dat ik met de HGW en een Apple (AirPort extreme?) een goed werkend netwerk kan opzetten. Hoe zie je dat? Apple configureren als ‘netwerk uitbreiden’? Als ik voor mijn toestellen geen Fixed IP kan instellen via de B&O app, kan ik dat dan welk in deze netwerk setup? maw op de Apple? Lijkt me vreemd

alvast bedankt voor feedback!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter

De range van Telenet staat nergens beschreven en kan ook niet aangepast worden,maar dat is puur ervaring. Je zal ergens in je toestellen zelf uw netwerk moeten kunnen instellen. Iedere apparaat kan dat in theorie. Van de goedkoopste Tv met internet aansluiting tot ......

Meestal met veldjes zoals:

IP adres : 192.168.0.10

Gateway: 192.168.0.1

DNS server 1:

Dns server 2:

Ignace (igvfer) | Krak
0 Likes