Beantwoorden
ReneKylo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Gastnetwerk via D-Link

Ik zou graag voor mijn zoon een aparte wi-fi toegang creëren die ik kan aan,-en uitzetten op gezette tijden. Ik maak naast mijn (witte) telenet-modem nog gebruik van een D-Link router die ik als ap heb ingesteld. Deze router heeft de mogelijkheid een gastennetwerk te maken met in,-en uitschakelbare tijden maar helaas.....

Als ik dit instel kan ik mijn toestellen wel aanmelden op dit gastnetwerk maar heb dan geen toegang tot internet. Het lijkt erop dat het telenet-modem het gastennetwerk geen toegang verleent tot het internet terwijl het "normale" netwerk van D-link dit wel heeft. Is dit op te lossen en zoja, hoe?

Als ik een apart netwerk voor gasten kan maken op mijn telenet-modem voldoet dat ook.

Tags (2)
0 Likes
6 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gastnetwerk via D-Link

Kan je ons het type van d-link doorsturen dan kunnen we kijken naar de specifieke instellingen voor deze router. Ik heb al gehoord van iemand, die de router in AP mode zet, geen internet kon hebben op de guest zone.Heb het zelf nog nergens gezien, maar het stond op een forum.

Je heb normaal gezien ook 2 opties voor de instellingen van uw guest wifi. 

Je kan kiezen of je toegang hebt tot uw lokaal netwerk (alle toestellen zijn dus zichtbaar voor de guests of je kan kiezen dat je de guest wifi alleen gebruikt voor internet.

Je moet ook eens kijken of er geen DNS relay of dhcp settings te vinden zijn.

Als je voor de guest wifi geen dns gebruikt, zal de wifi connecteren, maar kan je niet surfen.

Alles zal duidelijker worden als je ons het type van router doorgeeft, zodat we dit kunnen uitzoeken.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Gastnetwerk via D-Link


@ReneKylo  schreef:

Ik maak naast mijn (witte) telenet-modem nog gebruik van een D-Link router die ik als ap heb ingesteld. Deze router heeft de mogelijkheid een gastennetwerk te maken met in,-en uitschakelbare tijden maar helaas.....


Een D-Link router ingesteld als access point heeft geen gast netwerk. Dit werkt alleen als de D-Link ingesteld is als router.

Maar zelfs in dat geval zal de gebruiker die op het gastnetwerk verbindt toch nog toegang hebben tot jouw privaat netwerk, gezien deze aangesloten achter de HGW

 

Ex-Netweter
 

Gastnetwerk via D-Link


@kristofDW  schreef:

Ik heb al gehoord van iemand, die de router in AP mode zet, geen internet kon hebben op de guest zone.Heb het zelf nog nergens gezien, maar het stond op een forum.


Je begrijpt wel dat een AP onmogelijk een Gast WiFi kan hebben.

De bedoeling van een Gast Wifi is, om de gasten een volledig apart netwerk te zetten (aparte IP range) dan het lokale netwerk.

Alleen een router kan 2 aparte netwerken maken, en beide netwerken internet access geven. 

Een AP is gewoon een "switch" die het bestaande lokale netwerk uitbreidt.

Er is zelfs geen DHCP server actief die de gasten een IP zou kunnen geven ...

 


@kristofDW  schreef:

Je heb normaal gezien ook 2 opties voor de instellingen van uw guest wifi. 

Je kan kiezen of je toegang hebt tot uw lokaal netwerk (alle toestellen zijn dus zichtbaar voor de guests of je kan kiezen dat je de guest wifi alleen gebruikt voor internet.


Zelfs indien je de D-Link als router zou instellen, en dus het Gast Netwerk kan activeren, zullen de gasten nog altijd toegang hebben tot jouw lokaal netwerk (= de HGW).

Want alles wat voor de router komt (de HGW) is vanuit de router gezien "internet" (dus ook de HGW) en bereikbaar voor de clients.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gastnetwerk via D-Link

Beste Philippe, 

 

Ik heb zelf mijn Netgear Obri pro in AP mode staan en deze heeft wel een een guest wifi! 

Daar kan je kiezen of de gebruikers op de guest wifi toegang hebben tot het lokaal netwerk of niet.

Dit hangt af van device tot device.

Ik kan zelfs een guest portal opzetten die de users krijgen voordat ze op het netwerk aanloggen.

De guest wifi kan je waarschijnlijk wel niet opzetten als je een goedekopere versie hebt, maar als je in het duurdere pro segment zit meestal wel.

Het enigste dat je niet hebt met de AP mode is dhcp,vpn en portforwarding, hiervoor zal je inderdaad de routerfunctie moeten opzetten.

En philippe, inderdaad alles voor je AP of firewall, zal in hetzelfde "internet" segment zitten. 

Deze toestellen kunnen elkaar inderdaad wel zien.

Alles hangt dus af van je setup (firewall,router,AP,...)


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
ReneKylo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Gastnetwerk via D-Link

Het gaat om een DIR-635.

Ik heb me eerder vergist, ik heb hem nl niet ingesteld als AP want ik kan wel in het menu komen om een gastnetwerk in te stellen. Ik kan daar dan ook mee verbinden maar krijg geen toegang tot internet.  

0 Likes
ReneKylo
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

Gastnetwerk via D-Link

Het toegang hebben tot mijn lokale netwerk is geen probleem. Het gaat toch alleen maar om mijn zoon. Ik wil voor hem gewoon op bepaalde tijden de toegang tot internet blokkeren zonder dat wij daar als ouders last van hebben.

0 Likes